درباره وبلاگ


خدا یا آن گونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم،و ان گونه بمیرانم که به وجد نیاید کسی از نبودنم ________ _______ ______ _____ ____ بی انتهــــــــــــــــــــــــــــــــاتــریــــن
بــــی انـتــهــاتــریــن
عــبــرتـــــــــــــــ

تحریک متابولیسم با ویتامین ها و مواد معدنی


 

زمانی که سن بالا می‌رود و به اصطلاح پا به سن می‌گذاریم متابولیسم بدن کُند می‌شود. به خاطر این که فعالیت بدن کاهش می‌یابد و وضعیت بدن دست‌خوش تغییرات طبیعی می‌شود.

با این حال ویتامین‌ها، مواد معدنی و ادویه‌هایی وجود دارد که می‌تواند متابولیسم بدن را سرعت بیشتری بدهند.

خردل یکی از محرک‌های معروف متابولیسم بدن محسوب می‌شود. به جای سس مایونز از خردل استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از انواع ادویه‌ها مثل زردچوبه در تهیه‌ی غذاهایتان استفاده کنید که چربی سوز طبیعی است. در این مقاله شما را با چند ویتامین و ماده‌ی معدنی آشنا می‌کنیم که متابولیسم بدن را تحریک می‌کند.


اسید لینولئیک کونژوگه

اسید لینولئیک کونژوگه یک ویتامین فوق‌العاده موثر برای لاغری و کاهش وزن است. این ویتامین به سوخت و ساز چربی‌ها کمک کرده و متابولیسم بدن را تحریک می‌کند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که اسید لینولئیک برای آب کردن چربی‌های دور شکم بسیار موثر است.

اگر قصد لاغری دارید و می‌خواهید متابولیسم بدنتان را تحریک کنید بدانید که باید ویتامین اسید لینولئیک کونژوگه را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. دریافت روزانه 1000 میلی گرم از این ویتامین شما را به نتایج مطلوبی می‌رساند. این اسیدها به طور طبیعی در مواد غذایی مثل شیر و گوشت حیوانات نشخوار کننده مثل گاو وجود دارد. مکمل‌های این ویتامین(تحت نظر پزشک) باید به همراه غذا مصرف شود.


منیزیم

منیزیم یکی از محرک‌های فوق‌العاده‌ی متابولیسم بدن محسوب می‌شود. زمانی که این ماده‌ی معدنی با کلسیم همراه می‌شود تأثیر بیشتری ایجاد می‌کند. این دو ماده‌ی معدنی مهم در همکاری با هم متابولیسم بدن را تحریک و استخوان‌ها را تقویت می‌کنند.

ویتامین C نقش‌های متعددی در بدن انسان ایفا می‌کند. این ویتامین شهرت زیادی

در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. اما خواص آن به همین جا ختم نمی‌شود. ویتامین C می‌تواند چربی سوزی نیز بکند. این ویتامین تمام سلول‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و توانایی چربی سوزی بدن را بالا می‌برد

از این گذشته منیزیم باعث تنظیم ضربان قلب شده و به این ترتیب باعث می‌شود که این عضو حیاتی بهتر کار کند. این ماده‌ی معدنی همچنین باعث می‌شود تا بدن آنزیم‌ها را بهتر هضم کند که به خودی خود باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود. بدن ما روزانه به کمابیش 500 میلی گرم منیزیم نیاز دارد. از منابع خوب منیزیم می‌توان به آجیل (بادام، پسته، گردو)، تخم کدو، بادام زمینی، سبزیجات برگ سبز، غلات، گندم، آرد سویا و... اشاره کرد.


ویتامین B12

مصرف ویتامین B12 یکی از روش‌های موثر دیگر برای تحریک متابولیسم بدن است. این ویتامین زمانی که با ویتامین‌های دیگر گروه B مثل ویتامین B5، B6 و بیوتین مصرف شود تأثیر بیشتری دارد.

ویتامین B12 باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود، سطح انرژی را بالا می‌برد و به این ترتیب باعث لاغری و کاهش وزن نیز می‌شود. این ویتامین با احساس خستگی مقابله کرده و عملکرد گلبول‌های قرمز را بهبود می‌بخشد. شما روزانه حدوداً به 50 میلی گرم ویتامین B12 نیاز دارید. شیر، لبنیات، تخم مرغ، جگر، شیر سویای غنی شده، خمیر سویا، آلوئه ورا، چای سبز، چغندر، قارچ و غیره از منابع خوب این ویتامین محسوب می‌شوند.


کولین choline

یکی از ویتامین‌های دیگری که باعث تحریک متابولیسم بدن می‌شود کولین است. کولین نقش موثری در سوخت و ساز چربی‌ها دارد و باعث کاهش میزان کلی چربی‌های بدن می‌شود. به همین خاطر نیز این ویتامین باعث تحریک متابولیسم بدن می‌شود. همچنین باید بدانید که کولین سرعت سوزاندن چربی‌ها را بالا می‌برد و زمانی که قصد کاهش و تثبیت وزن دارید کمک می‌کند تا بدن بهتر وارد عمل شود.

منیزیم یکی از محرک‌های فوق‌العاده‌ی متابولیسم بدن محسوب می‌شود. زمانی

که این ماده‌ی معدنی با کلسیم همراه می‌شود تأثیر بیشتری ایجاد می‌کند. این

دو ماده‌ی معدنی مهم در همکاری با هم متابولیسم بدن را تحریک و استخوان‌ها

را تقویت می‌کنند

کولین در بیشتر مولتی ویتامین‌ها وجود دارد و البته می‌تواند به طور جداگانه نیز مصرف شود. شما باید روزانه 425 میلی گرم کولین مصرف کنید تا به نتایج دلخواهتان برسید. کولین در لوبیا، سویا، تخم مرغ، جگر، تخمه آفتاب گردان، جوانه گندم و غیره وجود دارد.


ویتامین C

ویتامین C نقش‌های متعددی در بدن انسان ایفا می‌کند. این ویتامین شهرت زیادی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. اما خواص آن به همین جا ختم نمی‌شود. ویتامین C می‌تواند چربی سوزی نیز بکند. این ویتامین تمام سلول‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و توانایی چربی سوزی بدن را بالا می‌برد. یعنی به بدن کمک می‌کند تا بهتر بتواند چربی‌ها را بسوزاند. این ویتامین همچنین با تأثیرات استرس اکسیداتیو مقابله می‌کند. استرس زیاد می‌تواند باعث چاقی شود برای همین لازم است که استرس‌هایتان را کنترل کنید.

بدن روزانه به 1000 میلی گرم ویتامین C نیاز دارد تا موثر عمل کند. این ویتامین در میوه و سبزیجات به طور فراوان وجود دارد.

 

 



سلامت قلبتان را فدای رژیم های سریع و یک باره نکنید...


 

زمانی که رژیم‌های سفت و سخت و بدون تعادل می‌گیرید شک نکنید که بعد از توقف رژیم، وزن‌تان بالا خواهد رفت. البته این همه‌ی ماجرا نیست. میزان کلسترول مفید خون نیز حرکات این یویو را دنبال می‌کند و در نهایت کاهش می‌یابد. 
حتماً شما هم افرادی را دیده‌اید که به یک باره به فکر «خوش تیپ» شدن می‌افتند و با رژیم‌های سخت و عجیب غریب به اصطلاح «باربی» می‌شوند ولی چند ماه بعد که همین افراد را می‌بینید به وضعیت قبلی خود برگشته‌اند. دوباره همان آش و همان کاسه. دوباره رژیم گرفتن و دوباره چاق شدن و الی آخر. به این نوع رژیم گرفتن‌ها رژیم‌های «یویویی» می‌گویند. 
باید بدانید که این توالی لاغری و چاقی حتی می‌تواند به مشکلات روحی و افسردگی بیانجامد. از این گذشته این اضافه و کم کردن‌های پی در پی و ناگهانی به پیری ظاهری افراد منجر می‌شود. 
بر اساس نتایج پژوهشی که درDaily Mail به چاپ رسیده است رژیم‌های یویویی رباط‌هایی که از بافت‌های نرم صورت محافظت می‌کنند را به خطر می‌اندازند و باعث تغییر شکل این بافت‌ها شده و چهره را پیر می‌کنند. 
این‌ها را داشته باشید تا بگوییم که این سندرم «یویویی» خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را هم افزایش می‌دهد. یعنی با هر بار چاق و لاغر شدن به قلب نازنین‌تان آسیب می‌زنید. برای آشنایی بیشتر با این رژیم‌ها و آسیب‌های ناشی از آن با ما همراه شوید. 
رژیم یویویی پدیده‌ای است که بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود. خانم‌هایی که همیشه به دنبال وزن ایده‌آل و زیبایی اندام هستند اما معمولاً بعد از رسیدن به وزن ایده‌آل نمی‌توانند وزن‌شان را ثابت نگه دارند و دوباره اضافه وزن پیدا می‌کنند. معمولاً این رژیم‌ها کم‌کم تأثیر خود را از دست می‌دهند و هر بار که رژیم متوقف می‌شود اضافه وزنی که حاصل می‌شود بسیار چشم‌گیرتر است. یعنی این افراد چاق‌تر از قبل می‌شوند. 
باید بدانید که این توالی لاغری و چاقی حتی می‌تواند به مشکلات روحی و افسردگی بیانجامد. از این گذشته این اضافه و کم کردن‌های پی در پی و ناگهانی به پیری ظاهری افراد منجر می‌شود
نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان داده است این گونه رژیم‌ها کلسترول مفید خون را هم کاهش می‌دهند. کلسترول خوب یا مفید با انباشته شدن چربی‌ها در رگ‌ها مقابله می‌کنند و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند. حالا خودتان تصور کنید با از بین رفتن این کلسترول چه آسیبی به قلب خود می‌زنید.

پیامد رژیم‌های سخت، جدی است
زمانی که بدن خود را از غذا محروم می‌کنید، تلاش می‌کند از ذخیره‌های انرژی خود استفاده کند. در واقع بدن یاد می‌گیرد که به شیوه‌ی «صرفه‌جویانه» امورات خود را بگذراند. اما زمانی که همین بدن دوباره به اندازه‌ی کافی تغذیه می‌شود، غذاهای دریافتی به سرعت به ذخیره‌ی انرژی تبدیل نمی‌شوند بلکه بدن برای پیشگیری از گرسنگی‌های احتمالی آن‌ها را انبار می‌کند و چاق شدن بعد از توقف رژیم از همین جا ناشی می‌شود. در واقع شما با این کارتان بدنتان را گیج می‌کنید. بدن برای مقابله با گرسنگی‌های بعدی غذاهای مصرفی را ذخیره می‌کند و نمی‌سوزاند.

تأثیر منفی رژیم‌های یک باره روی کلسترول
زمانی که رژیم‌های سفت و سخت و بدون تعادل می‌گیرید شک نکنید که بعد از توقف رژیم، وزن‌تان بالا خواهد رفت. البته این همه‌ی ماجرا نیست. میزان کلسترول مفید خون نیز در نهایت کاهش می‌یابد. 
یک پژوهش آمریکایی که در روزنامه‌ی معتبر American College of Cardiology منتشر شده به نتایج جالب توجهی رسیده است. در این پژوهش محققان 485 زن را که 130 نفرشان رژیم‌های یویوی را تجربه کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. 
19 درصد این زنان در طول زندگی‌شان حداقل 3 مرتبه تغییر وزن بین چهار، پنج و هشت‌ونیم کیلو و 6 درصد آن‌ها بین نه تا بیست و دو کیلو و 2 درصد آن‌ها بیشتر از بیست و دو کیلو لاغری را تجربه کرده بودند. در طول آزمایشات این زنان دردهایی را در قفسه‌ی سینه‌ی خود احساس می‌کردند که علامت بیماری عروق کرونری است؛ یعنی انسداد و تنگ شدن رگ‌های کرونر که وظیفه‌ی تغذیه و خون‌رسانی به قلب را برعهده دارند. 
این گونه رژیم‌ها کلسترول مفید خون را هم کاهش می‌دهند. کلسترول خوب یا مفید با انباشته شدن چربی‌ها در رگ‌ها مقابله می‌کنند و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند. حالا خودتان تصور کنید با از بین رفتن این کلسترول چه آسیبی به قلب خود می‌زنید
مطالعات نشان داد میزان کلسترول مفید خون زنانی که رژیم‌های سریع داشته‌اند به میزان 7 درصد کمتر از زنانی است که وزن ثابت داشته‌اند. 
از طرف دیگر زنانی که وزن‌شان بیشتر از همه بود زنانی بودند که بیش از بقیه نوسان وزن داشته‌اند و میزان کلسترول مفید این زنان از بقیه کمتر بوده است. آسیبی که این گونه رژیم‌ها به قلب وارد می‌کند کاملاً جدی است. 
اگر قلب‌تان را دوست دارید و می‌خواهید با این قلب به دیگران نیز عشق بورزید مراقب سلامتی آن باشید. به جای این رژیم‌های بی حاصل، وزن متعادل خود را بشناسید، تغذیه مناسبی داشته باشید و ورزش کنید. 
محققان معتقدند به جای این که بدون داشتن اضافه وزن رژیم‌های سخت بگیرید و بعد از مدتی خسته شده و رژیم‌تان را بشکنید، وزنتان را ثابت نگه دارید. اگر اضافه وزن دارید و لازم است لاغر شوید با مشورت پزشک یک رژیم مناسب انتخاب کنید و از رژیم‌های سریع و یک باره بپرهیزید.



رژیم غذایی غیر اصولی چه بر سرتان می آورد...


 

 لاغری به قیمت جان

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین پیامدهای بهره‌گیری درازمدت از رژیم‌های غذایی غیراصولی، بیزاری از رژیم‌های غذایی و روی آوردن حریصانه به خوردن است که بی‌شک عوارض خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. 
آیا می‌دانید که مرکز گرسنگی در انسان همیشه فعال است، ولی مرکز سیری به صورت دوره‌ای برای مهار مرکز گرسنگی به کار می‌افتد و دقیقاً به همین علت است که اگر خودمان را با شیوه‌های مختلف کنترل نکنیم، دهانمان همیشه برای خوردن، مشتاقانه باز خواهد بود. 
این روزها کنترل اشتیاق به خوردن به نوعی اپیدمی، به خصوص در میان دختر خانم‌ها و خانم‌های جوان 20 تا 40 ساله تبدیل شده است. به بیان دیگر تلاش برای رسیدن به اندام متناسب، آن هم از روش‌های غیراصولی چون رژیم‌های لاغری خودسرانه و بسیار کم‌کالری تا مصرف انواع و اقسام داروهای پر عارضه لاغری، انجام جراحی‌های غیرضروری و حتی توسل به ورزش‌های بسیار سنگین به نوعی ماراتن تبدیل شده است، اگر چه برخی از آقایان هم از این قافله عقب نمانده‌اند.

از رژیم غذایی بیزارم! 
شاید به جرات بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین پیامدهای بهره‌گیری درازمدت از رژیم‌های غذایی غیراصولی، بیزاری از رژیم‌های غذایی و روی آوردن حریصانه به خوردن است که بی‌شک عوارض خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. با این حال متخصصان تغذیه ابتلا به عوارضی چون پوکی استخوان، ریزش مو، ریختن دندان، کم‌خونی، کاهش بینایی و ضعف اعصاب را پس از گرفتن رژیم‌های غیراصولی گریزناپذیر می‌دانند. 
از آنجا که سوخت سلول‌های عصبی از کربوهیدرات تأمین می‌شود، نرسیدن این دسته مواد به آن‌ها منجر به بروز ناآرامی‌های عصبی، سردرد و سرگیجه در فرد می‌شود
برلیانت بزرگمهر، مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران با تاکید بر این که رژیم‌های لاغری غلط، رژیم‌های بسیار کم‌کالری هستند که نمی‌توانند نیازهای طبیعی بدن را تأمین کنند، می‌گوید: رژیم‌های غیراصولی دیگر نیز شامل رژیم‌های بدون کربوهیدرات (مواد نشاسته‌ای چون نان و برنج)، آب‌درمانی، رژیم چربی، رژیم پرپروتئین و رژیم تک‌خوری می‌شود.

از سوء تغذیه تا سوء تغذیه 
وی می‌افزاید: بی‌شک بهترین روش لاغری استفاده از تمام گروه‌های غذایی یعنی نان و غلات، سبزیجات، میوه‌جات، لبنیات، گوشت قرمز و سفید، تخم‌مرغ و حبوبات در کنار فعالیت‌های ورزشی چون پیاده‌روی، دویدن، کوهنوردی یا انجام حرکات منظم روزانه است. 
بزرگمهر با اشاره به اشکالاتی که بر انواع رژیم‌های غذایی کم‌کالری وارد است، می‌گوید: رژیم‌های غذایی کم‌کالری، مانع رسیدن و دریافت انرژی مورد نیاز سلول‌ها می‌شود و از آنجا که متابولیسم بدن به خوبی صورت نمی‌گیرد، فرد سست و بی‌حال شده و پس از مدتی از ضعف زیاد دچار بیماری می‌شود. نکته مهم دیگر آن که وقتی بدن فردی به متابولیسم پایین عادت کند، با کنار گذاشتن رژیم، حتی با مصرف مواد غذایی طبیعی هم چاق می‌شود.

نان و برنج بخورید! 
خیلی‌ها بدون مشاوره متخصص تغذیه، برای کاهش وزنشان، مصرف نان و برنج را به طور کامل از رژیم روزانه حذف می‌کنند. غافل از این که این دسته مواد هم باید به میزان لازم به بدن برسند. 
بزرگمهر در این باره تاکید می‌کند: از آنجا که سوخت سلول‌های عصبی از کربوهیدرات تأمین می‌شود، نرسیدن این دسته مواد به آن‌ها منجر به بروز ناآرامی‌های عصبی، سردرد و سرگیجه در فرد می‌شود. به علاوه در چنین شرایطی فرد برای جبران این وضعیت به مصرف مواد قندی روی می‌آورد، با افزایش میزان قند خون، ترشح انسولین بالا می‌رود و به دنبال آن افت قند خون بدن به عنوان یک عارضه جدی تداوم می‌یابد که تبعات خود را به همراه دارد.

رژیم های پرپروتئین
در عین حال رژیم‌های پرپروتئین هم مانع از جذب کلسیم توسط بدن شده و عوارضی چون نرمی و پوکی استخوان را به همراه می‌آورند.

آب‌درمانی، اشتباهی دیگر
چند سال پیش تب آب‌درمانی و رژیم‌های متکی به مصرف صرفاً آب برای چند روز متوالی به شدت شایع بود. در حالی که امروزه متخصصان تغذیه به مضرات مصرف بیش از اندازه آب با جدیت تاکید می‌کنند. 
مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران در این باره می‌گوید: مصرف بیش از اندازه آب منجر به خیز یا ورم سلولی یا به بیانی تجمع زیاد آب در داخل سلول‌ها می‌شود که اگر تداوم یابد، سوءتغذیه و حتی مرگ را در پی دارد.

رژیم‌های پرچربی
رژیم‌های پرچربی هم فرد را با خطر افزایش کلسترول، چربی‌های بد خون (LDL) و تری‌گلیسیرید مواجه می‌کند.

تک‌خوری نکنید
رعایت تنوع غذایی مبتنی بر مصرف 5 گروه غذایی راز اصلی داشتن یک رژیم غذایی سالم و درست است. بی‌شک کسانی که به منظور حفظ رژیم غذایی خود تک‌خوری می‌کنند، یعنی مثلاً در طول روز صرفاً از یک میوه یا ماده پروتئینی خاصی مصرف می‌کنند، مبتلا به نوعی جدی از سوءتغذیه می‌شوند. 
متخصصان تغذیه ابتلا به عوارضی چون پوکی استخوان، ریزش مو، ریختن دندان، کم‌خونی، کاهش بینایی و ضعف اعصاب را پس از گرفتن رژیم‌های غیراصولی گریزناپذیر می‌دانند
بزرگمهر در این خصوص می‌افزاید: سوءتغذیه در افراد دارای رژیم تک‌خوری از آن رو اتفاق می‌افتد که برخی مواد غذایی تنها به همراه مواد غذایی دیگر هضم و جذب می‌شوند، همچون منابع گیاهی دارای آهن که همراه با منابع تغذیه‌ای دارای ویتامین C جذب می‌شوند. پس فقر مصرف هر یک از این مواد، مانع جذب مواد مغذی دیگر می‌شود.

اعتیاد به رژیم، بلایی دیگر
متأسفانه افرادی که به رژیم غذایی سخت عادت می‌کنند، پس از مدتی نسبت به رژیم‌هایی که حتی متخصصان تغذیه به آن‌ها می‌دهند نیز وسواس پیدا کرده و تصور می‌کنند که آن‌ها هم پرکالری هستند و بر این اساس خودسرانه از رژیم‌های کم‌کالری‌تری استفاده می‌کنند که بر این منوال نه‌تنها دچار سوءتغذیه و انواع بیماری‌ها می‌شوند، بلکه بدنشان پس از مدتی دیگر نه‌تنها نسبت به هیچ رژیمی جواب نمی‌دهد، بلکه حتی با خوردن غذای طبیعی هم چاق می‌شوند.



رژبم های سریع اری یا نه؟


 

مسئله اصلی در مورد رژیم‌های سریع‌الاثر این است که نمی‌تواند به کاهش وزن شما در طولانی مدت کمک کند چرا که شما نمی‌توانید آن را ادامه دهید. 
امروزه شیوه نگرش به رژیم‌های سریع‌الاثر تغییر کرده است. برای مدت‌ها رژیم کم کربوهیدرات رایج‌ترین نوع رژیم‌های سریع‌الاثر به منظور کاهش وزن بود. اگرچه با رژیم اتکینز، یا سایر رژیم‌های پر پروتئین کم کربوهیدرات افراد تحت رژیم وزن از دست می‌دهند، اما مصرف هر روزه مواد پر پروتئین و عدم تحمل آن در افراد موجب تجدید نظر افراد نسبت به این رژیم‌ها شده است. نمونه‌هایی از رژیم‌های سریع‌الاثر عبارتند از: رژیم کم کربوهیدرات، رژیم کم چربی، رژیم مایع، رژیم سوپ کلم، رژیم گریپ‌فروت. 
نکته قابل اشاره این است که اگر یک رژیم غذایی موثر باشد، توانایی در ادامه آن است. مسئله اصلی در مورد رژیم‌های سریع‌الاثر این است که نمی‌تواند به کاهش وزن شما در طولانی مدت کمک کند چرا که شما نمی‌توانید آن را ادامه دهید. علت اثر کوتاه مدت این رژیم‌ها کاهش انرژی دریافتی شما نسبت به نیازتان است. اگر هدفتان کاهش وزن ماندگار است بدانید عوامل اصلی کاهش وزن دریافت انواع متنوعی از مواد غذایی، پیاده‌روی روزانه به مدت 60 دقیقه و وعده‌های غذایی کم حجم است.

تنوع مواد غذایی کلید یک رژیم غذایی سالم است
همان طور که یک ماشین برای حرکت به سوخت مناسب نیاز دارد، بدن انسان نیز به یک برنامه غذایی سالم نیاز دارد. رژیمی با نسبت مناسب پروتئین، کربوهیدرات، چربی و سایر مواد مغذی. ویتامین‌ها و مواد معدنی فعل و انفعالات بدن را تنظیم می‌کنند. برای مثال کلسیم موجب استحکام استخوان می‌شود و از کاهش تراکم استخوان و شکستگی آن جلوگیری می‌کند، ویتامین A برای حفظ سلامت و لطافت پوست لازم است. ویتامین C از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کند. ویتامین E عملکرد سلول‌های دستگاه ایمنی بدن را تحریک می‌کند. 
افرادی که رژیم‌های غذایی سریع‌الاثر (که بسیاری از مواد مغذی از برنامه غذایی حذف می‌شوند) را دنبال می‌کنند در واقع خود را در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهند. ممکن است دریافت بسیار اندک از یک ماده مغذی سریعاً مشکلی را ایجاد نکند اما اگر برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند عوارضی را در پی خواهد داشت. 
بهترین برنامه غذایی به هیچ وجه یک رژیم سریع و گذرا نیست. مانند هر موفقیتی دیگر در زندگی شما باید با برنامه حساب شده حرکت نمایید تا علاوه بر لذت بردن از غذا کاهش وزن ماندگار را تجربه نمایید

تمرین کنترل وعده غذایی
محققان به این نتیجه رسیدند که علاوه بر نوع ماده غذایی، حجم وعده های غذایی نیز در چاقی موثر است. وعده‌های غذایی به تدریج حجیم‌تر شده‌اند و امروزه تنها رستوران‌ها نیستند که غذاهای حجیم سرو می‌کنند. در مطالعه‌ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا Journal of the American Medical Association منتشر شد، محققان غذاهایی مانند همبرگر، سیب‌زمینی سرخ شده و ... را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که اندازه آن‌ها در طی 20 سال افزایش یافته است.

چند نکته که شما را در کنترل اندازه وعده‌های غذایی کمک می‌کند: 
* به جای بشقاب بزرگ از بشقاب سالاد استفاده کنید. 
* میان وعده خود را در ظرف‌های کوچک بگذارید تا مطمئن باشید بیش از آن مصرف نمی‌کنید. 
* هنگامی که خارج از منزل غذا سفارش می‌دهید غذایتان را با دوست خود شریک شوید. 
* غذا را در سایز غذای کودک یا سایز کوچک سفارش دهید. 
* از سالاد سبزیجات تازه، میوه و سبزیجات به جای غذاهای چرب، پاستا، نان و یا دسر استفاده کنید. 

کاهش وزن بدون رژیم‌های سریع‌الاثر 
بهترین برنامه غذایی به هیچ وجه یک رژیم سریع و گذرا نیست. مانند هر موفقیتی دیگر در زندگی شما باید با برنامه حساب شده حرکت نمایید تا علاوه بر لذت بردن از غذا کاهش وزن ماندگار را تجربه نمایید. 
اگر فکر می‌کنید نیاز به کاهش وزن دارید با پزشکتان در مورد وزن ایده آل خود صحبت کنید. از پزشک خود سؤال کنید که چه میزان کالری برای کاهش وزن شما و رسیدن به وزن ایده آل لازم است. به یاد داشته باشید که برای کاهش وزن باید روزانه کالری کمتری نسبت به میزان مورد نیازتان دریافت کنید تا آن را بسوزانید.

توصیه‌هایی جهت کاهش وزن سالم و صحیح 
* انواع متنوعی از غذاها دریافت کنید. پروتئین، کربوهیدرات پیچیده مانند غلات، میوه و سبزیجات و چربی‌های خوب مانند امگا 3 در ماهی و چربی غیر اشباع در آووکادو، مغزها، زیتون و روغن زیتون
* روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزی بخورید. میوه و سبزیجاتی با رنگ‌های متفاوت بخورید تا تغذیه مناسب و مطلوبی داشته باشید. 
* چربی اشباع موجود در چربی‌های حیوانی و چربی ترانس غذاهای سرخ کردنی و فست‌فودها را کنار بگذارید. 
* به اندازه وعده‌های غذایی خود دقت کنید. اگر احساس گرسنگی زیادی می‌کنید از سبزیجات استفاده کنید. 
* روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. 
* آشپزخانه خود را از غذاهای کم ارزش و با کالری بالا خالی کنید. 
* وعده‌های غذایی کوچک‌تر با کیفیت غذایی بالاتر دریافت کنید. دریافت 5 تا 6 وعده در روز با فاصله 3 تا 4 ساعت مناسب است. سعی کنید غذاهای سالمی را که احساس گرسنگی شما را برطرف می‌کند استفاده کنید. 
* اگر تمایل دارید ظرف غذایتان پر باشد از سبزیجات و سالاد استفاده کنید. 
* خانواده توت‌های تیره (زغال اخته، شاتوت، گیلاس، تمشک) سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. این گروه از توت‌ها کالری و چربی پایینی دارند ولی سرشار از فیبر هستند. 
* آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر را کنار بگذارید. 



می‌توانیم رژیم دوستمان را بگیریم یا نه؟


 

در رژیم دادن، غلط‌های هر فرد گرفته می‌شود و رژیم بر اساس نیازها و سلیقه‌های وی تنظیم می‌شود. البته ناگفته نماند که افراد می‌توانند الگوی درست غذا خوردن را به تمام اطرافیانشان یاد بدهند و آن را در جامعه رایج کنند اما کسی نمی‌تواند رژیمش را با دیگران به اشتراک بگذارد. 
اصولاً وقتی بحث تغذیه را در مسیر کاهش وزن مطرح می‌کنیم، هدفمان این است که بتوانیم راه و روش درست و اصولی غذا خوردن را به مردم آموزش بدهیم. به عبارت ساده‌تر، هدف از رژیم دادن به افراد، اصلاح الگوی تغذیه‌ای آن‌هاست. 
بنابراین وقتی فردی برای اولین بار به منظور پایین آوردن وزنش به ما مراجعه می‌کند، ابتدا شرح حال کاملی از الگوی غذایی او می‌گیریم تا متوجه شویم که او چه غذاهایی می‌خورد و سپس بر اساس الگوی غذایی و سفره خانواده خود فرد، برایش برنامه غذایی در نظر می‌گیریم. البته، یک برنامه منطقی که بتواند به کاهش وزن او هم کمک کند. 
حالا سوالی که در اینجا برای خیلی‌ها پیش می‌آید این است که وقتی برای اولین بار به یک متخصص تغذیه مراجعه می‌کنند، رژیمی از او می‌گیرند که تقریباً شبیه به رژیم دوست، همکار یا یکی از اعضای خانواده‌شان است. 
با این حساب، آیا افراد می‌توانند بدون مراجعه به متخصص تغذیه هم از رژیم غذایی همدیگر استفاده کنند و نتیجه دلخواهشان را هم بگیرند؟ پاسخ، بدون تردید «خیر» است! چرا؟ جواب این سوال را می‌توان با یک مثال ساده و عینی به راحتی بیان کرد.

رژیم‌ها انحصاری‌اند! 
شما فرض کنید که چند نفر هستید و همگی قصد دارید که برای رفتن به یک میهمانی عروسی یا حتی عزا پیش خیاط بروید و سفارش لباس بدهید. به طور حتم همه شما پارچه‌هایی با رنگ تیره را برای مراسم عزا و پارچه‌هایی با رنگ‌های روشن‌تر را برای مراسم عروسی انتخاب می‌کنید. حالا بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که لباسشان کوتاه‌تر دوخته شود و بعضی‌ها دوست دارند که لباس بلند بدوزند و از طرف دیگر برخی از افراد قدشان کوتاه‌تر است و لاغرتر هستند و عده دیگری، چاق‌تر یا بلندتر هستند. 
اما به طور کلی کسی حق الگوبرداری از رژیم دیگری را ندارد. چون همان‌طور که گفتم، رژیم هر فرد بر اساس سلیقه و خواست خودش برنامه‌ریزی شده و ممکن است افراد دیگر، سلیقه‌های غذایی متفاوت‌تری را نسبت به او داشته باشند و با الگوبرداری از رژیم دیگران، خیلی زود خسته شوند و اصلاً قید پایین آوردن وزنشان را بزنند
اگر شما قدتان بلند باشد و لاغر اندام هم باشید، باز هم می‌توانید لباس دوستتان که قدش کوتاه و چاق است را برای میهمانی عروسی امانت بگیرید و به تن کنید؟ مسلماً نه. اگرچه ممکن است رنگ و مدل لباس دوستتان برای عروسی مناسب باشد اما آن لباس فقط برای او دوخته شده و امکان دارد وقتی شما آن را به تن می‌کنید، ظاهر خیلی بدی پیدا کنید. با این مثال ساده حتماً متوجه شدید که یک متخصص تغذیه، رژیم غذایی هر فرد را بر اساس نیازهای او و تنها برای خودش در نظر می‌گیرد و همان‌طور که افرادی با سایزها و سلیقه‌های مختلف نمی‌توانند لباس یکدیگر را به امانت بگیرند، نمی‌توانند رژیمشان را هم با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

رژیم بر اساس سفره غذایی
ما از فردی که برای نخستین بار به ما مراجعه می‌کند، می‌پرسیم که چه خوراکی‌هایی در سفره غذایی خانواده آن‌ها جای دارد تا متوجه شویم که او اهل غذاهای سنتی است یا فرنگی! 
سپس در بدو ورود و آغاز برنامه رژیم‌درمانی، برای اینکه فرد از رژیم خسته یا دل‌زده نشود، حدود 60 تا 70 درصد از خوراکی‌هایی که خودش می‌خورد را در برنامه غذایی‌اش می‌گنجانیم. حالا اینکه خیلی‌ها می‌بینند تقریباً اولین برنامه رژیمی که از متخصص تغذیه‌شان می‌گیرند با دوست یا همکارشان یک‌جور است به خاطر این است که معمولاً مردم ما غذاهای یکسانی در طول روز می‌خورند. 
مثلاً اگر شما به چند تا از دوستانتان بگویید که فردا همراه خودشان یک خوراکی برای صبحانه بیاورند، به احتمال زیاد بیشتر آن‌ها لقمه نان و پنیر می‌آورند و شاید تنها یکی، دو نفر شیر و غلات صبحانه یا یک ظرف حلیم را با خودشان بیاورند. پس می‌بینید که این تشابه اولیه رژیم‌ها به خاطر تشابه در نوع غذاهایی است که ما می‌خوریم. 
اما به طور کلی کسی حق الگوبرداری از رژیم دیگری را ندارد. چون همان‌طور که گفتم، رژیم هر فرد بر اساس سلیقه و خواست خودش برنامه‌ریزی شده و ممکن است افراد دیگر، سلیقه‌های غذایی متفاوت‌تری را نسبت به او داشته باشند و با الگوبرداری از رژیم دیگران، خیلی زود خسته شوند و اصلاً قید پایین آوردن وزنشان را بزنند. بگذارید این مسأله را هم با یک مثال ساده برای‌تان باز کنم. فرض کنید که شما برای رژیم گرفتن و پایین آوردن وزنتان به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده‌اید و او هم با پرسیدن سوالاتی متوجه شده که شما به ماکارونی بیشتر از نان یا برنج علاقه دارید و به همین خاطر و برای علاقه‌مند کردن شما به رژیمتان تا جایی که اجازه داشته، ماکارونی را به جای برنج یا نان در رژیم‌تان به عنوان منبع کربوهیدرات گنجانده است. حالا اگر دوست شما که از ماکارونی متنفر است، بخواهد عین برنامه رژیم شما را انجام دهد به طور حتم ظرف مدت بسیار کوتاهی از این رژیم بدش می‌آید و تازه شاکی هم می‌شود که این دیگر چه رژیمی است! 
نگاه به سختی کشیدن کوتاه مدت برای کم کردن وزن، یک نگاه اشتباه است و کسی که می‌خواهد وزنش را پایین بیاورد و همیشه هم سالم باشد، باید این نگاه را تغییر دهد و الگوی غذایی‌اش را تصحیح کند و با درست غذا خوردن، یک عمر با وزن مناسب و بدنی سالم زندگی کند نه اینکه مدام در پی کاهش وزن با رژیم‌های غیراصولی باشد
از طرف دیگر، ممکن است در آغاز رژیم، ما به فردی که روزانه 2200 کیلوکالری انرژی لازم دارد، یک رژیم 1200 کیلوکالری بدهیم، به فردی که نیازمند 2000 کالری است، رژیم 1200 کالری بدهیم و به فردی که 1800 کیلوکالری هم در روز نیاز دارد، باز هم یک رژیم 1200کیلوکالری بدهیم. هر 3 این افراد، وقتی رژیمشان را با هم مقایسه می‌کنند، می‌بینند که رژیم، یکسان است اما نمی‌دانند که پشت پرده چیز دیگری است و ما توقع نتایج یکسان را از رژیم آن‌ها نداریم. هرچند که ورودی کالری همه این افراد یکی است. در حقیقت، ما توقع داریم که نفر اول یک کیلوگرم، نفر دوم 800 گرم و نفر سوم 600 گرم وزن کم کند، چون نیازهای روزانه آن‌ها به انرژی متفاوت است. این هم مثال دیگری بود تا شما خوب متوجه این موضوع بشوید که رژیم هر فرد مانند لباس تن، فقط و فقط مناسب خود اوست!

فلسفه رژیم گرفتن
در حقیقت در رژیم دادن، غلط‌های خود فرد گرفته می‌شود و رژیم بر اساس نیازها و سلیقه‌های وی تنظیم می‌شود. البته ناگفته نماند که افراد می‌توانند الگوی درست غذا خوردن را به تمام اطرافیانشان یاد بدهند و آن را در جامعه رایج کنند اما کسی نمی‌تواند رژیمش را با دیگران به اشتراک بگذارد. 
به طور کلی، نگاه به سختی کشیدن کوتاه مدت برای کم کردن وزن، یک نگاه اشتباه است و کسی که می‌خواهد وزنش را پایین بیاورد و همیشه هم سالم باشد، باید این نگاه را تغییر دهد و الگوی غذایی‌اش را تصحیح کند و با درست غذا خوردن، یک عمر با وزن مناسب و بدنی سالم زندگی کند نه اینکه مدام در پی کاهش وزن با رژیم‌های غیراصولی باشد.



تاثیر رژم های سخت غذایی روی سلامت دختران جوان


 

خطر رژیم‌های نامناسب برای نوجوانان و جوانان بیشتر است. زیرا در نوجوانی بدن همچنان در حال رشد است و محروم کردن آن از منابع غذایی خطرناک است. 
رژیم گرفتن یعنی این که بدن‌تان را تا مدتی از دریافت کالری محروم کنید. یعنی این که خیلی از غذاها را بر خود حرام کنید. اما باید بدانید برخی از رژیم‌های نامناسب برای‌تان کمبود ویتامین، مشکلات قلبی عروقی، افسردگی و مشکلات دیگری به همراه دارد. 
در این مقاله قصد داریم خطرات رژیم‌های سخت غذایی را روی دختران جوان بررسی کنیم که بیشتر خواهان خوش اندامی و لاغری هستند. با ما همراه باشید. 
رژیم‌های سخت غذایی روی عادت ماهانه‌ی دختران جوان تأثیر گذاشته و باعث بی‌نظمی آن می‌شود. متهم اصلی این بی نظمی، رژیم‌های لاغری است. 
امروزه مطب متخصصان زنان و زایمان شاهد مراجعه‌ی دختران و زنان جوانی است که از نامنظمی دوره‌ی ماهانه‌ی خود شکایت دارد. 
بی نظمی در سیکل ماهانه معمولاً نتیجه‌ی رژیم‌های سخت غذایی یا ساده بگوییم نتیجه‌ی داشتن تغذیه‌ای است که به طور افراطی کم چرب است. در رژیم‌های نامناسب هر چه غذا کم چرب‌تر باشد بهتر است و لاغری زودتر حاصل می‌شود غافل از این که بدن به چربی نیز نیاز دارد.

لاغر بودن به چه قیمتی؟ 
محققان می‌گویند دخترها و زنان جوانی که برای لاغر شدن خودشان را به آب و آتش می‌زنند و با نخوردن و رژیم‌های سخت غذایی می‌خواهند لاغرتر از وزن طبیعی‌شان باشند باعث به وجود آمدن بی‌نظمی‌هایی در عادت ماهانه‌شان می‌شوند و قدرت باروری خود را به خطر می‌اندازند. 
در حوزه‌ی سلامت تنها مسئله‌ای که باعث ایجاد مشکل می‌شود افراط و تفریط است
پزشکان معتقدند داشتن وزن طبیعی و تغذیه مناسب برای تنظیم هورمون‌های مربوط به تخمدان ضروری است. دختران و زنان جوانی که می‌خواهند کمتر از وزن فیزیولوژیک خود باشند یعنی چندین کیلو لاغرتر از وزن طبیعی خود به نظر برسند و برای این کار رژیم‌های سخت را دنبال می‌کنند خود را با خطر بچه دار نشدن مواجه می‌سازند. 

ذخیره‌ی چربی باید به اندازه‌ی کافی باشد 
در دختران نوجوان پدیده‌ی عادت ماهانه زمانی آغاز می‌شود که «ذخیره‌ی چربی» آن‌ها به اندازه‌ی کافی باشد. برای همین است در بین دختران نوجوان ورزشکار که زیاد ورزش می‌کنند و نسبت به هم سن و سال‌های خود عضلات بیشتر و چربی‌های کمتری دارند دیرتر عادت ماهیانه شروع می‌شود. برای این که دوره‌ی ماهانه به طور نرمال و منظم هر ماه ادامه داشته باشد لازم است که ذخیره‌ی چربی بدن در سطح مناسبی قرار بگیرد. محققان معتقدند اگر دختران جوان رژیم‌های خیلی سخت غذایی را به خود تحمیل کنند و در پی آن وزن زیادی کم کنند، عادت ماهانه‌شان نامنظم و در مواردی حتی قطع هم می‌شود. در واقع سه روز رژیم سخت غذایی کافی است که دوره‌ی ماهانه نامنظم و حتی قطع شود.

حواس‌تان به حذف لیپیدهای غذایی باشد 
توجه داشته باشید کاهش افراطی چربی‌های غذایی نیز می‌تواند به بروز اختلالات مربوط به تخمدان‌ها منجر شود. در این صورت حتی اگر کسی وزن متعادل هم داشته باشد با افراط در حذف چربی‌های غذایی، خود را در معرض اختلالات پریودی قرار می‌دهد. 
هیچ وقت چربی‌ها را به طور کامل از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید. بدن ما برای عملکرد طبیعی به چربی‌ها نیاز دارد. در حوزه‌ی سلامت تنها مسئله‌ای که باعث ایجاد مشکل می‌شود افراط و تفریط است. رژیم‌های سخت غذایی و حذف چربی از غذا شاید شما را چندین کیلو لاغرتر کند اما پی‌آمدهای نگران کننده‌ای برایتان به همراه خواهد داشت. به جای لاغرتر شدن وزن طبیعی خود را حفظ کنید. 

مشکلات روحی روانی را جدی بگیرید 
گفتیم که رژیم‌های سخت و طولانی مدت باعث کمبود ویتامین و مشکلات فیزیکی جدی می‌شود اما در این میان نباید پیامدهای روحی را از یاد برد که در اکثر موارد نگران کننده و متأسفانه شایع است. برای رسیدن به وزن به اصطلاح ایده‌آل، دخترها و زنان جوان رژیم‌هایی را دنبال می‌کنند که هیچ هماهنگی با توان و شیوه‌ی زندگی آن‌ها ندارد. این افراد در اغلب موارد به جایی می‌رسند که از تغذیه گریزان می‌شوند. در این شرایط لذت غذا خوردن، حس گرسنگی و سیری جای خود را به ترس‌های جدی می‌دهد که در طولانی مدت قابل تحمل نیست. 
بی نظمی در سیکل ماهانه معمولاً نتیجه‌ی رژیم‌های سخت غذایی یا ساده بگوییم نتیجه‌ی داشتن تغذیه‌ای است که به طور افراطی کم چرب است. در رژیم‌های نامناسب هر چه غذا کم چرب‌تر باشد بهتر است و لاغری زودتر حاصل می‌شود غافل از این که بدن به چربی نیز نیاز دارد
برای همین این افراد دچار استرس، نگرانی، فشارها و تنش‌های روحی می‌شوند. ترس از شکست، اضافه وزن و ... باعث رنج مضاعف در این افراد می‌شود. بیشتر مشکلات مربوط به رفتارهای غذایی از قبیل بی‌اشتهایی، بیماری جوع عصبی، ارتورکسی و دیگر اختلالات عصبی از همین رژیم‌های سخت غذایی ناشی می‌شود. متخصصان برای زنان باردار یا زنان شیرده، دختران جوان، کودکان و نوجوانان در حال رشد، افرادی که در معرض بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی‌های کلیوی هستند و همچنین افرادی که بنا به شرایط جسمی، روحی، حرفه‌ای و غیره قادر به گرفتن رژیم‌های سخت نیستند، دنبال کردن رژیم‌های سخت و نامناسب غذایی را منع می‌کنند.

حرف آخر 
* به جای این رژیم‌های سخت و اغلب بی فایده که به سلامت شما آسیب می‌زند، ورزش کنید. 
* به جای اینکه خود را از خوردن محروم کنید و عذاب بکشید به اندازه غذا بخورید و ورزش کنید. 
* از غذایی که می‌خورید لذت ببرید اما افراط نکنید. 
* داشتن تغذیه‌ی مناسب و متعادل، اعتماد به نفس و ورزش می‌تواند شما را در سلامت کامل و وزن ایده آل نگه دارد. 

بدانید که زیبایی در ظاهر لاغر داشتن نیست. زیبایی درونی است. پس غذا بخورید. در خوردن هیچ ماده‌ی غذایی افراط و تفریط نکنید. ورزش کنید و از زندگی‌تان لذت ببرید.

 



رژیم های نامناسب غذایی


 

مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران گفت: رژیم‌ های نامناسب غذایی، عوارضی چون سوء تغذیه را به همراه دارد بنابراین باید زیر نظر یک رژیم‌ شناس، برنامه ی غذایی خود را تنظیم کرد. 
دکتر برلیانت بزرگمهر در گفتگو با ایسنا، افزود: برخی افراد تنها یک ماده ی غذایی را مصرف می ‌کنند و به عبارت دیگر تک خوری می ‌کنند؛ این در حالی است که بر اساس توصیه متخصصان، افراد باید از 5 گروه غذایی اصلی شامل شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزی ‌ها و میوه‌ ها، گوشت و حبوبات و مغز دانه‌ ها و تخم مرغ تغذیه کنند البته امکان دارد که گروهی را جانشین گروه دیگر کرد اما نباید آن ها را از برنامه غذایی حذف کرد. 
وی تاکید کرد: غذای افرادی که تک خوری می ‌کنند، تنوع غذایی ندارد این در حالی است که یکی از عوامل بیماری و سوء تغذیه، نداشتن تنوع غذایی است. 
مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران با بیان این که متابولیسم برخی مواد مغذی با مواد غذایی دیگر کامل می‌ شود، گفت: مواد پروتئینی باید با کربوهیدرات ‌ها مصرف شوند تا تاثیر لازم را بر بدن داشته باشند یا آهن با مواد اسیدی بهتر جذب می‌ شود بنابراین رژیم‌ های مبتنی بر تک خوردن نه تنها نیاز بدن را تامین نمی ‌کند بلکه باعث ایجاد دلزدگی و در نتیجه حرص و ولع برای مصرف غذاهای مختلف می‌ شود. 
رژیم آب درمانی هم به سوء تغذیه منجر می‌ شود و هم ورم سلولی ایجاد می ‌کند؛ به گونه ‌ای که آب داخل سلول زیاد می ‌شود و می ‌تواند عوارضی چون کوری و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد
وی با بیان این که رژیم ‌های کم کالری نیز نیاز بدن را تامین نمی ‌کند، اظهار کرد: ‌این گونه رژیم، بدن را دچار سوء تغذیه می‌ کند چون بدن به متابولیسم پایین عادت می‌ کند و غذاهای معمولی تکافوی نیاز بدن را نمی‌ کند. 
بزرگمهر با اشاره به رژیم آب درمانی گفت: این رژیم هم به سوء تغذیه منجر می‌ شود. علاوه بر آن، ورم سلولی ایجاد می ‌کند؛ به گونه ‌ای که آب داخل سلول زیاد می ‌شود و می ‌تواند عوارضی چون کوری و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد. 
این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به برخی رژیم ‌ها که مبتنی بر قطع مصرف کربوهیدرات ها است، اظهار کرد: اگر قند و نشاسته از برنامه غذایی حذف شود، سوخت به سلول های عصبی نمی ‌رسد در نتیجه فرد به عوارضی چون کاهش تمرکز، ضعیف شدن حافظه و عصبی شدن دچار می ‌شود. 
بزرگمهر در پایان در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا افرادی که موضعی چاق هستند می ‌توانند نقاط مشخصی از بدن خود را لاغر کنند، اظهار کرد: رژیم های لاغری غلط باعث سوختن پروتئین به جای چربی می ‌شود در نتیجه اندام هایی مانند صورت لاغر می ‌شود بنابراین به منظور لاغر کردن نقاط خاصی از بدن، باید زیر نظر رژیم شناس و متخصص تغذیه، رژیم گرفت.



6 رژیم لاغری معروف جهان


 

هر ساله، زنان و مردان بسیاری عزمشان را جزم می‌کنند تا وزنشان را کاهش دهند و اندام متناسب‌تری پیدا کنند. اما این روزها رژیم‌های بسیار زیادی ابداع شده و باعث سردرگمی و عدم اطمینان مردم نسبت به آن‌ها شده است. 
هر ساله، زنان و مردان بسیاری عزمشان را جزم می‌کنند تا وزنشان را کاهش دهند و اندام متناسب‌تری پیدا کنند. اما این روزها رژیم‌های بسیار زیادی ابداع شده و باعث سردرگمی و عدم اطمینان مردم نسبت به آن‌ها شده است و مردم نمی‌دانند که کدامیک از آن‌ها رژیم سالم و مناسبی است و کدامیک به کاهش وزنشان کمک می‌کند. به همین منظور نگاهی سریع به 6 مورد از رژیم‌های اصلی معروف رایج جهان که در این سو و آن سوی جهان به کار بسته می‌شود، می‌اندازیم. 

رژیم اتکینز (Atkins)

این رژیم معمولاً بر مصرف بالای پروتئین به همراه مقدار بسیار اندکی کربوهیدرات تمرکز دارد. این برنامه غذایی، سطح انسولین خون را تحت کنترل قرار می‌دهد. کربوهیدرات‌ها باعث می‌شوند که انسولین به سرعت بالا و پایین برود و در نتیجه مانع سوختن ذخایر چربی بدن می‌شوند. 

رژیــم ویت واچرز ( Weight Watchers )

برنامه لاغری مشهور و پرطرفداری است که ده‌ها سال است در گرداگرد جهان به اجرا درمی‌آید و در حال حاضر نیز علاقه‌مندان جدیدی پیدا کرده است. رژیم و ورزش، بخشی از این برنامه لاغری است. ویژگی اصلی این رژیم این است که به صورت گروهی اجرا می‌شود و یک شبکه بزرگ حمایتی شامل رژیم گیرندگان را در بر می‌گیرد. امروزه، این برنامه اساساً به صورت آنلاین به اجرا درمی‌آید.

رژیم زون (Zone)

برنامه لاغری دیگری است که در آن سطح انسولین به شدت کنترل می‌شود. با این وجود، مصرف کربوهیدرات‌ها در این رژیم به اندازه برنامه لاغری اتکینز محدود نیست. کربوهیدرات‌های تصفیه نشده و همچنین چربی‌ها و روغن‌های سالمی نظیر روغن زیتون از اهمیت خاصی در این برنامه برخوردار است.

رژیم سواحل جنوبی(South Beach)

این رژیم در دهه 90 و توسط یک متخصص قلب که از پیشنهادهای غذایی انجمن قلب آمریکا ناراضی بود، پایه‌ریزی شد. این انجمن از یک سو بر مصرف بسیار اندک چربی‌ها و از سوی دیگر بر مقدار بسیار زیاد کربوهیدرات تأکید داشت. رژیم سواحل جنوبی بر تصحیح این برنامه متمرکز است و برنامه‌های رژیمی را که شامل اندکی کربوهیدرات‌های تصفیه شده اما مقدار متوسطی چربی‌های سالم است، ارائه می‌کند.

رژیم غذاهای خام (Raw Food)

همان‌طور که می‌توان تصور کرد، این رژیم غذایی جدید، بیش از هر چیز بر اهمیت غذاهای فراوری نشده و پخته نشده تکیه دارد. در این برنامه پیشنهاد شده است که حداقل سه چهارم غذای مصرفی هر روز از منابع غذایی پخته نشده و ترجیحاً منابع آلی تشکیل شده باشد. به دلیل ارائه‌ی همین پیشنهادهای غذایی، اکثر افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند، نیمه گیاه‌خواران یا گیاه خواران مطلقی هستند که به ترتیب از خوردن محصولات حیوانی یا محصولات و فرآورده‌های حیوانی پرهیز می‌کنند. بدیهی است که اجرای این برنامه لاغری به کاهش شدید مصرف چربی‌های اشباع شده منجر می‌شود.

رژیم شکرشکن‌ها(Sugar Busters)

رژیمی است که بر حذف غذاهایی شامل کربوهیدرات‌های تصفیه شده، برنج و آرد سفید تمرکز دارد. همچنین با غذاهایی با شاخص گلایسمی بالا مثل سیب زمینی و هویج مخالف است.

توضیحاتی درباره رژیم شکرشکن‌ها
این رژیم بر مبنای این ایده قرار دارد که زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی شیرین و فرآوری شده عامل اصلی چاقی و اضافه وزن می‌باشد. مؤلفان این رژیم، مانند خالقان رژیم سواحل جنوب، توصیه می‌کنند برای جلوگیری از افزایش میزان انسولین و ذخیره شدن چربی‌ها که نتیجه آن است، از موادی استفاده شود که شاخص گلایسمی GL آن‌ها پایین باشد. در عین حال که مصرف برخی از کربوهیدرات‌ها (مخصوصاً قند) به طور کلی ممنوع است، مؤلفان این رژیم می‌گویند سایر رژیم‌ها بیش از حد کم کربوهیدرات هستند در حالی که مصرف کربوهیدرات‌های سالم به خاطر پاره‌ای مواد مغذی ارزشمندی که دارند بسیار مهم می‌باشد. 
تئوری دیگری که در تکامل این رژیم نقش داشته این است که یک رژیم سرشار از کربوهیدرات مانع تولید گلوکاگون‌ها، موادی که از پانکراس ترشح می‌شوند و به سوختن چربی‌های ذخیره شده کمک می‌کنند، می‌گردد. از طرف دیگر یک غذای سرشار از پروتئین، ترشح گلوکاگونی را افزایش می‌دهد. 
شاید بهتر باشد به جای رژیم، این برنامه را نوعی شیوه زندگی بنامیم زیرا مؤلفان آن فقط به ارائه پاره‌ای توصیه‌ها (به صورت منوهایی از غذاهای مجاز جهت صرف در وعده‌های اصلی یا برای ته‌بندی) اکتفا کرده و هیچ دستورالعمل قدم به قدمی مطرح نکرده‌اند. با این وجود به رژیم گیرندگان مکرراً توصیه شده که مقدار زیادی سبزیجات فیبردار، غلات سبوس‌دار ، گوشت بدون چربی و لبنیات کم‌چرب مصرف نمایند. 

برنامه غذا خوردن

بر خلاف برخی دیگر از رژیم‌های مراقب کربوهیدرات‌ها، این رژیم خوردن میوه (البته نه همه انواع) را مجاز می‌داند. در مورد شام بدون ذکر دقیق جزئیات توصیه می‌کند مقدار آن متعادل و قبل از ساعت 8 شب بساط آن برچیده شده باشد. در شبانه‌روز هم حداقل باید سه وعده غذا خورد. بر خلاف رژیم معتادان به کربوهیدرات که مدعی بود زیاد بودن تعداد دفعات غذا باعث خارج شدن کنترل میزان انسولین می‌گردد، رژیم حاضر مدعی است اگر فاصله بین غذاها زیاد باشد واکنش بدن در مقابل انسولین تغییر می‌یابد و باعث می‌شود که چربی بیشتری ذخیره شود.

ورزش در کجای این رژیم می‌گنجد؟

مثل بسیاری از مؤلفان کتب رژیم، گروه نویسندگان رژیم حاضر هم می‌گویند برای آن که وزنتان کم شود لازم است که حتماً ورزش کنید. به هر حال توصیه آن‌ها لااقل 20 دقیقه در روز و 4 روز در هفته ورزش کردن است. 
رژیم سواحل جنوبی بر تصحیح این برنامه متمرکز است و برنامه‌های رژیمی را که شامل اندکی کربوهیدرات‌های تصفیه شده اما مقدار متوسطی چربی‌های سالم است، ارائه می‌کند
ضمناً متذکر می‌شوند که اگر شما ورزشکار درست و حسابی مثل دونده دوی ماراتن هستید این رژیم ممکن است برایتان مناسب نباشد چرا که مصرف مقادیر بیشتری کربوهیدرات، بیشتر از آنچه در این رژیم مجاز است، برای شما لازم است. 

مزایا

این رژیم، رژیم بسیار معقولی است که اقدامات چندانی را نمی‌طلبد. اگر لیست غذایی را که در این رژیم توصیه شده بررسی کنید احتمالاً احساس رضایت بسیاری خواهید کرد و دسرهای آن هر چند خیلی پر و پیمان نیستند ولی حداقل دسری در کار هست. توصیه مؤلفان رژیم به کاهش مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده، بدون ممنوع کردن کامل آن، با توجه به این که خیلی از مردم در این زمینه زیاده‌روی می‌کنند، توصیه بسیار مفیدی می‌باشد.

معایب

اطلاعاتی که مؤلفان این رژیم ارائه می‌دهند پردازش نشده است و شما خودتان باید آن‌ها را سروسامان بدهید. منوهای آن طوری نیستند که مطلب را بخوانید و شروع به تهیه آن کنید (چنین چیزی اصلاً وجود ندارد) شاید این حسن باشد و شما را وادار به یادگرفتن کند ولی گاهی هم که نیاز شدید به راهنمایی دارید مسلماً عیب خواهد بود. 
این برنامه در واقع برای ایجاد تغییر طراحی نشده که این هم شاید حسن باشد (برنامه به شما یاد می‌دهد که چه طور سالم تغذیه کنید و در این کار استمرار داشته باشید و از شل و سفت کردن اجتناب نمایید) و شاید هم عیب (در برنامه هیچ نوع شروع جهشی یا نتایج ملموس پیش‌بینی نشده تا عامل تشویقی برای رژیم گیرنده باشد)، بسته به آن که چطور به موضوع نگاه کنید. مؤلفان این رژیم اهل ارائه عدد و ارقام نبوده‌اند در نتیجه تعیین مقدار دقیق آنچه که باید بخورید کمی مشکل است.

برای چه کسی مناسب است؟

اگر می‌خواهید کربوهیدرات مصرفی خود را کاهش دهید و در عین حال نمی‌توانید به طور کامل از آن دل بکنید این رژیم راه حل بینابینی ارائه می‌کند. کسانی هم که به خودشان متکی هستند از این رژیم خوششان خواهد آمد چون در این رژیم شخص باید خودش منوهای خود را تنظیم کند و کسی نیست که دست او را بگیرد. 
شمارش کالری و اندازه‌گیری مقدار کربوهیدرات‌ها نیز لزومی ندارد. بنابراین هر کسی که بخواهد اصول کلی حاکم بر تغذیه سالم و مغذی را بداند و دنبال راهنمایی قدم به قدم نباشد می‌تواند از این رژیم استفاده کند. دستور طبخ غذاهای بسیاری از بهترین رستوران‌های معروف جهان اخذ شده است (مثلاً یک مورد از عربستان سعودی) لذا اگر اهل تجربه و آزمایش در آشپزخانه هستید این رژیم می‌تواند برای شما مناسب باشد.

جمع بندی

هر یک از این رژیم‌های غذایی دارای مزایا و همچنین معایب خاص هستند. بسیاری از مردم قسم می‌خورند که برنامه‌های لاغری فوق به آن‌ها در کاهش وزنشان کمک کرده است و این در حالی است که مخالفان، آن‌ها را به عدم پیروی از یک برنامه رژیمی متعادل متهم می‌کنند. 
برای جمع بندی این بحث، بهتر است قبل از این که اطمینان یابید که کدام برنامه رژیمی، برنامه سالمی است تحقیقات دقیقی را در مورد هر یک از آن‌ها انجام دهید.



اشنایی با رایج ترین رژیم های لاغری


 

آیا شما هم تصور می‌کنید که برای پیشگیری از چاقی تنها کاری که باید کرد کم غذا خوردن است؟ باید بدانید که رژیم‌های سختی که می‌گیرید برای لاغر شدن چندان مفید نیستند. 
برای رسیدن به اندام دلخواه خود لزومی ندارد خود را از خوردن محروم کنید؛ بر عکس باید خوب غذا بخورید. در این مقاله شما را با روش لاغر شدن بدون رژیم‌های سخت آشنا می‌کنیم. 

1- هر روز صبحانه میل کنید

برخی از افراد تصور می‌کنند که با حذف صبحانه، کالری‌های کمتری جذب می‌کنند اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند صبحانه میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش نیز می‌دهد. بر اساس آمارهایی که یک پژوهشکده‌ی آمریکایی روی سلامت و تغذیه انجام داده است، مردانی که صبحانه می‌خورند حدود 2.7 کیلوگرم لاغرتر از مردانی هستند که صبحانه نمی‌خورند و زنانی که از این وعده‌ی غذایی صرف‌نظر نمی‌کنند نیز 4 کیلوگرم لاغرتر از زنانی هستند که صبحانه را حذف می‌کنند.

2- مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کنید

برای شام یک پیاله برنج قهوه‌ای با نخود و سبزیجات سرخ شده میل کنید. مواد غذایی سرشار از فیبرها مثل برنج، نخود و سبزیجات از نظر کالری و چربی‌ها فقیر هستند اما باعث سیری می‌شوند. این مواد غذایی همچنین به آرامی هضم می‌شوند که این امر به حفظ تعادل گلیسمی یا همان قند خود کمک می‌کند. 
کلسیم نقش مهمی در از بین بردن چربی‌ها دارد. هر اندازه که میزان کلسیم در یک سلول چرب بیشتر باشد به همان اندازه میزان چربی سوخته شده بیشتر خواهد بود
دانه‌های کامل سرشار از مواد مغذی مثل منیزیم و ویتامین B6 اند که از بیشتر رژیم‌های غذایی حذف شده‌اند. یک روش مصرف فیبرها این است که روزتان را با مصرف غلات سرشار از فیبر آغاز کنید.

3- سبزیجات سبز رنگ و برگ دار خام بخورید

سالاد و سبزی خوردن را دریابید. سبزیجات سبز رنگ و سبزیجات خامی مثل هویج، کدو و بروکلی سرشار از آب و فیبراند و در عین حال کالری اندکی دارند. این مواد غذایی به راحتی شما را سیر هم می‌کنند. البته توجه داشته باشید که سیر کردن تنها مزیت سبزیجات نیست. پژوهشی که روی 18000 نفر انجام گرفت نشان داد میزان ویتامین C، ویتامین E، اسیدفولیک و کاروتنوئید بدن افراد سالاد خور نسبت به افرادی که کمتر سالاد می‌خورند، بیشتر است. همچنین پژوهشگران مشاهده کردند افراد گیاه خوار 3 تا 20 درصد لاغرتر از افراد گوشتخوارند.

4- پروتئین مورد نیاز خود را از ماهی، مرغ و لوبیا بخواهید

ما قصد نداریم در اینجا رژیم غذایی سرشار از پروتئین و فقیر از گلوسیدها را تبلیغ کنیم اما توصیه می‌کنیم در تمام غذاها و چاشت‌هایتان اندکی پروتئین اضافه کنید. مواد غذایی سرشار از فیبرها مثل برنج، نخود و سبزیجات از نظر کالری و چربی‌ها فقیر هستند اما باعث سیری می‌شوند پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که رژیم غذایی سرشار از پروتئین و گلوسیدهای دیرهضم با شاخص گلیسمی پایین مثل میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها و پاستاها دارند کمتر از افرادی که رژیمی سرشار از کربوهیدرات ساده و فقیر از فیبر دارند احساس گرسنگی کرده و راحت‌تر لاغر می‌شوند. البته این به این معنی نیست که در مصرف پروتئین افراط کنید. افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند و اغلب از چاقی رنج می‌برند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند و مصرف بیش از اندازه‌ی پروتئین‌ها این مشکل را شدیدتر می‌کند.

5- بفرمایید گردو

با وجود این که گردو سرشار از چربی است اما این ماده‌ی غذایی خوشمزه به کاهش وزن کمک می‌کند. محققان معتقدند چربی سالم موجود در گردو باعث احساس سیری می‌شود و پروتئین‌های موجود در آن نیز در جریان گوارش، کالری‌های بیشتری می‌سوزاند. محققان آمریکایی در پژوهشی که در City of Hope National Medical Centerروی 65 داوطلب بزرگ‌سال چاق انجام دادند، شرکت کننده‌ها را به دو گروه تقسیم کردند و به گروه اول روزانه 90 گرم بادام دادند. این در حالی بود که به رژیم غذایی گروه دوم پف‌فیل یا سیب‌زمینی پخته افزوده شد. اندکی بعد هر دو گروه میزان کالری و پروتئین یکسانی دریافت کردند اما رژیم حاوی بادام دو برابر چرب تر از رژیم غذایی فاقد بادام بود. نتایج نشان داد افرادی که بادام مصرف می‌کردند بعد از 24 هفته وزن بیشتری کم کردند.

6- زنده باد کلسیم

کلسیم نقش مهمی در از بین بردن چربی‌ها دارد. هر اندازه که میزان کلسیم در یک سلول چرب بیشتر باشد به همان اندازه میزان چربی سوخته شده بیشتر خواهد بود. در پژوهشی که روی افراد چاق انجام گرفت، به یک گروه از شرکت کننده‌ها روزانه سه وعده حاوی 175 گرم ماست بدون چربی حاوی 1100 میلی گرم کلسیم داده شد و گروه دیگر روزانه محصولات لبنی حاوی 400 تا 500 میلی گرم کلسیم دریافت کردند. هر دو گروه به یک میزان کالری‌های دریافتی را کاهش دادند. نتایج نشان داد افرادی که ماست مصرف کرده بودند به طور متوسط بیشتر از 6.3 کیلو وزن کم کردند در حالی که این میزان برای افرادی که کلسیم کم‌تری دریافت کرده بودند 5 کیلوگرم بوده است. برخی از افراد تصور می‌کنند که با حذف صبحانه، کالری‌های کمتری جذب می‌کنند اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند صبحانه میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش نیز می‌دهد از این گذشته افرادی که ماست دریافت کرده بودند 80 درصد بیشتر چربی‌های شکم خود را از دست دادند. با وجود اینکه پژوهش‌ها نشان داده است کلسیم موجود در محصولات لبنی کم چرب بهتر است اما باید بدانید که کلسیم موجود در بروکلی یا آب پرتقال‌های غنی شده نیز برای سلامتی بسیار مفید است.



 6 مرحله برای بهبود رژیم لاغری


 

آیا شما نیز خواهان یک شروع بهتر در برنامه کاهش وزنتان هستید؟ می‌توانید در این راستا از توصیه های ذیل کمک بجویید...

بی شک داشتن یک شروع خوب و صحیح در میزان موفقیت نهایی موثر است. طبق همان ضرب‌المثل قدیمی خودمان که می‌گوید: سنگ اول چو نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج؛ می‌بایست کارها را از روش صحیحشان شروع نمود. اما سنگ‌های اول در کاهش وزن تعیین اهداف مناسب و انتخاب مسیر صحیح می‌باشند، که در ادامه‌ی آن با رعایت الگوی صحیح به سر منزل مقصود خواهید رسید. واژه‌ی رژیم در کل یک واژه‌ی ناخوشایند است و ما را یاد محرومیت و دردهای گرسنگی می‌اندازد؛ لذا برای پیشگیری از درد و رنج همراه با رژیم لاغری باید از یک برنامه صحیح پیروی نمود. آیا شما نیز خواهان یک شروع بهتر در برنامه کاهش وزنتان هستید؟ می‌توانید در این راستا از توصیه های ذیل کمک بجویید.

1- اهدافتان برای کاهش وزن را بهتر بشناسید

قبل از تصمیم برای اقدام به کاهش وزن، می‌بایست میزان تغییری که برای کاهش وزن نیاز دارید را بسنجید. در این راستا افراد دارای اضافه وزن زیاد یا چاق بهتر است به مراکز کاهش وزن مراجعه کنند؛ یعنی جایی که افرادی که نیاز به کاهش مقادیر زیادی از وزن مازادشان را دارند؛ از یک برنامه سازماندهی و نظارت شده پیروی نمایند. اما اگر شخصی دارای اضافه وزن اندک و خفیف است می‌تواند با کنترل حجم غذای دریافتی و افزایش فعالیت بدنی به کاهش وزن دست یابد. هر چند که برای تنظیم میزان غذای دریافتی نیز می‌بایست با یک متخصص تغذیه مشورت نمود و یا از راهنماها در این زمینه استفاده نمود. لازم نیست برای افزایش فعالیت بدنی حتماً به باشگاه بروید بلکه با پیاده‌روی و استفاده از تردمیل و افزایش فعالیت‌های روزانه‌ی خود نیز می‌توانید فعالیت بدنی روزانه‌تان را ارتقاء بخشید؛ همچنین متخصص تغذیه می‌تواند راهکارهایی برای افزایش فعالیت بدنی روزانه‌تان را به شما نشان دهد. 
اطمینان کسب کنید که فقط برای شخص خودتان ملزم به کاهش وزن شده‌اید و به خاطر این نیست که شخص دیگری شما را تحت فشار قرار داده که این کار را انجام دهید

2- شخصیت خودتان را در ارتباط با کاهش وزن بهتر بشناسید

ویژگی شما در نگرش و رفتار شما در ارتباط با غذا خوردن موثر است. احتمالاً یکسری عادات غذایی نامناسب دارید که باید آن‌ها را بشناسید برای مثال:
* غذا خوردن غیر ارادی و ناخودآگاه: اگر شما دچار تمایلات غیر ارادی به غذا خوردن هستید یعنی مثلاً با دیدن خوراکی و تنقلات به صورت غیر ارادی به سمت آن‌ها می‌روید و آن‌ها را می‌خورید، بنابراین شما رژیم گیرنده‌ای هستید که باید این تمایلات غیرارادی و کنترل نشده را اصلاح و مهار نمایید.
* افراد دچار بی‌توجهی و عدم تمرکز بر غذا خوردن: اگر از جمله افرادی هستید که به زمان و میزان غذا خوردن خود توجه و تمرکز کافی ندارید؛ ممکن است در هنگام تماشای تلویزیون یا کارهای دیگر به خوردن غذا و میان‌وعده‌های غذایی بپردازید، که باید این عادت خود را اصلاح کنید.
عصبی بودن: اگر انسانی عصبی و مضطرب هستید، احتمالاً مشکلات بیشتری خواهید داشت. افراد دچار عصبانیت، استرس و ناراحتی، ممکن است از غذا خوردن برای بهتر نمودن احساسشان استفاده کنند.
شخصیت محکم و استوار: کاهش وزن برای شخصیت‌های محکم و استوار سخت نیست. اگر شما خیلی خود محور، دارای حس همکاری و مصمم هستید؛ اوقات راحت‌تری را در کاهش وزن سپری خواهید نمود.
افراد معاشرتی: بنا به نظر برخی متخصصین افراد معاشرتی و اجتماعی احتمالاً بهتر از بقیه می‌توانند دریافت غذای خود را تحت کنترل و نظارت داشته باشند.

3- ترکیب هر دو گزینه‌ی ورزش و رژیم غذایی

برخی ممکن است بپرسند از بین رژیم غذایی و فعالیت بدنی؛ کدامیک در ارجحیت قرار دارد؟ پاسخ، هر دوی آن‌هاست، در واقع ترکیب نمودن رژیم غذایی با ورزش و فعالیت بدنی است که می‌تواند شما را به سرمنزل مقصودتان یعنی کاهش وزن برساند.

4- ایجاد یک تعهد راسخ در زمینه کاهش وزن

دانستن این که چرا می‌خواهید کاهش وزن یابید، به موفقیت شما کمک می‌کند. بنابراین قبل از این که یک برنامه‌ی کاهش وزن را شروع کنید از خودتان سؤال‌های زیر را بپرسید:
* آیا من برای انجام این کار آماده‌ام؟
* آیا انگیزه این کار از درون من نشات می‌گیرد؟
* آیا می‌توانم با پسرفت‌ها و یا کاهش پیشرفت‌های گاه و بیگاه کنار آیم؟
* آیا می‌توانم به طور کامل به کاهش وزن تمرکز کنم؟ (برای مثال اگر شما هم اکنون در خلال تغییر شغل یا دیگر حواس پرتی‌ها قرار دارید؛ بهتر است اول این مسائل را برطرف کنید و سپس به تلاش در راستای کاهش وزن متمرکز گردید.) 
در نهایت اطمینان کسب کنید که فقط برای شخص خودتان ملزم به کاهش وزن شده‌اید و به خاطر این نیست که شخص دیگری شما را تحت فشار قرار داده که این کار را انجام دهید. علاوه بر این در آخر توصیه می‌شود که کارها را آهسته انجام دهید، توصیه‌های مذکور را در ذهن خود داشته باشید و بدون معطلی در جاده سلامت و تناسب اندام قرار گیرید. 



4 راه کار برای رژیم موفق در کاهش وزن


 

سلولیت نوعی بافت چربی است با ظاهـری پرتقالی شـکل که روی سطح پوست ظاهر می‌شود و معمولاً در نقاطـی مانـنـد بالای ران و باسـن دیـده می‌شود.

اگر شما هم همین مشکل را دارید اول از همه بدانید که تنها نیستید و تقریباً 90 درصد خانم‌ها این مشکل را دارند؛ و اینکه فقط خودتان می‌توانید از شر سلولیت‌های مزاحم خلاص شوید و یا این که آن‌ها را با حداقل برسانید. برای این کار این مواد غذایی را میل کنید تا پوستی صاف‌تر و بدنی لاغرتر داشته باشید.

آب

آب فراوانی بنوشید. بهتر است آبی که می‌نوشید به همراه غذا نباشد. آب معدنی، چای سبز و مایعات سالم دیگر بهترین گزینه‌اند. بیخود نیست که به این نوشیدنی، مایه حیات می‌گویند. آب سموم بدن را دفع کرده و پوست شما را از درون هیدراته می‌کند. یعنی اجازه نمی‌دهد آب بدن از بین برود و پوست خشک شود. اگر نمی‌توانید روزانه 8 لیوان آب بنوشید از مواد غذایی که آب کافی را به بدن می‌رسانند استفاده کنید مثل سیب و مرکبات. نتایج پژوهشی که در Nutrition Journal به چاپ رسیده است، شاخص توده‌ی بدن زنانی که مواد غذایی آبداری مثل سیب و انگور و خیار بیشتری مصرف می‌کنند در مقایسه با زنان دیگری که آب بدنشان را تنها از طریق نوشیدنی‌ها برطرف می‌کنند کمتر است.

سبزیجات و میوه‌های رنگی

تا می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C مصرف کنید. این آنتی اکسیدان‌ها برای داشتن پوستی زیبا ضروری‌اند و مشکلات آن را برطرف می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها مثل یک روکش محافظتی عمل می‌کنند و نمی‌گذارند که به فیبرهای کلاژن و سلول‌های دیگر پوست آسیبی برسد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگر ویتامین بیشتری دریافت کنید با ورزش کردن بیش از 30 درصد، چربی آب می‌کنید.

دانه های کامل

لطفاً تا حد امکان مصرف قند و شیرینی‌جات را کاهش دهید. بدن این قندها را به چربی تبدیل کرده و به جای سوزاندن، آن‌ها را ذخیره می‌کند. این چربی‌هایِ بیش از حد باعث ایجاد سلولیت های بیشتر می‌شود. دانه های کامل و سرشار از فیبر مثل برنج قهوه‌ای، سوپ جو و ذرت بو داده را بیشتر مصرف کنید. توجه داشته باشید که فیبرهای موجود در این قبیل مواد غذایی جلوی اشتهای شما را خواهند گرفت و شما گرایش کمتری به مصرف غذا خواهید داشت برای همین لاغرتر خواهید شد.



رژیم های غذایی برای چاقی شکم


 

بسیاری از افراد نیازمند کاهش اندازه ی دور کمرشان هستند و به راستی چه کسی یک شکم صاف را نمی خواهد؟ اساس یک رژیم غذایی صاف کننده ی شکم، یک الگوی غذایی متناسب که میزان انرژی آن محدود شده است، می باشد. از طرف دیگر، این نوع رژیم حاوی مقادیر کافی از سبزیجات، میوه جات و غلات سبوس دار است. این نوع رژیم غذایی، همان چیزی است که به طور متداول تحت عنوان رژیم مدیترانه ای معروف می باشد. در این نوع رژیم، توصیه می گردد انرژی دریافتی شما به طور ناگهانی کم نگردد و حاوی انرژی ای معادل با 1600 کالری باشد. در این نوع رژیم، بر مصرف یک سری مواد غذایی تاکید می شود از جمله: غلات سبوس دار، میوه ها، سبزی ها ، آجیل، حبوبات، شیر و لبنیات کم چرب و کمی گوشت قرمز (مصرف گوشت قرمز در حدود یک بار درهفته). خیلی از رژیم های تبلیغاتی تضمین کننده ی لاغری شکم، بر مصرف چربی های تک زنجیره ای غیر اشباع مانند روغن زیتون یا روغن آفتابگردان تاکید دارند. اگرچه مصرف چربی های سالم در کنترل چاقی و به ویژه چاقی شکمی مفید است، ولی به تنهایی موثر نخواهد بود، زیرا به هر حال حاوی انرژی فراوان می باشند. آیا رژیم غذایی خاصی برای از بین بردن چاقی های موضعی وجود دارد؟ واقعیت آن است که شواهد علمی کنونی، رژیم غذایی را که باعث لاغری یک قسمت از بدن شود، تایید نمی کنند. هنگام رژیم غذایی، روند لاغری از صورت آغاز می شود و به سمت پایین حرکت می کند. در رژیم های لاغری سریع الاثر که همراه با محدودیت شدید کالری در یک مدت زمان کوتاه می باشد، بیشترین منطقه ای که لاغر می شود، صورت فرد خواهد بود. در نظر بگیرید فردی که فقط از چاقی شکمی رنج می برد و صورت لاغری دارد، با استفاده از این نوع رژیم های غیر اصولی، علاوه بر این که دچار اختلالات فراوان جسمی می گردد، لاغری صورت و به عبارت دیگر افتادگی پوست، تغییرات نامطلوب ظاهری را در او به وجود می آورد که شما و نزدیکان تان را از اجرای هر نوع رژیم لاغری مایوس می نماید. ولی در صورتی که یک رژیم غذایی اصولی را که همراه با کاهش تدریجی در انرژی دریافتی و اصلاح الگوی تغذیه ای باشد آغاز نمایید، قطعا بعد از مدت کوتاهی بیشترین حجم بافت چربی را از ناحیه مورد نظرتان از دست خواهید داد، بدون آن که عوارض نامطلوبی را در شما ایجاد نماید. تاثیر چربی های غیر اشباع، بویژه روغن زیتون و دانه های گیاهی مانند انواع خشکبار و سویا در رفع چاقی شکمی چگونه است؟ چربی های اشباع و به ویژه چربی های ترانس، چاقی شکمی را تشدید می کنند. بر همین اساس در رژیم های لاغری شکم، بر مصرف چربی تک زنجیره ای غیر اشباع (مثل روغن زیتون) به همراه هر وعده غذایی تاکید می گردد. روغن های تک زنجیره ای غیر اشباع در زیتون، اووکادو، آجیل، کاکائوی تیره، سویا، تخم کتان و روغن آفتابگردان، یافت می شوند. مطالعات پژوهشی نشان می دهد مصرف روغن تک زنجیره ای، مزایای بسیاری برای سلامت و نیز به دست آوردن شکمی صاف دارد. چربی های تک زنجیره ای غیر اشباع همچنین ممکن است به کنترل اشتها کمک کنند و در نتیجه افزودن آن به وعده ها و میان وعده های غذایی، رعایت برنامه غذایی و کاهش چربی شکمی را آسان تر می کند. اما به این نکته باید توجه ویژه ای داشت که در افرادی که سال ها دارای برنامه غذایی نامنظم و چاقی بوده اند، اثرات مطلوب چربی های غیر اشباع با پُرخوری ناپدید می گردد، زیرا باید پذیرفت که به هر حال چربی های غیر اشباع نیز حاوی انرژی مشابه سایر روغن ها بوده و در افراد چاق که انتقال پیام سیری به مغز دچار اختلال است، در نهایت چاقی کم نخواهد شد. توصیه های اساسی برای حذف چاقی موضعی: - واقع بین باشید: این توصیه در کاهش چربی شکمی، مهم تر از سایر موارد می باشد. توجه داشته باشید که روش سریعی برای کاهش چربی دور شکم وجود ندارد. - بسیار محتاط باشید: چنانچه رژیمی یافتید که به شما اطمینان داد سریعا چربی شکمی شما را کاهش می دهد، بدانید فایده ای نخواهد داشت و احتمالا سبب از دست دادن آب بدن می گردد تا چربی بدن؛ و بعد از قطع این رژیم، آب بدن مجددا برمی گردد. - متعهد به ادامه رژیم باشید: برای کاهش چربی شکمی و حفظ لاغری آن، مصمم باشید. - داشتن رژیم غذایی منظمی که حاوی سه وعده اصلی و دو تا سه میان وعده باشد، در تنظیم متابولیسم (سوخت و ساز) طبیعی بدن شما اهمیت فراوان دارد و از پراشتهایی کاذب شما جلوگیری می نماید. - انجام ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا در کاهش چربی شکمی خیلی موثر است. - دراز و نشست: چنانچه می خواهید شکم سفتی داشته باشید، باید روی ماهیچه های شکمی کار کنید. دلیلی برای ترس از ورزش های شکمی مانند دراز و نشست در صورتی که به درستی انجام شود، وجود ندارد. ولی از طرف دیگر توجه به این نکته مهم است که این ورزش هم به تنهایی موثر نیست و باعث بروز کمردرد در شما می شود. درباره ی شروع و نوع فعالیت بدنی حتما با پزشک تان مشورت نمایید. - رژیم غذایی کم چربی: رژیم کم چرب با مقدار زیادی میوه ها و سبزیجات تازه داشته باشید. چربی موجود در رژیم غذایی شما باید 25 تا 30 درصد از انرژی دریافتی روزانه شما را تشکیل دهد که در این بین باید بیشتر از چربی های غیر اشباع استفاده نمایید. بر همین اساس: * از روغن زیتون و یا دانه های روغنی مانند خشکبار، در حد تنظیم شده توسط متخصص تغذیه می توانید استفاده نمایید. * مصرف غذاهای دریایی: حداقل 2 تا 3 بار در هفته، ماهی بخورید. * آنچه نباید بخورید: از مصرف گوشت های پر چرب و پر نمک ( مثل سوسیس و کالباس) اجتناب نمایید. از مصرف مواد قندی و شیرین نیز بپرهیزید.



لاغري در يك ماه


 

هفته ای یک کیلو لاغر شوید
لاغر شدن مثل یک رویای دست نیافتنی است . گاهی و برای بعضی آدمها غیر ممکن به نظر می رسد و گاهی برای رسیدن به آن ، تحمل رژیمهای وحشتناک و مضر توصیه می شود . در حالی که اگر شما طبق برنامه عمل کنید ،حتی با یک قدم زدن معمولی هم که اصولا هم برای سلامت شما مفید است ، می توانید کلی وزن کم کنید . در این برنامه ما به شما می گوییم که چطور می توانید با یک برنامه ریزی منظم، در عرض یک ماه ۴ کیلو از وزن بدنتان را کم کنید .
شما فقط کافیست یک ماه به خودتان سختی بدهید . بعد از آن ، ادامه کار ، خیلی راحت تر خواهدبود .مطمئن باشید اگر شما این برنامه پیاده روی را که برای مدت ۴ هفته در نظر گرفته شده است ، اجرا کنید ، پس از آن چون به برنامه روزانه عادت کرده اید ، دیگر ادامه آن مشکلی بریتان ایجاد نخواهد کرد .البته کاهش وزن از این طریق نیازمند صبر شماست و کمی طول می کشد، اما نتیجه اش ماندنی تر از سایر لاغری هاست .


 

لاغری شکم,تناسب اندام,کاهش وزن

اگر طی این برنامه یک ماهه یا حتی بعد از آن ، از پیاده روی خسته شدید ، نباید به خودتان سخت بگیرید ! چون این کار می تواند شما را به کلی دلزده کند . اگر احساس کردید که دیگر نمی توانید پیاده روی و ورزش را تحمل کنید ، یکی دوروز به خودتان استراحت دهید و در منزل باقی بمانید . فکر نکنید که با این دو روز استراحت ، نتیجه پیاده روی چند ماهه شمااز بین می رود . اصلا اینطور نیست . اما باید سعی خود را بکنید تا این حالت خستگی کمتر برایتان پیش بیاید و در صورت خستگی ، هر چهزودتر آنرا بر طرف کنید . برای این کار سعی کنید نتیجهنهایی را مجسم کنید و در رویایتان خود را ببینید که به وزن دلخواه رسیده اید ! این تصور به شماکمک می کند تا همچنان پر انگیزه باقی بمانید . هر وقت خسته شدید ، به این فکر کنید که پیاده روی غیر از کاهش وزن ، کارهای دیگری هم میکند ! پیاده روی جریان خون شما را کنترل می کند و تحرک شما باعث سالمتی بیشتر شما می شود .در ضمنپیاده روی سیستم دفاعی بدن را تقویت میکند و استرس و فشار عصبی را از شما دور می کند . این جملات را با خود دائما تکرار کنید تا بتوانید به پیاده روی ادامه دهید.
در این برنامه ها ، سعی کنید با یک نفر دیگر همراه باشید .مثلا از دوستی خواهش کنید حداقل برخی اوقات با شما برای پیاده روی بیاید . شما حتی می توانید پیاده روی روزانه را به بعد از شام منتقل کنید وبه همراه همسر و فرزندتان برنامه را هجرا کنید . و به این ترتیب اعضا خانواده نیز می توانند از این فرصت استفاده کنند . به این فکر کنید که در پایان این چهار هفته ، شما بیش از ۴ کیلوگرم وزن کم می کنید.

پیاده روی شما حتما نباید راه رفتن در فضای آزاد باشدبلکه می توانید با دستگاههای ورزشی ثابت نیز این کار را انجام دهید.
بهتر است قبل از صرف نهار در اطراف محل زندگیتان پیاده روی کنید چون به این ترتیب شما کالری از دست می دهید و تحقیقات ثابت کرده اند که ورزش قبل از غذا ، باعث می شود فرد غذای سالم تری انتخاب کند .


 

▪ هفته اول : شروع کردن مشکل ترین قسمت کار است
قبل از شروع پیاده روی حدود ۵ دقیقه نرمش کنید .برای اولین روز ( مثلا روز شنبه ) حدود ۵/۱ کیلو متر پیاده روی کافی است .روز بعد این مقدار را دوبرابر ویعنی به ۳ کیومتر برسانید .روزدوشنبه ۳ انتخاب دارید : یا به مدت ۴۰ دقیقه پیاده روی کنید و یا به مدت ۳۰ دقیقه با دستگاه ثابت تمرین کنید .همچنین شما می توانید با بستن یک " گام شمار " به پای خود ، به اندازه ۸ هزار قدم راه بروید.
روز سه شنبه باز هم ۳ کیلومتر راه بروید وروز چهار شنبه این مقدار را به ۵/۴ کیلومتر برسانید .روز پنجشنبه سه انتخاب دارید . یا به مدت ۴۵ دقیقه در فضای آزاد راه بروید و یا به مدت ۳۵ دقیقه با دستگاه ثابت پیاده روی کنید . سومین انتخاب شما این است که با پوشیدن" گام شمار "۹ اصلا مهم نیست که چقدر راه بروید ، فقط این کار را انجام دهید

▪ هفته دوم : به تدریج روی دور می افتید
ـ روز شنبه ۳ کیلومتر راه بروید و روز یکشنبه یکی از این سه گزینه را انتخاب کنید :
۱) ۳۰ دقیقه با سرعت راه بروید.
۲) با سرعت ۶ کیلومتر در ساعت به مدت ۳۰ دقیقه راه بروید .
۳)با " گام شمار " ۱۰۵۰۰ قدم بردارید.
روز دو شنبه هم ۳ کیلومتر راه بروید وروزسه شنبه یکی از گزینه های روز دوشنبه قبل را انتخاب کنید . روزبعد یعنی روز چهار شنبه تقریبا ۶ کیلومتر راه بروید اما روز پنجشنبه باز هم سه انتخاب دارید : اول اینکه یک ساعت بیرون از منزل راه بروید . دومین انتخاب اینکه با یک گام شمار حدود ۱۱ هزار قدم بردارید و سوم اینکه ، با دستگاه ثابت به مدت ۴۵ دقیقه با سرعت ۶ کیلومتر در ساعت راه بروید . روز جمعه باز هم مثل هفته گذشته با یک نفر همراه شوید و هر چقدر که دوست دارید پیاده روی کنید.

▪ هفته سوم: فشار بیشتر میشود
به همین راحتی شما به هفته سوم پیاده روی رسیدید . فقط دو هفته تا پایان راه باقی مانده است . روز شنبه ۵/۴ کیلومتر پیاده روی کنید . روزیکشنبه به عنوان جایزه به شما استراحت می دهیم:
۱) باز ۵/۱ کیلومتر پیاده روی کنید .
۲) با گام شمار ۱۱ هزار قدم بردارید .
۳) روی دستگاه ثابت با سرعت ۷ کیلومتر در ساعت حدود ۳۰ دقیقه راه بروید.
سه شنبه ۳ کیلومتر راه بروید و چهارشنبه یکی از فعالیت های روز دوشنبه را تکرار کنید .روز بعد هم( یعنی پنجشنبه )۶ کیلومترپیاده روی کنید .روز جمعه هم جمعی از دوستانتان را دعوت کنید تا با هم به پیاده روی بروید تا آنها هم برای انجام این برنامه ۴ هفته ای ترغیب شوند.

▪ هفته چهارم : فقط یک هفته تا موفقیت
بهتر است روز دوشنبه را با سختی آغاز کنید وحدود ۶ کیلومتر پیاده روی کنید . در عوض ، روز یکشنبه ، سه انتخاب دارید :
۱) فقط ۵/۴ کیلومتر پیاده راه بروید .
۲) با دستگاه ثابت حدود ۵/۴ کیلومتر با سرعت ۷ کیلومتر در ساعت راه بروید .
۳) ۱۱۵۰۰ قدم با " گام شمار " بردارید. روز دوشنبه ۳ کیلومتر وروز سه شنبه ۵/۴ کیلومتر .
ـ این مقدار را در روز چهار شنبه به ۶ کیلومتر برسانید و روز پنجشنبه باز هم سه انتخاب دارید :
۱) یک ساعت پیاده روی در فضای باز ،
۲) ۴۵ دقیقه پیاده روی بر روی دستگاه ثابت ،
۳) تعداد گام هایتان را با گام شمار به ۱۲ هزار برسانید . روز جمعه نیز به عنوان پاداش استراحت کنید . شما موفق شدید این یک ماه را پشت سر بگذارید . اگر می خواهید وزنی که با این روش از دست داده اید ، دوباره باز نگردد و یا بیشتر وزن کم کنید ، پیاده روی را ادامه دهید . در مجموع به ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز ، نه تنها به حفظ وزنتان کمک می کند ، بلکه فواید بی شماری برای سلامتی شما دارد.



مواد رژيمي كه شما را چاق مي كند.


 

زمانی که افراد به دنبال کاهش وزن می روند، ممکن است هر روشی را امتحان کنند. انواع ورزش ها، رژیم های غذایی و حتی مواد غذایی که به مواد رژیمی شناخته می شوند.
اما بد نیست بدانید علاقه وافر افراد به خرید و مصرف محصولات غذایی با برچسب رژیمی، مانع اصلی رسیدن آنها به وزن ایده آل است. همین مواد غذایی به اصطلاح سالم و رژیمی، می توانند باعث چاقی شما شوند. بد نیست با تعدادی از آنها آشنا شوید.

کاهش وزن,غذاهای رژیمی,رژیم غذایی


 

۱- نوشابه رژیمی
با اینکه این نوشیدنی خوشمزه، کالری و قند کمتری نسبت به نوشابه عادی دارد، خوردن آن منجر به توقف کاهش وزن شما خواهد شد. تحقیق انجام شده در سال گذشته نشان می دهد سایز کمر افرادی که روزانه یک تا دو قوطی نوشابه رژیمی میل می کنند، تا ۶ برابر بیشتر از کسانی ست که اصلاً نوشابه رژیمی نمی خورند. بله؛ درست خواندید. شش برابر!
محققان بر این باورند که طعم شیرین نوشابه های رژیمی میل شما را به خوردن مواد شیرین بیشتر می کند و همین موضوع سبب افزایش وزن شما می شود.

کاهش وزن,غذاهای رژیمی,رژیم غذایی

۲- اسموتی های آماده
با اینکه این دسته از نوشیدنی ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، می توانند حاوی قند و چربی باشند و خوردن آنها میزان کالری بالایی را به بدن شما وارد کند. در هنگام انتخاب اسموتی توجه داشته باشید که به تنهایی از میوه و سبزیجات ساخته شده باشد. از خریدن آن دسته که دارای مواد افزودنی همچون شکلات و کره بادام زمینی هستند اجتناب کنید. در صورتی که قصد دارید اسموتی را جانشین یک وعده غذایی کنید، به دنبال اسموتی هایی با کالری ۳۵۰ تا ۴۰۰ باشید. اما در صورتی که اسموتی را به صورت میان وعده میل می کنید،‌ از خوردن اسموتی هایی که بیش از ۲۰۰ کالری انرژی دارند خودداری کنید.

کاهش وزن,غذاهای رژیمی,رژیم غذایی

۳- غذاهای نیمه آماده یخ زده
این دسته از غذاها دارای مقدار زیادی سدیم، قند و دیگر مواد هستند که بدن شما به آنها نیازی ندارد. از سوی دیگر محدود شدن میزان غذایی که شما میخورید، شما را به گرسنگی های میان وعده میکشاند و همین موضوع باعث خوردن بیش از حد شما می شود. می توانید سینه کباب شده مرغ را به همراه مقدار زیادی سبزیجات میل کنید، تا معده شما کاملا پر شود و گرسنگی بعد از خوردن وعده اصلی، شما را به سمت خوردن میان وعده های ناسالم نکشاند.


کاهش وزن,غذاهای رژیمی,رژیم غذایی

۴- ماست های طعم دار
ماست سرشار از کلسیوم و پروتئین است که می تواند شما را سیر نگاه دارد. اما ماست های طعم دار به علت وجود قند و طعم دهنده های اضافی، تاثیرات مفید ماست را خنثی می کنند و اشتهای شما را به سمت خوردن غذاهای شیرین بیشتر می کنند.اگر به خوردن ماست شیرین عادت کرده اید، می توانید ماست ساده را به همراه یک قاشق مربا خوری عسل میل کنید، تا طعم شیرینی هم داشته باشد.

کاهش وزن,غذاهای رژیمی,رژیم غذایی

۵- چیپس های پخته شده
با اینکه این دسته از چیپس ها نسبت به چیپس های عادی چربی های اشباع شده ندارند و اندکی سالم تر به نظر می رسند، حاوی مقادیر زیادی از قند و نمک هستند؛ ضمن اینکه فیبر کافی نیز در آنها وجود ندارد.

 



9 سؤالي كه قبل از شروع رژيم لاغري بايد از خود بپرسيد


 

اگر قصد لاغری دارید و عزمتان را جزم کرده‌اید که به تناسب اندام برسید این چند سۆال را از خود بپرسید.


چند کیلو باید کم کنم؟

اول باید ببینید وزنتان چقدر است، چند کیلو اضافه وزن دارید و می‌خواهید چند کیلو کم کنید. اگر وزنی که باید کم کنید بیشتر باشد نیازتان به کمک‌های حرفه‌ای نیز بیشتر می‌شود.

در واقع افرادی که می‌خواهند بین 2 تا 5 کیلو لاغر شوند خودشان به تنهایی از پس آن بر می‌آیند اما افرادی که چاق‌تر هستند و باید بیش از این‌ها وزن کم کنند بهتر است زیر نظر متخصص باشند. چون اگر تنهایی و بدون حساب و کتاب شروع به لاغری کنند احتمال این که به سلامتیشان آسیب بزنند خیلی زیاد است.


چند کیلو می‌خواهم کم کنم تا سالم‌تر و شاداب‌تر باشم؟

باید بدانید هدف اصلیتان چیست و منطقی باشید. بیشتر مردم حتی با کاهش چند کیلو هم احساس بهتری پیدا می‌کنند. یعنی نیازی ندارند که خیلی لاغر باشند تا احساس سلامت و تندرستی داشته باشند. اما بعضی‌ها تصور می‌کنند که باید خیلی لاغرتر شوند اما نمی‌توانند به این هدف برسند و در بیشتر موارد لازم هم نیست که آن قدر لاغر باشند. در هر حال سعی نکنید یک هدف دست نیافتنی و دور از ذهن برای خود ترسیم کنید. دور و بر رژیم‌های سختی که در مدت کوتاهی دل‌زده و ناامیدتان می‌کند نروید.


آیا مشکلی در سلامتی‌ام وجود دارد که باید حل شود؟

برای لاغر شدن همیشه دلایل متعددی وجود دارد. اما آیا وزن شما روی بیماری‌هایی مانند دیابت، کلسترول بالا یا فشار خون تأثیر دارد؟ هر برنامه‌ی لاغری کارآمد راه حلی برای مقابله با بیماری‌های این‌چنینی محسوب می‌شود. اگر به طور جدی با این مشکلات درگیر هستید لازم است که زیر نظر متخصص و با نظم و ترتیب بیشتری به فکر کاهش وزن خود باشید.


چند وقت است که اضافه وزن دارم؟

اگر مدت طولانی‌تری است که با اضافه وزن روبه رو هستید کارتان کمی سخت‌تر می‌شود. البته منظورمان این است که نیاز بیشتری به کمک‌های حرفه‌ای دارید. افرادی که به تازگی چند کیلو چاق شده‌اند می‌توانند به راحتی با کنترل میزان غذایی که می‌خورند و ورزش، وزن خود را به ایده آل برسانند. اما معمولاً این افراد سهل انگاری می‌کنند برای همین مشکل روز به روز بیشتر می‌شود.

بعد از لاغری هیچ وقت ثابت نگه داشتن وزنتان را فراموش نکنید. به سختی‌هایی

که برای لاغری کشیده‌اید فکر کنید و بعد از رسیدن به وزن مناسب دوباره عادت‌های غلط را از سر نگیرید

معمولاً افرادی که به مدت طولانی‌تر با اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنند منطقی‌تر به قضیه نگاه می‌کنند و نیاز به تغییرات اساسی را بیشتر حس می‌کنند. توصیه می‌کنیم به محض این که چند کیلوی اضافی را احساس کردید دست دست نکنید و به فکر چاره باشید.


آیا قبلاً هم وزن کم کرده‌ام؟

اگر قبلاً هم رژیم گرفته‌اید و الآن دوباره چاق شده‌اید باید فکر کنید توانایی و قدرتتان چقدر بوده است؟ آیا منطقی است دوباره از نو شروع کنید یا نه؟ آیا جزو افرادی هستید که وسط کار همه چیز را رها می‌کنید؟ اگر وزنتان برگشته سعی کنید بفهمید چرا این‌گونه شده است؟ ایراد کار کجا بوده؟ زمانی که به این سۆالات جواب دهید در برنامه‌ی لاغری جدیدتان موفق‌تر عمل خواهید کرد.


راجع به تغذیه و مواد غذایی چقدر اطلاعات دارم؟

اگر راجع به تغذیه و مواد غذایی چیز زیادی نمی‌دانید در گام اول و قبل از هر نوع رژیم، کارهای شاق و محیرالعقول، نیاز دارید اطلاعات درست و پایه‌ای راجع به مواد غذایی داشته باشید. باید بدانید خواص مواد غذایی چیست؟ میزان کالری آن‌ها چقدر است؟ چاق کننده ها کدام و همیاران لاغری کدام هستند؟


آیا مشکلات روحی روانی در اضافه وزن من دخیل است؟

عوامل متعدد و پیچیده‌ای روی سبک زندگی و تغذیه‌ی ما تأثیر دارند. مشکلات روحی روانی نیز روی تغذیه تأثیر مستقیم دارد. البته این بدین معنی نیست کسی که می‌خواهد لاغر شود باید تمام مشکلات روحی‌اش را حل کند و هیچ مشکلی نداشته باشد. فقط کافی است کمک بگیرد و حمایت شود.

در واقع افرادی که می‌خواهند بین 2 تا 5 کیلو لاغر شوند خودشان به تنهایی از

پس آن بر می‌آیند اما افرادی که چاق‌تر هستند و باید بیش از این‌ها وزن کم کنند

بهتر است زیر نظر متخصص باشند

هر چقدر که درگیری‌ها و مسائل روحی روانیتان بیشتر باشد نیاز بیشتری به کمک یک متخصص خواهید داشت. اگر به جایی رسیدید که دیدید مشکلات روحی روانی رفتارها و عادت‌های غذایی‌تان را زیر و رو کرده است حتماً باید زیر نظر متخصص تغذیه باشید. این افراد بهتر می‌توانند برنامه و رژیم غذایی شما را کنترل کنند.


چقدر باید برای لاغری هزینه کنم؟

بهتر است به هزینه‌هایی که رژیم و برنامه‌های لاغری روی دستتان می‌گذارد هم فکر کنید. هزینه‌ی مواد غذایی مفید، هزینه‌ی متخصص تغذیه، ورزش و مدت زمانی که برای این کار اختصاص خواهید داد را حساب کنید. اگر برای همه‌ی این کارها هزینه و وقت کافی را اختصاص دهید راحت‌تر به کارتان خواهید رسید تا این که بدون حساب و کتاب شروع کنید.


برای تثبیت وزن خود چه کار باید بکنم؟

امان از این چاق و لاغر شدن‌ها. بعد از لاغری هیچ وقت ثابت نگه داشتن وزنتان را فراموش نکنید. به سختی‌هایی که برای لاغری کشیده‌اید فکر کنید و بعد از رسیدن به وزن مناسب دوباره عادت‌های غلط را از سر نگیرید. برنامه‌ی غذایی درستی در پیش بگیرید. بعد از لاغری باید حداقل به مدت دو سال وزنتان را ثابت نگه دارید. تغییرات عادت‌های غذایی و بهبود سبک زندگی یعنی رعایت بهداشت جسمی و روحی بهترین روش برای حفظ وزن ایده آل است.



ر‍ژيم مديترانه اي براي مقابله با شكم بزرگ


 

آیا شکم بزرگی دارید؟ احتمال دارد که این شکم بزرگ یکی از علائم سندروم متابولیک باشد. آیا کلسترول، فشار خون و قند خونتان بالا است؟ اگر جوابتان مثبت است رژیم غذایی مدیترانه‌ای را در پیش بگیرید. این نوع رژیم غذایی برای کوچک کردن شکم بسیار مناسب است. در این مطلب شما را با سندرم شکم بزرگ آشنا کرده و توصیه‌های لازم برای مقابله با این مشکل را ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.


سندرم متابولیک چیست؟

داشتن شکمی بزرگ مشخص‌ترین علامت سندروم متابولیک است. لازم است که هر فردی اندازه‌ی دور شکم و شاخص توده‌ی بدن خود را محاسبه کند. باید بدانید که شکم بزرگ یکی از 5 علامت سندروم متابولیک است که به عنوان یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به حساب می‌آید. علائم زیر همان 5 علامت سندروم متابولیک هستند:

* اندازه‌ی دور شکم بالای 102 سانتی متر برای آقایان و بالای 88 سانتی متر برای خانم‌ها. دور کمر خانم‌ها باید به 79 تا 87 سانتی متر و دور کمر آقایان به 94 تا 99 سانتی متر کاهش یابد.

* حالت مقاومت به انسولین یعنی میزان قند خون بالا. در این حالت قند خون به بالای 100 میلی گرم در دسی لیتر می‌رسد.

* فشار خون سیستولیک برابر یا بالاتر از 13 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک بالای 80 میلی متر جیوه.

* کلسترول خوب یعنی HDL آقایان کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر و در خانم‌ها پایین‌تر از 50 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

* افزایش ‌تری گلیسیرید خون به بالای 150 میلی گرم در دسی لیتر

مواردی که اشاره شد تعریفی کلی از سندروم متابولیک بود و حالا راه حل: رژیم مدیترانه‌ای. این نوع رژیم غذایی برای کوچک کردن شکم بسیار موثر است.

نتایج تحقیقات علمی نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای علاوه بر سلامت قلب، برای مقابله با سرطان، دیابت و بیماری پارکینسون موثر است. از این گذشته

این نوع رژیم برای مغز نیز مفید است

رژیم مدیترانه‌ای و تأثیر آن در کوچک کردن شکم

* رژیم غذایی مدیترانه‌ای یعنی رژیمی سرشار از هیدرات کربن‌های سالم، سبزیجات فراوان و چربی‌های کم خطر.

* در این رژیم پروتئین‌ها بیشتر با مصرف سبزیجات تأمین می‌شود.

* در رژیم مدیترانه‌ای سبزیجات را سرخ نمی‌کنند بلکه آن‌ها را بخارپز یا آب‌پز می‌کنند.

* برای خوش طعم کردن غذاها و سبزیجات از چاشنی‌ها و سبزیجات معطر مثل سیر، پیاز و فلفل و غیره استفاده می‌کنند.

* در این رژیم سالم برای پخت و پز بیشتر از روغن زیتون استفاده می‌شود.

* افرادی که رژیم مدیترانه‌ای دنبال می‌کنند برای نهار و شام از سبزیجات استفاده می‌کنند. پس تا جایی که می‌توانید باید بشقاب‌هایتان را پر از میوه و سبزیجات بکنید.

* در رژیم مدیترانه‌ای هر روز به میزان کافی غلات و نان کامل (سبوس دار) مصرف می‌شود.

* افرادی که این رژیم را دنبال می‌کنند هر هفته دو تا سه مرتبه حبوبات می‌خورند.

* مصرف گوشت قرمز در کمترین میزان خود قرار دارد. گوشت مرغ به گوشت قرمز ترجیح داده می‌شود. هر هفته حداقل سه مرتبه ماهی در برنامه‌ی غذایی گنجانده می‌شود.

* بعد از هر وعده غذایی میوه مصرف می‌شود.

* مصرف کره و خامه به طور کامل قدغن نیست اما میزان مصرف آن بسیار کم است.

* توجه داشته باشید که مواد غذایی آماده و صنعتی جایی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای ندارد.

* باید بدانید که در پیش گرفتن این نوع رژیم اصلاً پر خرج نیست و دنبال کردن آن باعث کاهش چشمگیر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سطح جهان است.
توجه داشته باشید که مواد غذایی آماده و صنعتی جایی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای ندارد

نتایج یک پژوهش گسترده که روی 535 هزار نفر انجام شد نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه‌ای باعث کاهش خطر سندروم متابولیک می‌شود. این نوع رژیم غذایی سالم همچنین باعث افزایش میزان کلسترول خوب خون می‌شود، میزان تری‌گلیسیرید، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، قند خون و در نهایت اندازه‌ی دور کمر را کاهش می‌دهد. پس اگر می‌خواهید اندامتان از حالت گلابی و سیبی شکل در بیاید و چربی‌های دور کمرتان آب شود مصرف گوشت و چربی‌های مضر را کاهش دهید و رژیم غذایی مدیترانه‌ای را در پیش بگیرید.

باید بدانید که نتایج تحقیقات علمی نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای علاوه بر سلامت قلب، برای مقابله با سرطان، دیابت و بیماری پارکینسون موثر است. از این گذشته این نوع رژیم برای مغز نیز مفید است.



4 راهكار براي شروع موفق در رژيم كاهش وزن


 

بی شک داشتن یک شروع خوب و صحیح در میزان موفقیت نهایی موثر است. طبق همان ضرب‌المثل قدیمی خودمان که می‌گوید: سنگ اول چو نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج؛ می‌بایست کارها را از روش صحیحشان شروع نمود. اما سنگ‌های اول در کاهش وزن تعیین اهداف مناسب و انتخاب مسیر صحیح می‌باشند، که در ادامه‌ی آن با رعایت الگوی صحیح به سر منزل مقصود خواهید رسید.

واژه‌ی رژیم در کل یک واژه‌ی ناخوشایند است و ما را یاد محرومیت و دردهای گرسنگی می‌اندازد؛ لذا برای پیشگیری از درد و رنج همراه با رژیم لاغری باید از یک برنامه صحیح پیروی نمود. آیا شما نیز خواهان یک شروع بهتر در برنامه کاهش وزنتان هستید؟ می‌توانید در این راستا از توصیه های ذیل کمک بجویید.

1- اهدافتان برای کاهش وزن را بهتر بشناسید

قبل از تصمیم برای اقدام به کاهش وزن، می‌بایست میزان تغییری که برای کاهش وزن نیاز دارید را بسنجید. در این راستا افراد دارای اضافه وزن زیاد یا چاق بهتر است به مراکز کاهش وزن مراجعه کنند؛ یعنی جایی که افرادی که نیاز به کاهش مقادیر زیادی از وزن مازادشان را دارند؛ از یک برنامه سازماندهی و نظارت شده پیروی نمایند.

اما اگر شخصی دارای اضافه وزن اندک و خفیف است می‌تواند با کنترل حجم غذای دریافتی و افزایش فعالیت بدنی به کاهش وزن دست یابد. هر چند که برای تنظیم میزان غذای دریافتی نیز می‌بایست با یک متخصص تغذیه مشورت نمود و یا از راهنماها در این زمینه استفاده نمود.

لازم نیست برای افزایش فعالیت بدنی حتماً به باشگاه بروید بلکه با پیاده‌روی و استفاده از تردمیل و افزایش فعالیت‌های روزانه‌ی خود نیز می‌توانید فعالیت بدنی روزانه‌تان را ارتقاء بخشید؛ همچنین متخصص تغذیه می‌تواند راهکارهایی برای افزایش فعالیت بدنی روزانه‌تان را به شما نشان دهد.

اطمینان کسب کنید که فقط برای شخص خودتان ملزم به کاهش وزن شده‌اید

و به خاطر این نیست که شخص دیگری شما را تحت فشار قرار داده که این کار

را انجام دهید

2- شخصیت خودتان را در ارتباط با کاهش وزن بهتر بشناسید

ویژگی شما در نگرش و رفتار شما در ارتباط با غذا خوردن موثر است. احتمالاً یکسری عادات غذایی نامناسب دارید که باید آن‌ها را بشناسید برای مثال:

* غذا خوردن غیر ارادی و ناخودآگاه: اگر شما دچار تمایلات غیر ارادی به غذا خوردن هستید یعنی مثلاً با دیدن خوراکی و تنقلات به صورت غیر ارادی به سمت آن‌ها می‌روید و آن‌ها را می‌خورید، بنابراین شما رژیم گیرنده‌ای هستید که باید این تمایلات غیرارادی و کنترل نشده را اصلاح و مهار نمایید.

* افراد دچار بی‌توجهی و عدم تمرکز بر غذا خوردن: اگر از جمله افرادی هستید که به زمان و میزان غذا خوردن خود توجه و تمرکز کافی ندارید؛ ممکن است در هنگام تماشای تلویزیون یا کارهای دیگر به خوردن غذا و میان‌وعده‌های غذایی بپردازید، که باید این عادت خود را اصلاح کنید.

عصبی بودن: اگر انسانی عصبی و مضطرب هستید، احتمالاً مشکلات بیشتری خواهید داشت. افراد دچار عصبانیت، استرس و ناراحتی، ممکن است از غذا خوردن برای بهتر نمودن احساسشان استفاده کنند.

شخصیت محکم و استوار: کاهش وزن برای شخصیت‌های محکم و استوار سخت نیست. اگر شما خیلی خود محور، دارای حس همکاری و مصمم هستید؛ اوقات راحت‌تری را در کاهش وزن سپری خواهید نمود.

افراد معاشرتی: بنا به نظر برخی متخصصین افراد معاشرتی و اجتماعی احتمالاً بهتر از بقیه می‌توانند دریافت غذای خود را تحت کنترل و نظارت داشته باشند.
اصول کاهش وزن

3- ترکیب هر دو گزینه‌ی ورزش و رژیم غذایی

برخی ممکن است بپرسند از بین رژیم غذایی و فعالیت بدنی؛ کدامیک در ارجحیت قرار دارد؟ پاسخ، هر دوی آن‌هاست، در واقع ترکیب نمودن رژیم غذایی با ورزش و فعالیت بدنی است که می‌تواند شما را به سرمنزل مقصودتان یعنی کاهش وزن برساند.

4- ایجاد یک تعهد راسخ در زمینه کاهش وزن

دانستن این که چرا می‌خواهید کاهش وزن یابید، به موفقیت شما کمک می‌کند. بنابراین قبل از این که یک برنامه‌ی کاهش وزن را شروع کنید از خودتان سؤال‌های زیر را بپرسید:

* آیا من برای انجام این کار آماده‌ام؟

* آیا انگیزه این کار از درون من نشات می‌گیرد؟

* آیا می‌توانم با پسرفت‌ها و یا کاهش پیشرفت‌های گاه و بیگاه کنار آیم؟

* آیا می‌توانم به طور کامل به کاهش وزن تمرکز کنم؟ (برای مثال اگر شما هم اکنون در خلال تغییر شغل یا دیگر حواس پرتی‌ها قرار دارید؛ بهتر است اول این مسائل را برطرف کنید و سپس به تلاش در راستای کاهش وزن متمرکز گردید.)

در نهایت اطمینان کسب کنید که فقط برای شخص خودتان ملزم به کاهش وزن شده‌اید و به خاطر این نیست که شخص دیگری شما را تحت فشار قرار داده که این کار را انجام دهید. علاوه بر این در آخر توصیه می‌شود که کارها را آهسته انجام دهید، توصیه‌های مذکور را در ذهن خود داشته باشید و بدون معطلی در جاده سلامت و تناسب اندام قرار گیرید.



عجب صبری خدا دارد!




اگر من جای او بودم.
همان یک لحظه اول ،
که اول ظلم را میدیدم از مخلوق بی وجدان ،
جهانرا با همه زیبایی و زشتی ،
بروی یکدیگر ،ویرانه میکردم.

عجب صبری خدا دارد !



اگر من جای او بودم .
که در همسایه ی صدها گرسنه ، چند بزمی گرم عیش و نوش میدیدم ،
نخستین نعره مستانه را خاموش آندم ،
بر لب پیمانه میکردم .

عجب صبری خدا دارد !



اگر من جای او بودم .
که میدیدم یکی عریان و لرزان ، دیگری پوشیده از صد جامۀ رنگین
زمین و آسمانرا
واژگون ، مستانه میکردم .

عجب صبری خدا دارد !



اگر من جای او بودم .
نه طاعت می پذیرفتم ،
نه گوش از بهر استغفار این بیدادگرها تیز کرده ،
پاره پاره در کف زاهد نمایان ،
سبحۀ، صد دانه میکردم .

عجب صبری خدا دارد !



اگر من جای او بودم .
برای خاطر تنها یکی مجنون صحرا گرد بی سامان ،
هزاران لیلی ناز آفرین را کو به کو ،
آواره و ، دیوانه میکردم .

عجب صبری خدا دارد !



اگر من جای او بودم .
بگرد شمع سوزان دل عشاق سر گردان ،
سراپای وجود بی وفا معشوق را ،
پروانه میکردم .

عجب صبری خدا دارد !



اگر من جای او بودم .
بعرش کبریایی ، با همه صبر خدایی ،
تا که میدیدم عزیز نابجایی ، ناز بر یک ناروا گردیده خواری میفروشد ،
گردش این چرخ را
وارونه ، بی صبرانه میکردم .

عجب صبری خدا دارد !



اگر من جای او بودم.
که میدیدم مشوش عارف و عامی ، ز برق فتنۀ این علم عالم سوز مردم کش ،
بجز اندیشه عشق و وفا ، معدوم هر فکری ،
در این دنیای پر افسانه میکردم .

عجب صبری خدا دارد !



چرا من جای او باشم .
همین بهتر که او خود جای خود بنشسته و ،تاب تماشای تمام زشتکاریهای این مخلوق را دارد،!
و گر نه من بجای او چو بودم ،
یکنفس کی عادلانه سازشی ،
با جاهل و فرزانه میکردم .


عجب صبری خدا دارد ! عجب صبری خدا دارد !



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب