درباره وبلاگ


خدا یا آن گونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم،و ان گونه بمیرانم که به وجد نیاید کسی از نبودنم ________ _______ ______ _____ ____ بی انتهــــــــــــــــــــــــــــــــاتــریــــن
بــــی انـتــهــاتــریــن
عــبــرتـــــــــــــــ

سلامت نیوز: کارشناسان تغذیه هفت نوع آب میوه شفابخش را برشمرده‌اند که اثرات خارق‌العاده‌ای بر سلامت انسان دارد:

آب انار:

به عضله قلب کمک می‌کند، مملو از آنتی‌اکسیدان است و مانع بسته شدن عروق قلبی می‌شود که همچنین مانع بروز سرطان پروستات می‌شود و مملو از ویتامین A ، C و E و فولیک‌اسید است.

آب پرتقال:

محافظ سیستم ایمنی بدن است و مانع کم‌خونی می‌شود بهترین منبع ویتامین C و سرشار از فولیک اسید است. به خانمهای باردار توصیه می‌شود نوشیدن آب پرتقال را فراموش نکنند. خوردن آب پرتقال با غذا جذب آهن را آسانتر می‌کند. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در روز همچنین از بروز آرتروز جلوگیری می‌کند.

آب گریپ‌فروت:

حافظ سیستم ایمنی بدن و سرشار از ویتامین C است و چون از خانواده مرکبات می‌باشد سرشار از تبا‌کاروتن است. این خاصیت باعث محافظت پوست از اشعه‌های مضر می‌شود.

آب سیب:

پرانرژی و محافظ عضله قلب است. به علت دارا بودن Flavonoid ، سومین منبع دارنده ویتامین C می‌باشد و دارای قند Fructose است که در بدن بسیار دیر می‌سوزد.

آب آناناس:

برای هضم غذا مفید است. این میوه برای آنزیمی موسوم به bromelain است که به هضم پروتئین‌های سنگین کمک می‌کند. حاوی قند و بسیار پرانرژی است. هر صد میلی‌لیتر آب آناناس، حاوی ۱۱ میلی‌گرم ویتامین C است.

آب گوجه‌فرنگی:

برای سلامت مردان و لاغر شدن مفید است. هر ۲۵۰ میلی‌لیتر آب گوجه‌فرنگی، ۵۰ کالری ارزش غذایی دارد و باعث تقویت مویرگ‌ها می‌شود. ماده lycopenc موجود در گوجه‌فرنگی از بروز سرطان پروستات پیشگیری می‌کند.

آب زغال‌اخته:

از التهاب مثانه جلوگیری می‌کند و باکتریهای مضر موجود در مثانه را از بین می‌برد. همچنین باعث کاهش خطر عفونتهای ادراری می‌شود. آب زغال‌اخته مملو از ویتامین C است.

توصیه می‌شود آب میوه را با غذا و یا پس از غذا میل کنید. اسید میوه به مینای دندان آسیب می‌رساند بنابراین بلافاصله پس از نوشیدن آب میوه مسواک بزنید. حداقل نیم ساعت پس از نوشیدن آب میوه مسواک بزنید تا مینای دندانتان آسیب نبیند.



اگر فکر می کنید برای تهیه غذاهای انرژی زا باید هزینه زیادی متقبل شوید در اشتباه هستید! اگر در خرید موادغذایی دقت کنید می توانید غذاهایی تهیه کنید که سرشار از پروتئین هستند ولی چربی کمی دارند.

تخم مرغ

یک تخم مرغ بزرگ حاوی ۶ گرم پروتئین و ۷۵/۴ گرم چربی است و منبع خوبی از انرژی و ویتامینB12 محسوب می شود ولی بهتر است برای احتراز از بالا رفتن کلسترول میزان مصرف تخم مرغ خود را کاهش دهید. زرده تخم مرغ حاوی چربی اشباع شده است که مصرف زیاد آن «کلسترول بد» بدن را افزایش می دهد.

جو دوسر

جو دوسر جزو غلات ارزان است که مصرف آن باعث تقویت قلب می شود. مصرف یک کاسه جو دوسر نیاز بدن شما را در طول صبح برطرف می کند و میزان قندخون را ثابت نگه می دارد. برای اینکه چربی شما بالا نرود زمانی که جودوسر در حال پخته شدن است سفیده یک تخم مرغ خام را به آن اضافه کنید و به هم بزنید.

ماهی

کنسرو ماهی منبعی ساده و ارزان از پروتئین است. بهتر است از کنسرو بدون روغن استفاده کنید. ماهی سرشار از آهن است که ماده ای حیاتی برای بدن محسوب می شود.

کره بادام زمینی

یک ظرف کوچک کره بادام زمینی حاوی انرژی زیادی است. در مصرف چربی ها اعتدال را رعایت کنید. دو قاشق غذاخوری از کره بادام زمینی حاوی ۱۶گرم چربی خاصی است که مصرف آن سلامتی قلب را به همراه خواهدداشت.هرچند کره بادام زمینی طبیعی گران تر است ولی ارزش هزینه کردن را دارد!

لوبیای خشک شده

انواع لوبیا انرژی زا و منبع سرشاری از پروتئین، فیبر و آهن و در عین حال ارزان هستند . شما می توانید در ضمن از لوبیای کنسروی استفاده کنید.

موز

موز حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و منیزیم است که این دو ماده برای سلامتی قلب و اعصاب بسیار ضروری هستند. موز بدون اینکه در میزان قند خون تغییراتی دهد انرژی زیادی به بدن شما می رساند.




۱۰ عادت تغذیه ای که باعث سرطان می شوند

براساس جدیدترین مطالعه ها، عوامل تغذیه ای در بروز نیمی از سرطان ها اثر دارد و سالم غذا خوردن به طور چشمگیری ابتلا به آنها را کاهش می دهد.

براساس جدیدترین مطالعه ها، عوامل تغذیه ای در بروز نیمی از سرطان ها اثر دارد و سالم غذا خوردن به طور چشمگیری ابتلای به آنها را کاهش می دهد. البته نگهداری وزن در محدوده مناسب نیز یکی از اقدام های پیشگیرانه است زیرا نتایج مطالعه ها نشان داده اند اضافه وزن در طولانی مدت می تواند احتمال بروز سرطان های پستان، پروستات، کولون و رحم را افزایش دهد.

در این پست ۱۰ عادت غذایی سرطان زا را برایتان برشمرده ایم تا با ترک آن ها، احتمال ابتلا به این بیماری ها در شما به حداقل ممکن برسد:

۱- زیاده روی در مصرف گوشت قرمز و چربی های اشباع:

محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده اند، احتمال ابتلای افرادی که هر روز گوشت قرمز می خورند، به سرطان روده بزرگ ۳ برابر بیشتر است. در آقایانی هم که چربی های اشباع را بیش از اندازه دریافت می کنند، سرطان پروستات نیز بیشتر دیده می شود.

۲- نوشیدن الکل:

مصرف زیاد الکل با ابتلا به انواع سرطان ها در خانم ها و آقایان مرتبط است. براساس نتایج مطالعه های متعدد، نوشیدن الکل خطر بروز سرطان دهان، کبد، روده بزرگ و مری را افزایش می دهد.

۳- زیاده روی در مصرف غذاهای شور:

نتایج یک مطالعه که در ژاپن انجام شد، ارتباط بین خوردن غذاهای شور و افزایش ۱۵ درصدی احتمال ابتلا به سرطان را به اثبات رساند. جالب است بدانید که نمک دریافتی باعث می شود باکتری هلیکوباکتر (عامل بروز سرطان معده) در معده به راحتی فعالیت و زمینه بروز سرطان را در این ارگان فراهم کند.

مرکز ملی سرطان کره مطالعه ای انجام داده است و ۲ میلیون نفر بررسی شدند. نتایج این مطالعه نشان داد در افرادی که در خوردن غذاهای شور زیاده روی می کنند، سرطان معده با گستردگی بیشتری شیوع دارد. البته شیوع سرطان معده به دلیل خوردن بیش از حد مواد غذایی شور در میان ژاپنی ها و کره ای ها رتبه اول را دارد.

۴- زیاده روی در مصرف شکر سفید و قهوه ای:

نتایج یک تحقیق ایتالیایی نشان داده است در افرادی که زیاد شکر می خورند، احتمال ابتلا به سرطان پانکراس ۷۸ درصد بیشتر است. در این مطالعه محققان سلول های سرطانی پانکراس را در معرض قند فروکتوز قرار دادند (نوعی قند که در محصولاتی مانند انواع نوشیدنی های شیرین وجود دارد) و مشاهده کردند رشد سلول های سرطانی و پیشرفت سرطان در مقایسه با سلول هایی که در معرض گلوکز قرار گرفته اند، در این حالت بیشتر می شود.

۵- مصرف غذاهای کهنه و کپک زده:

بررسی ها نشان داده اند خوردن مواد غذایی کپک زده نیز به دلیل داشتن سم «آفلاتوکسین» می تواند زمینه ساز بروز سرطان باشد. به خصوص سرطان معده، بنابراین از خوردن مواد غذایی کپک زده ای مانند سیب زمینی، بادام زمینی، قارچ و انواع جوانه ها خودداری کنید.

۶- زیاده روی در مصرف غذاهای سرخ شده:

نتایج بررسی ها نشان داده اند مصرف مواد غذایی سرخ شده در دمای بالاتر از ۲۴۸ درجه فارنهایت، مانند سیب زمینی سرخ شده و چیپس، ترکیب سرطان زایی به نام «آکریلامید» را وارد بدن می کند. محققان دریافته اند با مصرف یک بسته چیپس، ۵۰۰ برابر بیشتر از حد مجاز اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، آکریلامید وارد بدن خواهد شد. اداره بهداشت و غذا و داروی آمریکا نیز اعلام کرده این ترکیب مهم ترین عامل بروز سرطان تخمدان و رحم است.

۷- زیاده روی در مصرف فرآورده های گوشتی (سوسیس و کالباس):

این محصولات افزودنی هایی به نام نیترات و نیتریت دارند که در بدن به نیتروز آمین تبدیل می شود. نتایج بررسی ها نشان داده اند عادت به خودن این فراورده ها، احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را تا ۶۷ درصد افزایش می دهد. به علاوه احتمال بروز تومور مغزی در کودک مادرانی که در دوران بارداری از این محصولات استفاده می کرده اند، به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر خواهد بود.

۸- زیاده روی در مصرف ماهی های پرورشی:

اغلب ماهی های پرورشی در مقایسه با ماهی های آزاد، دارای دوز بالایی از ترکیبی سرطان زا به نام PCB هستند.

۹- زیاده روی در مصرف گوشت های کباب شده:

وقتی گوشت قرمز را به مدت طولانی در معرض دمای بالا قرار می دهیم و سطح آن می سوزد، ترکیب های سرطان زایی در آن به وجود خواهد آمد. بررسی ها نشان داده اند بخش های قهوه ای تیره یا سوخته گوشت، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را بالا خواهد برد.

۱۰- زیاده روی در مصرف مواد غذایی تخمیرشده:

مطالعه ای که در کره انجام شد، نشان داد در افرادی که در خوردن شور معروف شان یعنی «کیمچی» زیاده روی می کنند، ۵۰ درصد احتمال ابتلا به سرطان معده در مقایسه با افرادی که این چاشنی را کمتر می خورند، کمتر است.



شنبه 29 بهمن 1390برچسب:, :: 18:59 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

نگاهی مختصر به دارابگرد

شهرستان داراب واقع در جنوی شرقی استان فارس،همجوار با استان هرمزگان.دارای آب و هوایی گرم و نیمه خشک می باشد.براساس پژوهش‌های باستان‌شناسی قدمت این منطقه که در گذشته دارابگرد نامیده می‌شده به هزارهٔ پنجم قبل از میلاد(عصرسفال نخودی و مقارن باتمدن سیلک ۲ کاشان) می‌رسد. تپه ها و تل‌های باستانی مناطق مادوان و خسویه ازجمله آثار زیستگاه‌های انسانی در دوران ماقبل تاریخ درناحیه دارابگرد می‌باشند. بنای شهرکهن دارابگرد که آثار آن در ۷ کیلومتری جنوب شهر کنونی داراب قراردارد به صورت مدور در منطقه ای وسیع و دارای خندقی بزرگ بنا شده است .بنای این شهر بر اساس شواهد موجود به اوایل عصرهخامنشیان می‌رسد.
. بنابر روايت تاريخي شهردارابگرد توسط داراي بزرگ كه در ادبيات پهلوي و اسلامي از وي به نام داريوش بزرگ ياد شده ايجاد شده و فردوسي شاعر نامور ايران دراين باره مي‌فرمايد:
چو بگشاد داننده زآن آب بند   یکی شهر فرمود بس سودمند
بفرمود کز هند وز رومیان         بیارند کارآزموده ردان
چو دیوار شهر اندر آوردگرد       ورا نام کردند دارابگرد
یکی آتش افروخت از تیغ کوه   پرستیدن آذر آمد گروه
ز هرپیشه‌ای کارگر خواستند    همه شهر ازایشان بیاراستند
 
داراب و ساسانیان
 آخرین امیر دارابگرد درعصر اشکانیان پیری نام داشته و پس از وی اردشیر بابکان براین شهر تسلط می‌یابد و سپس با کنترل سراسر ایران امپراتوری ساسانی راتأسیس می‌نماید. از این جهت دارابگرد نخستین مقر حکومتی ساسانیان بوده‌است. دارابگرد در عصر ساسانیان اهمیت فراوانی داشته ‌است و پیشینهٔ آثار تاریخی این شهرستان متعلق به این دوره می‌باشد. ضرابخانه بزرگی نیز در دارابگرد دایر بوده که در دوران اسلامی نیز فعال بوده‌است.
 
ورود اسلام
این منطقه در سال ۲۳ هجری توسط سپاهیان مسلمان بدون خون ریزی فتح می‌شود و حکومت آن در اختیار سرداران عرب و سپس در کنترل خاندان شبانکاره قرار می‌گیرد. پس از ورود اسلام این شهر تا قرن پنجم هجری قمری، همواره آبادان بوده‌ است
 
داراب در عصر سلجوقیان
داراب در سدهٔ پنجم هجری و به دلیل تهاجم گسترده سلجوقیان دچار آسیب و ویرانی می‌شود و اهالی به ناحیه جدیدی در شرق شهر فعلی بنام تنگ رمبه کوچ می‌نمایند و پس از حمله مجدد سلاجقه به ناحیه جدید و تصرف قلعه مستحکم رمبه که با دسیسه سلاجقه صورت گرفت، اهالی به ناچار به محل فعلی داراب عزیمت می‌کنند.
 
داراب در عصر صفویان و زندیان
اما در عصر صفویه با توجه حکام وقت و قرار گرفتن اراضی این شهر تحت عنوان «اراضی خاصه» رو به آبادانی می‌گذارد و به نوشته منابع تاریخی این دوره یکی از پنج وزیرنشین فارس محسوب می‌شده ‌است. این شهر تا دوران زندیه از ولایات مهم فارس بوده ‌است
 
داراب و امام حسن
در تاریخ می خوانیم كه : « امام حسن مجتبی (ع) ضمن شرایط صلح خود با معاویه شرط كردند قسمتی از خراج دارابگرد فارس را به او بپردازند. تا هزینه خانواده شهدای « جمل و صفین» را تامین كند.در این زمان امام حسین مجتبی دحیه انصاری از یاران نزدیک پیامبر را مآمور ارشاد و راهنمایی مردم داراب قرار داد.
 
دحیه کلبی انصاری
. دحیه قبل از اسلام تاجر و از سران معروف بود است. دحیه راانصاری گویند، چون جمعی از مردم مدینه که به یاری پیامبر شتافتند به انصار معروفشدند و چون دحیه یکی از آن افراد بود به دحیه کلبی انصاری معروف شد. دحیه از طایفهبنی کلب است. موطن آنها بین حجاز و سوریه است و قبیله بنی کلب در دوران جاهلیت دردومة الجندل (تبوک) در اطراف شام اقامت داشته اند. دحیه دارای تباری اصیل است و
از اولاد عدنان است که جد بیستم رسول الله می باشد. دحیه یکی از فرمانروایان عرببود که 700 نفر تحت فرمان داشت و از نفوذ اجتماعی خاصی برخوردار بود که پیامبر درحق او دعا کرد و او اسلام آورد. دحیه چهره ای زیبا و چشمانی نافذ داشت وقتی کهجبرئیل به صورت بشر بر پیامبر وارد می شد، به شکل دحیه کلبی بر رسول خدا جلوه گر میشد. ابن عباس می گوید: دحیه وقتی داخل شهر می شد کسی نمی ماند مگر آنکه گردن بکشد تا چهرهزیبای او را تماشا کند(نقل از اسدالغابه ج2). او را جزء 6 نفری برشمرده اند که ازابتدا اسلام آورد. او در همه جنگها به جز جنگ بدر همراه پیامبر بود. در بازگشت ازجنگ حنین، جبرئیل به صورت دحیه کلبی دیده شد.
از علی علیه السلام نقل شده که بر رسول خدا وارد شدم دیدم حضرت خوابیده و سرمبارکش روی زانوی دحیه کلبی است. به دحیه سلام نمودم، جواب مرا چنین گفت: و علیکم السلام یا امیرالمؤمنین وامام المتقین و فارس المسلمین و قائد العز المحجلین و قاتل الناکثین والمارقینوالقاسطین؛سلام بر تو ای امیر مؤمنان، و مقتدای پروا پیشگان و یکه سوارمسلمانان و پیشرو سفیدرویان و جهاد کننده با پیمان شکنان (اصحاب جمل)، مارقین (خوارج نهروان)، و قاسطین (معاویه و یارانش). سپس پیامبر از خواب بیدار شد و فرمودبا چه کسی صحبت می کردی که علی علیه السلام ماجرا را گفت، پیامبر فرمود او جبرئیلبود و خواست که به تو بفهماند که خداوند تو را به این اسم ها نامگذاری کرده است. (بحار ج18 ص267)
حذیفة بن یمان می گوید: رسول خدا به اصحاب فرمود هرگاه دیدید که دحیه کلبی درنزد من است هیچ کس در این حال به نزد من نیاید. این مطلب که جبرئیل به صورت دحیهنازل می شد، از ام سلمه و عایشه نقل شده است و اسنادی از کتب معروف در دست است. فاطمه سلام الله علیها می فرمود، همواره دحیه کلبی نزد رسول خدا می آمد، رسول خدابه من می فرمود برای عمویت متکا بیاور، من متکا می آوردم. هرگاه دحیه (جبرئیل) برمیخاست از بین لباس او چیزی بر زمین می ریخت پیامبر به من می فرمود، آن اشیاء را جمعکن که عطر عنبر است و از بال های جبرئیل ریخته است. این سخن بدان معناست که حضرتزهرا سلام الله علیها او را می دیده است. ذکاوت و هوش دحیه قابل توجه است. او اخلاقو آداب قبیله ها و ملیت های مختلف را بررسی می کرد و به خاطر می سپرد به طوری که بافرهنگ اجتماعی آنها کاملا آشنا بود از این رو رسول خدا که از منبع وحی بهره می بردبرای هدف بسیار مهم و حیاتی خود که همانا تبلیغ اسلام در بطن سرزمین قدرتمند رومبود دحیه را انتخاب کرد. دحیه در جنگ خیبر هم شرکت داشت. پیامبر اکرم و هزار و ششصدسرباز و دویست سواره نظام و دحیه کلبی همراه پیامبر در این عملیات باشکوه شرکتداشتند.
نقش دحیه در مسلمان شدنقیصر روم:
پیامبر اکرم (ص) دحیه را به عنوان قاصد و سفیر خود نزد "هرقل" فرستاد و او را به اسلام دعوت کرد. هرقل شخصا اسلام را قبول کرد ولی لشگریان وارکان دولتی از قبول اسلام سرباز زدند.
وفات دحیه:
سال وفات دحیه را 45 یا 48 هـ ق نقل کرده اند. مدفن او در دارابفارس است گفته اند .در کتابارزشمند مجمع الرجال قهپایی ج2 ص76 به این شکل نقل شده است: «و هو مدفون فی قرب دارابجرد و هیبلدة من اعمال فارس و قبره یزار و یتبرک به» دحیه در نزدیکی دارابجرد به خاکسپرده شده است و دارابجرد شهری در استان فارس می باشد و قبر دحیه در 8 کیلومتریداراب محل زیارت مردم است. اهالی و زوار به آرامگاهش تبرک می جویند.
لغت نامه دهخدا، قلعه دحیه در دارابجرد فارس را منسوب به او دانسته است و همچنیندر دائرةالمعارف فارس، آثارالعجم و فارسنامه ناصری به این موضوع اشاره شده که مزاردحیه کلبی در داراب فارس می باشد.
 

 



سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:والنتاین, :: 10:46 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

" در قرن سوم میلادی که مطابق می شود با اوایل امپراتوری ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده به نام کلودیوس دوم. کلودیوس عقاید عجیبی داشته. از جمله این که سربازی خوب خواهد جنگید که مجرد باشه(!). از این رو ازدواج را برای سربازان امپراتوری روم غدقن می کنه. کلودیوس به قدری بی رحم و فرمانش به قدری قاطع بود که هیچ کس جرأت کمک به ازدواج سربازان رو نداشت. اما کشیشی به نام والنتیوس (والنتاین) مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد. کلودیوس دوم از این جریان خبردار می شه و دستور می ده که والنتاین را به زندان بندازند و سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق، با قلبی عاشق اعدام می شه. بنابراین او را به عنوان فدایی راه عشق می دونند و از آن زمان نهاد و سمبلی می شه برای عشق!"

 
اما کمتر کسیه که بدونه در ایران باستان ، نه مثل رومی ها از سه قرن بعد از میلاد، که از بیست قرن قبل از میلاد، روزی موسوم به روز عشق بوده!

 


                                                 
                            


جالبه که بدونید این روز در تقویم جدید ایرانی دقیقا مصادفه با 29 بهمن، یعنی فقط 4 روز بعد از والنتاین فرنگی! این روز "سپندارمذگان" یا "اسفندارمذگان" نام داشته. فلسفه ی بزرگداشت این روز به عنوان "روز عشق" به این صورت بوده که در ایران باستان هرماه را سی روز حساب می کردند و علاوه بر اینکه ماه ها اسم داشتند، هر کدوم از روزهای ماه هم یک نام داشتند. مثلا روز اول، "روز اهورامزدا"، روز دوم ، "روز بهمن" (سلامت، اندیشه) که اولین صفت خداونده. روز سوم، "اردیبهشت" یعنی راستی و پاکی که باز از صفات خداوند است. روز چهارم "شهریور" یعنی شاهی و فرمانروایی آرمانی، که خاص خداوند است و روز پنجم، "سپندارمذ" بوده.

 سپندارمذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشقه؛ چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزه. زشت و زیبا رو به یک چشم نگاه می کنه و همه را چون مادری در دامان پر مهر خودش امان می ده. به همین دلیل در ایران باستان، اسپندارمذگان را به عنوان نماد عشق می پنداشتند. در هر ماه، یک بار، نام روز و ماه یکی می شده. که در همان روز که نامش با نام ماه مقارن می شد، جشنی ترتیب می دادند متناسب با نام آن روز و ماه. مثلا شانزدهمین روز هر ماه مهر نام داشت که در ماه مهر، "مهرگان" لقب می گرفت. همین طور روز پنجم هر ماه سپندارمذ یا اسفندارمذ نام داشت، جشنی با همین عنوان می گرفتند.


سپندارمذگان جشن زمین و گرامیداشت عشق است که هردو در کنار هم معنا پیدا می کردند. در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می دادند. مردان هم زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می کردند. ملت ایران از جمله ملت هاییه که زندگی اش با جشن و شادمانی پیوند فراوانی داشته. به مناسبت های گوناگون جشن می گرفتند و با سرور و شادمانی روزگار می گذرانده اند. این جشن ها نشان دهنده ی فرهنگ، نحوه ی زندگی، خلق و خوی، فلسفه ی حیات و کلا جهان بینی ایرانیان باستان است. از آنجایی که ما با فرهنگ باستانی خود کمتر آشناییم، شکوه و زیبایی این فرهنگ با ما بیگانه شده.


شاید هنوز دیر نشده باشد که روز عشق را از 25 بهمن ((valentine به 29 بهمن (سپندارمذگان ایران باستان) منتقل کنیم.



 


زان یار دلنوازم شکریست با شکایت

گر نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت

بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم

یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت

رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس

گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت

در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کان جا

سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت

چشمت به غمزه ما را خون خورد و می‌پسندی

جانا روا نباشد خون ریز را حمایت

در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود

از گوشه‌ای برون آی ای کوکب هدایت

از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود

زنهار از این بیابان وین راه بی‌نهایت

ای آفتاب خوبان می‌جوشد اندرونم

یک ساعتم بگنجان در سایه عنایت

این راه را نهایت صورت کجا توان بست

کش صد هزار منزل بیش است در بدایت

هر چند بردی آبم روی از درت نتابم

جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت

عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ

قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت

(حافظ)


 



شنبه 22 بهمن 1390برچسب:کیوی, :: 15:36 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

خواص دارويي كيوي و مضرات آن

كيوي سرشار از ويتامينC مي باشد. مقدار پتاسيم آن از نظر وزني تا حدي كمتر از موز است. همچنين داراي ويتامين A‘E‘كلسيم‘آهن و اسيد فوليك مي باشد. يك عدد كيوي متوسط ۴۶ كالري انرژي دارد.

كيوي داراي مقادير زيادي آنزيم حل كننده پتاسيم به نام پاپايين است كه از نظر تجاري براي نرم كردن گوشت مفيد است اما احتمال دارد براي برخي افراد آلرژي زا باشد. بويژه افرادي كه به آناناس حساسيت دارند مستعد حساسيت به اين ميوه نيز هستند. اين آنزيم با پختن ميوه به سرعت از بين مي رود.

به اين ترتيب استفاده از كيوي خام در دسرهاي حاوي شير يا هر فراورده لبني ديگر نامناسب است زيرا اين آنزيم در عرض چند دقيقه در حاليكه بوي بسيار بدي توليد مي كند شروع به حل كردن پروتئين شير مي نمايد.

متأسفانه آنزيمهاي كيوي در معده به وسيله اسيد معده از بين مي رود. اما اسيد معده بعد از خوردن غذاهاي گوشتي و لبني زياد‘ مقداري خنثي مي شود و آنزيمهاي كيوي مي توانند مدت كوتاهي فعاليت كنند و اين زمان كافي است تا مواد پروتئيني در اثر اين آنزيمها به قطعات كوچكتري تجزيه شوند و اين امر عمل هضم غذاهاي سنگين را در معده و روده آسانتر مي كند.

كيوي مانند قرص آسپرين موجب رقيق شدن خون شده از ايجاد پلاك در خون جلوگيري مي كند. اين ميوه به دليل خاصيت كاهندگي كه بر سطح تري گليسيريد دارد ‘ از غلظت خون مي كاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سكته ها جلوگيري مي كند.

جالب است بدانيد كه ويتامين C در كاهش علائم بيماري آسم بسيار موثر است و مطالعات نشان داده كودكاني كه در هفته ۷تا۵ عدد از اين ميوه مصرف مي كنند داراي علائم تنفسي كمتري نسبت به كودكاني هستند كه در هفته فقط ۱ عدد ميل مي كنند.

كيوي سيستم حفاظتي بدن را تقويت مي كند و از بروز سرطان جلوگيري مي نمايد.

كيوي با داشتن ويتامينC و اسيد قهوه ‘ دو ماده اتساسي ضد سرطان در اختيار مي گذارد.

كيوي پادزهر سيگار

سيگاري ها به ويتامين C بيشتري نياز دارندو زيرا مواد سمي مخصوصاً راديكالهلي آزاد موجود در دود سيگار ويتامينها را از بين مي برد. بنابراين سيگاريها بايد حدود ۴۰% بيشتر ويتامين C مصرف كنند. اين مقدار با خوردن ۲ عدد كيوي كسب مي شود.

كيوي بمبي عليه استرس:

استرس و كمبود خواب روي بدن انسان اثر مي گذارد. هركس مي خواهد به اين وضع دچار نشود بايد در روز ۴ عدد كيوي بخورد. ۴ عدد كيوي را در طول روز تقسيم كنيد. مثلاً صبح‘ ظهر‘ بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمي تواند ويتامين C را ذخيره كند.

۶ دليل براي كيوي خوردن وجود دارد:

۱- ۳ گرم فيبـر دارد كه كلستـرول را كاهش داده از سرطان جلوگيـري مي كند و به كنترل انسولين كمك مي نمايد.

۲- در مقايسه با يك عدد پرتقال هم اندازه خود ‘ ويتامين C بيشتري دارد.

۳- حاوي مقادير قابل توجهي آنتي اكسيدان محلول در چربي است( ويتامينAوE ) كه براي مبارزه با راديكالهاي آزاد مفيد مي باشد.

۴- حاوي فيتوناتريفت هايي از جمله كاروتنوئيد و فلاوونوئيد است كه تحقيقات نشان داده كه DNA را از آسيبهاي مربوط به اكسيژن محافظت مي كند.

۵- حدود ۱۰% از پتاسيم پيشنهادي روزانه را داراست ( حدود ۳۰۰ ميلي گرم ) .

۶- حاوي مقادير زيادي فولات است كه بدن را در مقابل بيماريهاي قلبي ‘ سرطان و غيره محافظت مي كند و براي شكل گيري هموگلوبين حامل اكسيژن ضروري است.

مضرات:

كيوي داراي مقدار زيادي اگزالات است كه موجب تشكيل سنگ در كليه و كيسه صفرا مي شود. به همين دليل بار يافراد مستعد سنگ كليه و سنگ صفرا مضر است.

بهترين روش نگهداري:

هنگام خريد اين ميوه آن را در ميان انگشتان خود قرار دهيد و در صورتي كه بر اثر فشار جزئي ‘ نرمي زير دستان خود احساس كرديد از خريد آن صرفنظر كنيد. اين ميوه را مي توانيد در دماي اتاق نگهداري كرده و به مدت چند روز ذخيره كنيد.

هرگز اين ميوه را كنار سيب ‘ گلابي و سيب زميني قرار ندهيد زيرا از اين ميوه ها گازي متصاعد مي شود كه موجب رسيدن بيش از حد اين ميوه مي شود.اما اگر نارس باشد مي توان ان را در كنار ميوه هاي ذكر شده قرار داد تا فرايند رسيدن تسريع شود.هرگز به اندازه ميوه توجه نكنيد و تصور نكنيد ميوه بزرگتر ارزش تغذيه اي بيشتري دارد.

طرز تهيه دسر با كيوي:

مواد لازم:

كيوي ۳ عدد

سيب ۱ عدد

نعناع تازه به ميزان دلخواه

يخ به ميزان لازم

كيوي و سيب را خرد كرده و در مخلوط كن به صورت پوره درآوريد. سپس آن را در ظرف يا ليوان مورد نظر ريخته به ان يخ اضافه كرده و با نعناي تازه و تكه هاي سيب و كيوي تزيين و سرو كنيد

 

منبع: http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=10105



پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:کندر : , :: 18:35 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

کندر :

صمغ درخت خاردار با ارتفاع تقریبی 2 متر است که در نواحی نسبتا گرم زمین رشد می کند.بهترین نوع کندر، کندری است که خالص و تازه و نرم باید، ظاهرش سفید

و خیلی زود شکسته نشود و وقتی آن رو می شکنیم داخلش یک حالت چسبنده وزرد و طلائی رنگ باشد، و اگر باز هم نتوانستید با این خواص کندر خوب و خالص را شناسایی کنید، می توانید با بردن کبریت یا فندک به داخل مغازه ی عطاری کمی از آن را آتش بزنید، اگر خوب سوخت یعنی اینکه کندر خالصی است، ولی اگر آن هنگام آتش زدن، به خوبی نسوخت و فقط دود کرد،

می توان گفت که کندر واقعی نیست و صمغ صنوبر است که فقط هنگام آتش زدن دود می کند،و ازلحاظ ساختاری و درمانی هیچ شباهتی به کندر مرغوب و خالص ندارد. کندر ترکیبی از صمغ عربی است که هیچ گاه نمی سوزد، طبیعت کندر گرم و خشک است اگر آدمی هستید که بدنتان با گرمی هیچ رابطه ی خوبی ندارد سعی کنید زیاد از آن استفاده نکنید.

خواص کندر :

اگر کندر را آب سرد بخورید، اسهال را بند و استفراغ را قطع می کند.و یکی از مهمترین خواص دیگری که بسیار مفید و جالب توجه بود، این است که براستی مقوی حافظه و مرتفع کننده ی فراموشی و ضعف حافظه است.که براستی تاثیر بسزایی دارد،

جویدنش مانند آدامس لثه را محکم میکند و بوی دهان را میزداید و روایت شده برای حفظ قرآن و قطع ادرار و بلغم از آن بخورند. بعضی وقتها بروی سفیدی چشم نقطه ای سرخ و یا کود رنگ پیدا می شود که آن را طرفه می گویند، اگر دود کندر را به چشم دهند آن را برطرف می کند.

مصرف کندر به خصوص زنان باردار و تأثیر آن بر روی حافظه نوزاد از قدیم الایام مورد تأکید بوده.

با توجه به تحقیقات بر روی بیش از 100 نفر از مادرانی که قبل از زایمان به مدت طولانی (3 الی 4 ماه) از کندر استفاده نموده اند معلوم شد که مصرف بیش از حد آن موجب بیش فعالی کودکان آنها شده اما مادرانی که به مدت 1 ماه یا کمتر از کندر استفاده کرده اند کودکانشان بیش فعال نشده اند و همچنین از هوش بالایی برخوردارند.

عضو فرهنگستان گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: براساس آخرین تحقیقات انجام شده برروی گیاه کندر مشخص شد که این گیاه قابلیت درمان بیماری ناعلاج ام اس(m.s) را دارد.

نحوه استفاده :

بهترین راه مصرف کندر
آنرا کوبیده و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آنرا در یک استکان آب حل کرده و مصرف نمایید.
همچنین میتوانید آنرا در دهان گذاشته و به صورت آدامس از آن استفاده نمایید اما کمی تلخ میباشد

تاثیر گیاه کندر در افزایش قدرت حافظه


بر اساس طرح تحقیقاتی پایه ای و بالینی انجام شده مصرف کندر در زمان بارداری موجب افزایش قدرت حافظه جنین می شود .
دکتر حسین حسین زاده با اشاره به اینکه این طرح با همکاری دکتر جواد رمضانی در مدت یک سال به اجرا در آمده است اظهار داشت : مواد موجود و موثره در گیاه کندر و مصرف آن توسط مادران باردار موجب افزایش قدرت حافظه نوزاد می شود .

وی با اشاره به اینکه  صمغ به دست آمده از گیاه کندر از دیرباز در طب سنتی مورداستفاده بوده و به عنوان افزایش دهنده حافظه و مهارت های یادگیری استفاده می شده است اظهار داشت : علاوه بر این مصرف کندر در افراد بزرگسال نیز موجب تقویت حافظه می شود .

استاد فارماكودینامی و سم شناسی دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: در تحقیق بالینی که بر روی دانش آموزان سال سوم دبیرستان در قالب کارایی حافظه و به یاد آوردن جملات صورت گرفت نشان داد که با مصرف کندر قدرت حافظه دانش آموزان افزایش می یابد .

دکتر حسین زاده افزود : همچنین این آزمایش بر روی دانش آموزانی که معدل کمتری نسبت به دیگران داشتند کارایی بیشتری داشت .
وی گفت : نتایج این مطالعه نشان داد كه كندر می تواند موجب افزایش توانایی حافظه هم در حافظه سالم و هم در حافظه تخریب شده با هیوسین شود كه مكانیسم احتمالی آن ممكن است از طریق سیستم كولینرژیك باشد.


نقش لسیتین در مبارزه با فراموشی وتقویت حافظه

لسیتین یك لغت یونانی و به معنای زرده تخم مرغ است و علت نامگذاری آن، وجود میزان فراوان لسیتین در زرده تخم مرغ و همچنین كشف این ماده برای اولین بار در زرده تخم مرغ بوده است.

تمامی اعضاء و اندام های بدن برای انجام اعمال خود به انرژی نیاز دارند. مغز نیز از این مسئله مستثنا نیست. مغز برای انجام فعالیت های طبیعی خود به استیل كولین نیاز دارد كه منشأ آن از لسیتین می باشد. وقتی لسیتین ازطریق غذا دریافت می شود طی مراحل جذب وهضم به كبد وارد شده ، شكسته و كولین كه جزئی از ساختمان لسیتین است از آن جدا می شود كه از این كولین آزاد شده بسیاری از مواد حیاتی و ضروری بدن ساخته خواهد شد.

یكی ازنقش های مهم كولین در ساختن استیل كولین است. استیل كولین اهمیت بسیاری برای فعالیت مغز و مركز حافظه دارد و با بودن استیل كولین، مغز و مركز حافظه توانایی ضبط و نگهداری صحبت ها، نوشته ها و دیده ها را خواهند داشت و تا زمانی كه این ماده حیاتی یعنی استیل كولین ساخته شده از لسیتین به اندازه كافی به مغز برسد ما دچار فراموشی نمی شویم و برعكس در اثر كاهش مقدار استیل كولین به دنبال كمبود لسیتین ، حتی به مدت كوتاه، قدرت حافظه كاهش یافته و فرد قدرت حفظ طولانی صحبت ها و دیده ها را از دست خواهد داد و یا مطالب و مسائل جدید را به سختی به خاطر می سپارد.

منابع غذایی لسیتین

لسیتین درعدس، ذرت، شیر، زرده تخم مرغ، تخم آفتابگردان، جوانه گندم، بادام زمینی، آرد جو و سر، كبد(جگر) گوساله و... وجود دارد ولی از همه بیشتر در لوبیای سویا یافت می شود. مقدار لسیتین موجود در لوبیای سویا بسیار بالاتر از لسیتین سایر مواد ذكر شده می باشد و به همین علت در سازمان بهداشت جهانی(WHO) سویا را، سلطان لسیتین معرفی كرده اند. به عبارتی كیفیت لسیتین گرفته شده از سویا از سایر تركیبات بهتر و بالاتر می باشد.

گیاه لوبیای سویا كه به نام لوبیای ژاپنی هم معروف است، گونه ای لوبیا است كه ارتفاع آن بین 30 تا 80 سانتی متر می باشد برگ هایی متناوب دارد و گل هایش تقریباً سفید مایل به بنفش است. میوه ای به رنگ زرد می دهد كه در آن 2 تا 5 دانه قرار دارد. اندازه ی این دانه های لوبیای سویا به بزرگی نخود است و می تواند به رنگ های مختلف سفید، زرد، قهوه ای و رنگ های دیگرهم باشد. به وسیله دستگاههای مختلف تحت فشار از دانه های سویا روغن آن گرفته می شود و ماده باقی مانده از آن پس از روغن گیری كنجاله سویا گفته می شود.

محققان ، طبق آزمایش های انجام شده در مورد دو گروه به نتایج زیر دست یافته اند:

درغذای روزانه یك گروه سویای بیشتری گنجاندند و سپس داستانی را برای هر دو گروه تعریف كردند. گروهی كه سویا مصرف كرده بود پس از 3 روز هنوز آن داستان را به خاطر داشتند، در صورتی كه در مورد گروه دوم اینطور نبود. این آزمایش اهمیت لسیتین موجود در سویا را در تقویت حافظه و مبارزه با فراموشی نشان می دهد.

تحقیقات نشان داده است كه مصرف لسیتین طی حاملگی ، باعث افزایش هوش در بچه ها می شود و بنابراین تحقیق، توصیه می شود كه خانم های حامله از هفته سی ام حاملگی به بعد، حتماً لسیتین كافی برای بدن خود تامین كنند( لسیتین درتشكیل سلول ها و ساختمان مغزی نقش بسیار مهمی دارد. از این رو رساندن لسیتین كافی به بدن مادر و جنین هنگام تشكیل سیستم عصبی و مغز از اهمیت خاصی برخوردار است.)

همه انسان ها كم یا زیاد در طول زندگی خود دچار معضل فراموشی می شوند كه این فراموشی یا به علت نرسیدن مواد لازم و مغذی به مغز یعنی لسیتین است  و یا به علت وجود امراض و حوادث خاص درانسان ایجاد می شود.در سنین بالا،  افزایش سن، انسان را به سمت كاهش حافظه پیش می برد، ولی باید توجه داشت كه اگر در دوران جوانی ذخیره كافی از لسیتین برای خود فراهم كرده باشیم، بسیار كمتر ازدیگران دچار معضل كاهش حافظه خواهیم شد. پس بیائید از همین حالا به فكر ذخیره سازی و فراهم كردن توشه ی مغز برای زمان پیری باشیم.

البته گاهی سن و كمبود لسیتین عامل اصلی نمی باشند و این مشكل( فراموشی) به دنبال امراض و حوادث در ایشان ایجاد می شود.



از زمانی كه دوره درس و تحصیل تمام می شود به این دلیل كه مغز كمتر با رقم ها و اطلاعات سروكار دارد، به نظر می رسد كه به تدریج توانایی های خود را از دست می دهد. دكتر رابرت ایستاك می گوید: " لازم است هر فردی، به همان شكل كه با فعالیت بدنی بر سلامت جسمی خود می افزاید، از طریق بكار گرفتن مغز توانایی های ذهنی خود را نیز افزایش دهد." توانایی های ذهنی به تدریج، با سپری شدن عمر تحلیل می روند؛ زیرا از طریق پاسخگویی به تجربه هاست كه زنده و فعّال می مانند. اگر فردی از تجربه های ذهنی متعدد و متنوعی برخوردار باشد، روابط بین سلولهای عصبی در مغز او نیز بیشتر خواهد بود، در حالی كه اگر تجربه های ذهنی فرد محدود و معدود باشد، روابط بین سلولی كمتر برقرار شده یا این كه كاملاً قطع خواهند شد.

توصیه هایی جهت بالا بردن توانایی های ذهنی

1 – ذهن خود را به كار اندازید:

حل كردن جدول و معما ، بهترین راه برای گذراندن وقت است. دكتر استاك معتقد است كه در بین ارگانهای مختلف بدن ، مغز عضوی منحصر به فرد به شمار می آید ، زیرا عضوهایی مانند كبد و كلیه ها ، در اثر كاركردن زیاد و مستمر فرسوده خواهند شد اما مغز ، هر چقدر كه بیشتر فعالیت داشته باشد ، تواناتر و قوی تر می شود. به كار انداختن مغز و انجام بازی هایی مانند شطرنج بر شناخت و درك بیشتر مغز می افزاید. از طریق فعالیت هایی كه مغز را به كار می اندازند ، می توان به رشد سلول های عصبی تازه كمك كرد و با این وسیله ارتباط بین سلولهای عصبی در مغز حفظ شده و حتی افزایش خواهد یافت.2 – از گوش های خوداستفاده كنید: گوش دادن به موسیقی جریان خون در مغز را افزایش خواهد داد. به همین دلیل مخچه نوازندگان موسیقی از افراد دیگر بزرگتر است. خوشبختانه نیازی به استفاده از آلات و ادوات موسیقی نیست بلكه می توان با گوش دادن به موسیقی ، علاوه بر لذت بردن از آن ، قسمت هایی از مغز را نیز فعال سازیم. توصیه می شود هنگامی كه به سوی محل كار خود حركت می كنید به موسیقی مورد علاقه خود گوش كنید به این ترتیب هم به آرامش خواهید رسید و هم بر زیركی خود خواهید افزود.

3 – دست های خود را بكار برید: زمانی كه با ماشین تایپ می كنید یا این كه به رانندگی می پردازید یا حتی هنگامی كه شام درست می كنید ،  دستان شما بطور مداوم فرمان های رسیده از مغز را اجرا می كنند. در حقیقت هیچ بخشی از بدن بیش تر از دستها به مغز نزدیك تر نیست. به همین سبب ، هرقدر مهارت های سریع انگشتان افزایش یابد ، عملكرد و فعالیت مغز نیز بیشترخواهد شد. متأسفانه در جامعه (دنیای) ما بر مهارت های ظریف و دقیق انگشتان و اثر آنها بر مغز تأكید نمی شود. جراحان از این توانایی ، برخوردارند ولی افرادی چون وكلا، حسابداران یا مشاوران امور اجتماعی نیازی به مهارت های ظریف و دقیق انگشتان دست خود ندارند. برای مقابله كردن با این شیوه زندگی می توان به سرگرمی های سنتی پرداخت. از جمله قلاب بافی كردن، خیاطی ، ساختن مدل های مختلف كه از بخش های كوچكی تشكیل شده اند (مانند كشتی ، هواپیما و ...)

4 – به پاهای خود تكیه كنید: فعالیت و كاركردن ممكن است بتواند از وزن شما بكاهد اما می تواند ذهن شما را نیز تواناتر كند. ورزش و تمرین های ایستاده سبب تقویت بخش تعادل مغز و مراكز هماهنگ كننده خواهد شد كه همگی به بالا بردن درك و شناخت فردی كمك می كنند.

دكتر رابرت استاك اظهار می دارد كه انجام تمرین هایی كه سبب حفظ تعادل بدن، انعطاف پذیری و نیروی پاها می شوند از اهمیّت زیادی برخوردارند. تمرین پیشنهادی او ورزش سنتی چینی به نام تای چی است كه به تقویت پاها و حفظ تعادل بدن كمك زیادی می كند.

5 – گذشته را زنده نگهدارید:یكی از رایج ترین و مهمترین شكایتهایی كه افراد بالاتر از 40 سال ، ابراز می كنند كم شدن یا حتی فقدان حافظه است. در حالی كه می توان به سادگی حافظه را تقویت كرد. دكتر استاك معتقد است كه با مرور خاطره های خوب گذشته از طریق مشاهده فیلم های خانوادگی ، آلبوم های عكس و مجله ها می توان به تقویت حافظه پرداخت. حتی وسایلی كه خاطره انگیزند مانند عطر مورد علاقه مادر، عینك یا خود نویس پدر بزرگ و ... می توانند به بهتر شدن حافظه كمك كنند. یادگاری ها و یادبودها می توانند ارتباط هایی را در مغز ایجاد كنند كه به راحتی و با مرور زمان از بین می روند، بنابراین فعالانه خاطره ها را زنده نگه دارید.



یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:داستانهای آموزنده, :: 17:15 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

يک روز بعد از ظهر وقتي اسميت داشت از کار برميگشت خانه، سر راه زن مسني را ديد که ماشينش خراب شده و ترسان توي برف ايستاده بود. اون زن براي او دست تکان داد تا متوقف شود.

اسميت پياده شد و خودشو معرفي کرد و گفت من اومدم کمکتون کنم.

زن گفت صدها ماشين از جلوي من رد شدند ولي کسي نايستاد، اين واقعا" لطف شماست.

وقتي که او لاستيک رو عوض کرد و درب صندوق عقب رو بست و آماده رفتن شد, زن پرسيد: "چقدر بايد بپردازم؟"

و او به زن چنين گفت: شما هيچ بدهي به من نداريد. من هم در اين چنين شرايطي بوده ام و روزي يک نفر هم به من کمک کرد،¸همونطور که من به شما کمک کردم."

اگر تو واقعا" مي خواهي که بدهيت رو به من بپردازي¸بايد اين کار رو بکني. نگذار زنجير عشق به تو ختم بشه!

چند مايل جلوتر زن کافه کوچکي رو ديد و رفت تو تا چيزي بخوره و بعد راهشو ادامه بده ولي نتونست بي توجه از لبخند شيرين زن پيشخدمتي بگذره که مي بايست هشت ماهه باردار باشه و از خستگي روي پا بند نبود. او داستان زندگي پيشخدمت رو نمي دانست¸و احتمالا" هيچ گاه هم نخواهد فهمید. وقتي که پيشخدمت رفت تا بقيه صد دلار رو بياره، زن از در بيرون رفته بود، درحاليکه بر روي دستمال سفره يادداشتي رو باقي گذاشته بود. وقتي پيشخدمت نوشته زن رو مي خوند اشک در چشمانش جمع شده بود .

در يادداشت چنين نوشته بود: شما هيچ بدهي به من ندارید.

من هم در اين چنين شرايطي بوده ام. و روزي يکنفر هم به من کمک کرد، همونطور که من به شما کمک کردم. اگر تو واقعا" مي خواهي که بدهيت رو به من بپردازي، بايد اين کار رو بکنی . نگذار زنجير عشق به تو ختم بشه!

همان شب وقتي زن پيشخدمت از سرکار به خونه رفت در حاليکه به اون پول و يادداشت زن فکر مي کرد به شوهرش گفت: دوستت دارم اسميت همه چيز داره درست ميشه..."

منبع: http://www.amiryazdan.blogfa.com/cat-44.aspx



یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:داستانهای آموزنده, :: 17:6 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

سارا هشت ساله بود كه از صحبت پدرو مادرش فهميد كه برادر كوچكش سخت مريض است و پولي هم براي مداواي اوندارند. پدر به تازگي كارش را ازدست داده بود و نمي‌توانست هزينه‌ي جراحي پرخرج برادرش رابپردازد.

 سارا شنيد كه پدر به آهستگي به مادر گفت: فقط معجزه مي‌تواند پسرمان را نجات دهد. سارا با ناراحتي به اتاقش رفت و از زير تخت قلك كوچكش را درآورد. قلك را شكست. سكه‌ها را روي تخت ريخت و آن‌ها را شمرد . فقط پنج دلار بود.
 سپس به آهستگي از در عقب خارج شد  چند كوچه بالاتر به داروخانه رفت. جلوي پيشخوان انتظار كشيد تا  داروساز به او توجه كند ولي داروساز سرش به مشتريان گرم بود. بالاخره سارا حوصله‌اش سررفت و سكه‌ها را محكم روي پيشخوان ريخت.
 داروساز با تعجب پرسيد: چي مي‌خواهي عزيزم؟

 دخترك توضيح داد كه برادر كوچكش چيزي تو سرش رفته و بابام میگه كه فقط معجزه مي‌تونه او را نجات دهد. من هم مي‌خواهم معجزه بخرم، قيمتش چقدر است؟

 داروساز گفت: متاسفم دختر جان ولي ما اين‌جا معجزه نمي‌فروشيم. چشمان دخترك پر از اشك شد و گفت: شما رو به خدا برادرم خيلي مريضه و بابام پول نداره و اين همه‌ي پول منه. من از كجا مي‌تونم معجزه بخرم؟

 مردي كه در گوشه ايستاده بود و لباس تميز و مرتبي داشت از دخترك پرسيد: چقدر پول داري؟ دخترك پول‌‌ها را كف دستش ريخت و به مرد نشان داد. مرد لبخندي زد و گفت: آه چه جالب! فكر كنم اين پول براي خريد  معجزه كافي باشد. سپس به آرامي دست او را گرفت و گفت: من مي‌خواهم برادر و والدينت را ببينم، فكر كنم معجزه برادرت پيش من باشه. آن مرد دكتر آرمسترانگ فوق تخصص مغز و اعصاب در شيكاگو بود..

فرداي آن روز عمل جراحي روي مغز پسرك با موفقيت انجام شد و او از مرگ نجات يافت. پس از جراحي پدر نزد دكتر رفت و گفت: از شما متشكرم، نجات پسرم يك معجزه واقعي بود، مي‌خواهم بدانم بابت
 هزينه عمل جراحي چقدر بايد پرداخت كنم؟

 دكتر لبخندي زد و گفت: فقط پنج دلار!

منبع:http://www.amiryazdan.blogfa.com/cat-45.aspx



چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:داستانهای شندیدنی, :: 19:17 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

فرهاد و هوشنگ هر دو بیمار یک آسایشگاه روانى بودند. یکروز همینطور که در کنار استخر قدم مى زدند فرهاد ناگهان خود را به قسمت عمیق استخر انداخت و به زیر آب فرو رفت.
هوشنگ فوراً به داخل استخر پرید و خود را در کف استخر به فرهاد رساند و او را از آب بیرون کشید.
وقتى دکتر آسایشگاه از این اقدام قهرمانانه هوشنگ آگاه شد، تصمیم گرفت که او را از آسایشگاه مرخص کند.
هوشنگ را صدا زد و به او گفت: من یک خبر خوب و یک خبر بد برایت دارم. خبر خوب این است که مى توانى از آسایشگاه بیرون بروى، زیرا با پریدن در استخر و نجات دادن جان یک بیمار دیگر، قابلیت عقلانى خود را براى واکنش نشان دادن به بحرانها نشان دادى و من به این نتیجه رسیدم که این عمل تو نشانه وجود اراده و تصمیم در توست.

و اما خبر بد این که بیمارى که تو از غرق شدن نجاتش دادى بلافاصله بعد از این که از استخر بیرون آمد خود را با کمر بند حولة حمامش دار زده است و متاسفانه وقتى که ما خبر شدیم او مرده بود.
هوشنگ که به دقت به صحبتهاى دکتر گوش مى کرد گفت: او خودش را دار نزد. من آویزونش کردم تا خشک بشه.
حالا من کى مى تونم برم خونه‌مون ؟



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:چای سبز , :: 9:5 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

 

چای سبز با دیابت نوع یک مقابله می کند

اخیراً محققان ایالت ویرجینیای امریکا مطالعاتی بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام داده اند و به این نتیجه رسیدند که آنتی اکسیدان EGCG موجود در چای سبز با دیابت نوع ۱ مقابله می‌کند.

 

به گفته‌ی محققان این ترکیب موجود در چای سبز حاوی قدرت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی است و می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش دهد. 

بدن افرادی که از دیابت نوع ۱ رنج می‌برند نمی‌تواند انسولین تولید کند زیرا سلول‌های پانکراسی که مسئول تولید این هورمون می‌باشد از کار افتاده است. 

از این گذشته میزان ترشح انسولین و ماندگاری آن در موش‌هایی که EGCG دریافت کرده بودند بیشتر از موش‌های دیگر بوده است.

 

موش‌ها به دو گروه تقسیم شده و گروه اول رژیم غذایی استاندارد و گروه دوم رژیم غذایی حاوی ۰٫۰۵ درصد EGCG دریافت کردند. محققان بعد از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که موش‌هایی که EGCG دریافت نکردند ۶۷ درصد به بیماری دیابت مبتلا شدند اما در موش‌های گروه اول که این آنتی اکسیدان را دریافت کرده بودند میزان ابتلا به بیماری دیابت تنها ۲۵ درصد بوده است.

 

محققان تأثیر آنتی اکسیدان EGCG را روی موش‌هایی از قبل مستعد ابتلا به دیابت بوده‌اند مورد بررسی قرار دادند.

 



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:شهادت امام رضا , :: 1:6 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

شهادت امام رضا بر همگان تسلیت باد

...........



شنبه 1 بهمن 1390برچسب:فردوسی, :: 18:34 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

منم بنده‏ی اهل بیت نبی .............. ستاینده‏ی خاک و پای وصی
حکیم این جهان را چو دریا نهاد .............. برانگیخته موج ازو تندباد
چو هفتاد کشتی برو ساخته .............. همه بادبانها برافراخته
یکی پهن کشتی بسان عروس .............. بیاراسته همچو چشم خروس
محمد بدو اندرون با علی .............. همان اهل بیت نبی و ولی
خردمند کز دور دریا بدید .............. کرانه نه پیدا و بن ناپدید
بدانست کو موج خواهد زدن .............. کس از غرق بیرون نخواهد شدن
به دل گفت اگر با نبی و وصی .............. شوم غرقه دارم دو یار وفی
همانا که باشد مرا دستگیر .............. خداوند تاج و لوا و سریر
خداوند جوی می و انگبین .............. همان چشمه‏ی شیر و ماء معین
اگر چشم داری به دیگر سرای .............. به نزد نبی و علی گیر جای
گرت زین بد آید گناه منست .............. چنین است و این دین و راه منست
برین زادم و هم برین بگذرم .............. چنان دان که خاک پی حیدرم
دلت گر به راه خطا مایلست .............. ترا دشمن اندر جهان خود دلست
نباشد جز از بی‏پدر دشمنش .............. که یزدان به آتش بسوزد تنش
هر آنکس که در جانش بغض علیست .............. ازو زارتر در جهان زار کیست
نگر تا نداری به بازی جهان .............. نه برگردی از نیک پی همرهان
همه نیکی ات باید آغاز کرد .............. چو با نیکنامان بوی همنورد
از این در سخن چند رانم همی .............. همانا کرانش ندانم همی



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب