درباره وبلاگ


خدا یا آن گونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم،و ان گونه بمیرانم که به وجد نیاید کسی از نبودنم ________ _______ ______ _____ ____ بی انتهــــــــــــــــــــــــــــــــاتــریــــن
بــــی انـتــهــاتــریــن
عــبــرتـــــــــــــــ

غذاهاي مفيد براي حالات‌ مختلف روحي


 اغلب افراد بعد از یک روز سخت و دشوار، یک وعده غذایی یا میان وعده‌ای را می‌خورند که آنها را آرام کند، مانند کلوچه‌ها، چیپس سیب زمینی، بیسکوئیت و غیره.


به عنوان مثال افراد وقتی جشن می‌گیرند کیک می‌خورند و وقتی ناراحت می‌شوند، اغلب بستنی را ترجیح می‌دهند. مشکلی که در این جا به وجود می‌آید این است که به همان سرعتی که مزه این خوراکی‌ها در دهان فرد از بین می‌رود، اندازه دور کمر وی نیز از بین خواهد رفت به ویژه اگر این غذاها مملو از قند و چربی نیز باشند.

خوراکی‌های مملو از قند و چربی موجب می‌شوند که سطح قند خون به سرعت بالا رود و برای جبران این حالت در بدن، انسولین به سرعت ترشح شده و در نتیجه قند خون خیلی سریع‌تر از آن پایین می‌آید. به همین دلیل است که وقتی غذایی را می‌خورید که شیرین است، بعد از مدت کوتاهی احساس گرسنگی بیشتری می‌کنید و به این ترتیب در واقع فرد در یک سیکل معیوب قرار می‌گیرد.

با این حال تحقیقات علمی نشان می‌دهد که افراد می‌توانند وضع روحی - روانی خود را با غذاها بهبود ببخشند.

وقتی غمگین هستیم از چه غذاهایی استفاده کنیم؟


بهتر است زمانی که غمگین هستیم غذاهایی انتخاب شود که دارای اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D زیادی باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که این مواد می‌توانند افسردگی را تخفیف دهند و موجب آرامش فرد شوند.

برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 می‌توان بذر کتان و ماهی‌های چرب مانند قزل ‌آلا را انتخاب کرد. از منابع خوب ویتامین D نیز می‌توان به شیرهای غنی شده با این ویتامین و زرده تخم مرغ اشاره کرد. البته نور خورشید نیز منبع خوبی از این ویتامین است.

مواد غذایی موثر در کاهش استرس


هنگام استرس در جستجوی غذاهایی باشید که غنی از ویتامین‌های گروه B باشند تا تولید سرتونین در مغزتان افزایش یابد و در نتیجه آرامش به سراغ شما آمده و راحت شوید. برای دریافت ویتامین B6، بادام، پسته و گردو انتخاب‌های خوبی هستند. قزل ‌آلا، میگو و ماست کم چرب منبع مناسبی برای ویتامین B12 است.

هنگامی که در سختی هستید نیز بروید سراغ غذاهایی که غنی از ویتامین C هستند. این ویتامین رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. در واقع این ویتامین یک آنتی اکسیدان فوق العاده است. کلم بروکلی، فلفل سبز، کیوی، توت فرنگی و گوجه فرنگی گزینه‌های خوبی برای این ویتامین هستند.

همچنین زمانی که عصبانی هستید نیز می‌توانید این حالت را با پتاسیم از بین ببرید. پتاسیم، الکترولیتی است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. موز، ذرت، سیب زمینی و لوبیا سفید از منابع خوب این ماده معدنی هستند.

در مواقع بی‌خوابی چه مواد غذایی موثر هستند؟


برای یک خواب عمیق به سمت غذاهای غنی از منیزیم مانند عدس، جو دوسر، تخم کدو و اسفناج بروید. این ماده معدنی به آرامش عضلات، رگ‌های خونی و لوله گوارش کمک می‌کند تا سطح ماده شیمیایی آرام بخش یعنی همان سرتونین در بدن افزایش یابد.

حالا با دقت پیشنهادات غذایی فوق را نگاه کنید و ببینید همه اینها علاوه بر این که نیازهای تغذیه‌ای شما را به خوبی برآورده می‌سازند از افزایش وزنتان نیز جلوگیری می‌کنند.



بلافاصله بعد از غذا این ۷ کار ممنوع است


 

1- آب ننوشید:

بلافاصله بعد از صرف غذا آب خوردن سبب رقیق شدن شیرمعده می‌شود بنابراین بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از غذا آب ننوشید.

2- سیگار نکشید:

به طور کلی سیگار نکشید. اما سیگار کشیدن بعد از غذا گناه نابخشودنی به حساب می‌آید. سیگار محیط معده را اسیدی می‌کند افراد سیگاری نیم ساعت بعد از غذا سیگار بکشند.

3- میوه نخورید:

از عادات بد ما میوه خوردن بعد از صرف غذاست. بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از غذا میوه نخورید چون سبب نفخ معده می‌شود البته میوه پخته اشکالی ندارد.

4- حمام نکنید:

حداقل نیم ساعت فاصله قرار دهید به ویژه حمام داغ توصیه نمی‌شود زیرا در جریان خون در اطراف معده اختلال ایجاد می‌کند و بر هضم غذا اثر منفی می‌گذارد.

5- راه نروید:

حداقل نیم یا یک ساعت بعد از صرف غذا پیاده روی طولانی نکنید تا هضم غذا بهتر صورت گیرد.

6- نخوابید:

در مورد خوابیدن تأکید می‌شود که حداقل ۲ ساعت بعد از خوردن غذا انجام نشود بنابراین شام خوردن در آخر شب کار بسیار اشتباهی است.

7- چای ننوشید:

در میهمانی‌‌ها هنوز غذا تمام نشده چای جلوی میهمان می‌گذاریم چای می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و تأثیر منفی بر مواد معدنی معده بگذارد بعد از غذا مایعات باید با نیم ساعت تا یک ساعت فاصله مصرف شود.



درمان گرفتگی عضلات با تغذیه

 


 

در کسانی که فعالیت بدنی شدید دارند، مقدار زیادی کلریدسدیم به روش تعریق از بدن دفع می‌شود و در نتیجه تعادل آب و الکترولیت‌ها در بدن از بین می‌رود. نتیجه این فعل و انفعالات در درجه اول بروز خستگی شدید و سپس گرفتگی عضلات است.

 


 

گرفتگی

گرفتگی عضلات عبارت است از انقباض دردناک غیرارادی عضلات که بیشتر در عضلات پشت ساق پا و به میزان کمتر در عضلات ران رخ می‌دهد.

انقباض عضلات بیشتر در شب و یا هنگام استراحت اتفاق می‌افتد.

مدت گرفتگی عضله معمولاً چند دقیقه طول می‌کشد و با کشیدن عضله و یا ماساژ آن برطرف می‌شود.

شیوع این بیماری بالا است، اما به نظر می‌رسد که بیشترین میزان شیوع در بین افرادی است که به دلایل متفاوت دچار تحلیل عضلات شده‌اند. گرفتگی عضلات بر حسب علل بروز به چند گروه تقسیم می‌شود.

 

فعالیت‌های بدنی

 

شیوع این بیماری در ورزشکاران خصوصاً ورزشکاران غیرحرفه‌ای به میزان بالایی گزارش شده است. ورزشکاران حرفه‌ای به دلیل آمادگی جسمانی بالاتر، کمتر به گرفتگی عضلات دچار می‌شوند. یکی از دلایل مهم گرفتگی عضلات در ورزشکارانتعریق زیاد است. به هنگام تعریق مقدار زیادی آب و به همراه آن مواد معدنی از بدن دفع می‌شود. همین مشکل در معدنچی‌ها نیز دیده می‌شود.

فعالیت بدنی شدید در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب باعث اتلاف آب و املاح از بدن معدنچی‌ها می‌شود. چنانچه جبران مایعات از دست رفته تنها با آب آشامیدنی بوده و املاح بدن جایگزین نشوند، گرفتگی عضلات تشدید خواهد شد. در کسانی که فعالیت بدنی شدید دارند (نظیر دو موردی که ذکر شد) مقدار زیادی کلریدسدیم به روش تعریق از بدن دفع می‌شود و در نتیجه تعادل آب و الکترولیت‌ها در بدن از بین می‌رود.

یکی از عوارض کمبود منیزیم گرفتگی و انقباض عضلات است. سبزیجات برگ سبز، دانه‌ها و مغزها جزء مهم‌ترین منابع غذایی منیزیم هستند

 

 نتیجه این فعل و انفعالات در درجه اول بروز خستگی شدید و سپس گرفتگی عضلات است. سدیم و پتاسیم نقش بسیار مهمی را در انتقال امواج عصبی از مغز به عضله بر عهده دارند، بنابراین کمبود آن‌ها می‌تواند باعث اختلال در عملکرد صحیح سیستم عصبی بدن و ماهیچه‌ها شود. به منظور جلوگیری از این مشکل توصیه می‌شود کسانی که فعالیت بدنی شدید دارند (نظیر مواردی که در فوق ذکر گردید) در رژیم غذایی خود به مقدار کافی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنند تا املاح مورد نیاز بدن تأمین شود. همچنین در آب و هوای گرم بهتر است از نوشیدنی‌هایی که مواد معدنی به آن‌ها افزوده شده است (نظیر نوشیدنی‌های ورزشی) به طور مکرر استفاده شود تا علاوه بر تأمین آب، مواد معدنی مورد نیاز بدن نیز تأمین گردد. وجود آب به میزان کافی برای انجام واکنش‌های شیمیایی در بدن و خصوصاً انتقال سیگنال‌های عصبی ضروری است.

 

 بارداری

 نوع دیگری از گرفتگی عضلات که در حالت استراحت رخ می‌دهد، معمولاً در زنان باردار دیده می‌شود. به نظر می‌رسد کمبود مواد مغذی از علل اصلی این مشکل در زنان باردار باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند زنان بارداری که دچار این مشکل می‌شوند، معمولاً دچار کمبود منیزیم هستند. منیزیم نیز مانند سدیم در واکنش‌های عصبی نقش دارد. یکی از عوارض کمبود منیزیم گرفتگی و انقباض عضلات است. سبزیجات برگ سبز، دانه‌ها و مغزها جزء مهم‌ترین منابع غذایی منیزیم هستند.

گرفتگی عضلات در بیماران مبتلا به سیروز کبدی نیز دیده شده است که علت آن را کمبود روی ذکر کرده‌اند و به نظر می‌رسد مصرف مکمل غذایی روی در رفع گرفتگی عضله در بیماران مبتلا به سیروز کبدی موثر بوده است

 همچنین کمبود آهن و اسید فولیک از علل گرفتگی عضلات در سه ماهه سوم بارداری است. مادران باردار باید نیاز روزانه خود به آهن را با مصرف مقادیر کافی از انواع گوشت و غلات غنی شده و یا در صورت نیاز با مکمل غذایی آهن تأمین نمایند.

 کمبود اسید فولیک و ویتامین B12 نیز می‌تواند از علل گرفتگی عضلات در زنان باردار باشد. اسید فولیک بیشتر در سبزیجاتی نظیر اسفناج و کلم و غذاهای دریایی و نیز در میوه‌ها خصوصاً لیمو وجود دارد. از مهم‌ترین منابع غذایی ویتامین B12 می‌توان به شیر، تخم مرغ، ماهی و پنیر اشاره کرد، بنابراین بهتر است مادران باردار از رژیم غذایی متنوع استفاده کنند تا بتوانند کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین نمایند.

  افزایش سن

 نوع دیگری از گرفتگی عضلات در حالت استراحت و معمولاً در شب رخ می‌دهد که عمدتاً عضلات ساق پا درگیر می‌شوند. این نوع گرفتگی عضلات بیشتر در افراد مسن و در زنان باردار دیده می‌شود. با افزایش سن، اعصاب و عضلات دچار تحلیل شده و عملکرد اعصاب دچار مشکل می‌شود، بنابراین احتمال اختلال در عملکرد عصب - عضله بالاتر خواهد بود و به همین دلیل گرفتگی عضلات در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود.

به علت شیوع فشار خون بالا در افراد مسن، مصرف داروهای دیوروتیک که سبب دفع آب از بدن می‌شوند، در سالمندان زیاد است. همان‌طور که گفته شد کم‌آبی با بروز اختلال در واکنش‌های شیمیایی، می‌تواند سبب گرفتگی عضلات شود. همچنین به علت اختلال در عملکرد کلیه‌ها و عوارض ناشی از آن، افراد مسن معمولاً به میزان کمتری آب دریافت می‌کنند، بنابراین کم آبی می‌تواند یکی از دلایل گرفتگی عضلات در سنین بالا باشد. علاوه بر آن با افزایش سن میزان جذب مواد مغذی از روده‌ها کم می‌شود و بنابراین احتمال کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز وجود دارد. برخی از ویتامین‌های گروه B نظیر ویتامین B12 در واکنش‌های عصبی موثر هستند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مخلوط ویتامین‌های گروه B نقش موثری در کاهش گرفتگی عضلات در افراد مسن دارد.

 برخی داروها

 همچنین گرفتگی عضلات می‌تواند بر اثر مصرف برخی داروها ایجاد شود. همان‌طور که ذکر شد، داروهای دیوروتیک باعث دفع آب از بدن می‌شوند. برای دفع آب از بدن از طریق ادرار مقداری از املاح خصوصاً سدیم از بدن دفع می‌شوند.

در بسیاری از موارد، در درمان فشار خون از داروهای دیوروتیک استفاده می‌شود و بنابراین این مشکل در افراد مسن وجود دارد.

 بعضی از بیماری‌ها

 همچنین گرفتگی عضلات می‌تواند جزء علل ثانویه بیماری باشد. برخی بیماری‌ها نظیر اسهال و استفراغ باعث می‌شوند مقدار زیادی از املاح نظیر سدیم، پتاسیم و منیزیم از بدن دفع شوند. همان‌طور که گفته شد، این املاح در نقل و انتقال امواج عصبی به عضلات نقش کلیدی دارند و کمبود آن‌ها سبب اختلال در عملکرد عصب و عضله می‌شود، بنابراین جبران املاح از نکات مهم درمان گرفتگی عضلات ناشی از این نوع بیماری‌ها است.

در افراد دیابتی نیز همین مشکل وجود دارد. یکی از شاخصه‌های بیماری دیابت، تکرر ادرار و دفع زیاد آب از بدن است. در این حالت نیز مقداری از املاح از بدن دفع می‌شود و چنانچه کمبود آن‌ها جبران نشود، این دسته از بیماران نیز دچار گرفتگی عضلات خواهند شد. همچنین در افراد دیابتی به مرور اعصاب محیطی تحلیل می‌روند. در شرایطی که انتقال پیام عصبی به عضله دچار اختلال شود احتمال گرفتگی عضله وجود دارد.

کم آبی می‌تواند یکی از دلایل گرفتگی عضلات در سنین بالا باشد

 

 گرفتگی عضلات بر اثر اتلاف املاح بدن در بیماران دیالیزی نیز دیده شده است. هنگام دیالیز و تصفیه خون از سموم مقداری از مواد معدنی نیز از بدن دفع می‌شوند و همین امر می‌تواند علت گرفتگی عضلات در افراد دیالیزی باشد. علاوه بر موارد فوق مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل ویتامین C و ویتامین E در درمان گرفتگی عضلات در افراد دیالیزی موثر بوده است. در برخی موارد از ویتامین E برای درمان گرفتگی عضلات با علل ناشناخته نیز استفاده می‌شود.

 

گرفتگی عضلات در بیماران مبتلا به سیروز کبدی نیز دیده شده است که علت آن را کمبود روی ذکر کرده‌اند و به نظر می‌رسد مصرف مکمل غذایی روی در رفع گرفتگی عضله در بیماران مبتلا به سیروز کبدی موثر بوده است.

 

کلام پایانی

به طور کلی کمبود مواد مغذی یکی از علل مهم گرفتگی عضلات می‌باشد. با توجه به موارد فوق جبران کمبود مواد مغذی در درجه اول با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می‌تواند در درمان بسیاری از موارد موثر باشد، اما در صورت لزوم و در شرایط خاص نظیر آن چه در ورزشکاران، معدنچی‌ها و برخی بیماری‌ها دیده می‌شود، می‌توان از مکمل‌های غذایی برای درمان این بیماری استفاده کرد. یکی از راه‌های درمان این مشکل نوشیدن آب به میزان کافی است.

برخی افراد عادت دارند به هنگام تشنگی و به منظور رفع عطش چای و یا قهوه می‌نوشند. کافئین موجود در چای و قهوه مدر است، بنابراین مصرف چای و قهوه نه تنها به تأمین آب مورد نیاز بدن کمک نمی‌کند، بلکه سبب می‌شود مقدار زیادی از آب بدن نیز از طریق ادرار دفع شود، بنابراین باید توجه نمود که هر نوع نوشیدنی نمی‌تواند تأمین‌کننده آب مورد نیاز بدن باشد. در شرایط آب و هوای گرم، مصرف نوشیدنی‌های ورزشی می‌تواند هم به تأمین آب بدن کمک کند و هم مواد معدنی مورد نیاز را تأمین نماید.

منبع:http://www.tebyan.net/



برای لاغر شدن قند های مخفی در غذایتان را کشف کنید


 

هنگامی که آدامس می جوید یا یک لیوان پر نوشابه را سر می کشید، می دانید چه می خورید اما برخی از خوراکی ها هستند که نامردی می کنند و بدون اینکه تصور کنیم قند دارند، سرشار از قند و کربوهیدرات هستند. البته آنها خودشان هم چندان مقصر نیستند، این کارخانه های سازنده هستند که برای طعم دادن به آنها از این ماده مضر استفاده می کنند. البته باید گفت هر چه خوراکی خوشمزه روی زمین وجود دارد بالاخره برای یک جا از بدن ضرر دارد.
این مطلب بیشتر برای افرادی مناسب است که خیلی به کالری و مواد تشکیل دهنده خوراکی های خود اهمیت می دهند و هر خوراکی را نمی خورند. برای اطلاع این افراد باید گفت که قند با ۵۶ نام مستعار در مواد مختلف غذایی حضور دارد. شاید بیشتر مردم ۵ یا ۶ نام قند را بشناسند اما بیشتر نام های آن را نمی دانند و در نتیجه نمی توانند وجود آن را در غذاها تشخیص دهند. 
برای کمک به شما برای شناسایی این متهم ۵۶ چهره، خوراکی هایی را انتخاب کرده ایم که تصور نمی کنید قند دارند. 
1 - رب گوجه فرنگی
گوجه فرنگی مملو از اسیدسیتریک است که می توان آن را با سرکه مقایسه کرد که برای جوانه هایی چشایی چندان خوشایند نیست. به ویژه آنهایی که هنوز کامل نرسیده اند و قرار است به زور در قوطی قرار بگیرند را باید کمی شکر زد تا اسیدهای موجود در آنها موجب ناراحتی زبان نشود. البته باید بدانید رب گوجه فرنگی بسیار سالم تر از سس های پاستا و ماکارونی است. اما در روند تهیه رب های کارخانه ای، به آن شکر اضافه می شود. 
2 - سس سالاد
برای طعم دار کردن سالاد همیشه بهترین گزینه، راحت ترین آنهاست. خیلی از ما برای این منظور از سرکه بالزامیک استفاده می کنیم. اما باید بدانید این سرکه نیز قند دارد. با اینکه بالزامیک بهتر از مایونز و سس های چرب سالاد است اما باید بدانید خیلی هم سالم نیست. به منظور حذف چربی بدون از دست دادن طعم غذا، سازنده های این سرکه ها درون آن مواد شیرین کننده اضافه می کنند. در رستوران همیشه روغن زیتون و سرکه برای سالاد خود تقاضا کنید و در خانه، خردل، بالزامیک، روغن زیتون، نمک و فلفل و هر ادویه ای که دوست دارید را به سالاد اضافه کنید. 
3 - ماست
ماست سرشار از کلسیم است و گزینه مناسبی برای میان وعده ناهار و شام است. البته اگر ماست طعم دار میوه ای میل کنید دیگر گزینه رژیمی خوبی به شمار نمی رود. برخی از کارخانه های تولید ماست نوعی شکر سفید به محصولات خود اضافه می کنند. تقریبا همه ماست های میوه ای مقدار زیادی از این شکر را در خود دارند. به همین دلیل، همیشه سعی کنید از ماست های ساده برای تامین کلسیم بدن خود استفاده کنید. 
4 - نان های فانتزی
برای اینکه خمیر بیشتر پف کند و نان ها زیباتر و حسابی قهوه ای دیده شوند، به آنها شکر اضافه می شود. برای سالم تر بودن بهتر است از نان های معمولی نانوایی استفاده کنید نه نان هایی که در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها فروخته می شوند. شاید ماندگاری این نان ها کمتر باشد اما در عوض سالم تر خواهید بود. 
5 - کچاپ
شکر در همه چاشنی های خوشمزه حضور دارد. کچاپی که روی سیب زمینی سرخ شده (که خودش مملو از قند است) می ریزید نیز قند دارد و قند در قند می شود. تقریبا یک چهارم سس های کچاپ را قند تشکیل داده است. ما برای بیشتر غذاهای خود از کچاپ استفاده می کنیم که چندن برای سلامتی مفید نیست. 
6 - میوه های منجمد
میوه هایی که خودتان فریز می کنید کاملا بهداشتی هستند و ماده افزودنی ندارند. اما میوه های منجمدی که از فروشگاه تهیه می کنید اصولا خوب نیستند. بیشتر آنها کال و نرسیده هستند. در ضمن کارخانه های این نوع خوراکی ها به آنها شکر هم اضافه می کنند. ترجیحا میوه را در فصل خود میل کنید تا شکر مصنوعی وارد بدن خود نکنید یا دست کم خودتان میوه های موردعلاقه تان را فریزری کنید. 
7 - کره بادام زمینی
کره بادام زمینی سرشار از پروتئین و چربی های سالم است و بهترین گزینه برای رژیم غذایی به شمار می رود. اما متاسفانه برخی از برندها در روند تولید این خوراکی خوشمزه، شکر به آن اضافه می کنند. بنابراین هنگام خرید آن حتما روی شیشه را بخوانید تا شکر نداشته باشد. 



با میوه های تابستانی لاغر شوید(حسین محمدی


 

تابستان است و میوه های آبدار و شیرین رنگارنگش. میوه های پر از قندی که شاید در هیچ فصل دیگری نتوانید مشابه آنها را در شیرینی پیدا کنید. اما این به معنی چاقی و اضافه وزن تحمیلی در تابستان نیست. در فهرست میوه های تابستانی، گزینه هایی هستند که می توانید با خیال راحت در رژیم لاغری تان جا دهید و بدون عذاب وجدان مصرفشان کنید.
هندوانه، طالبی، خربزه : 
این صیفی جات خنک و آبدار و شیرین، برخلاف چیزی که مردم تصور می کنند، جزو میوه های کم کالری به حساب می آیند. بنابراین می توانید با خیال راحت تابستان تان را با خوردن این صیفی جات بگذرانید و دلهره چاق شدن نداشته باشید. 
هر 100 گرم از هندوانه 25 کیلوکالری انرژی دارد و این رقم در خربزه و طالبی برای همین وزن، به 23 کیلوکالری می رسد. قند این میوه ها از نوع فروکتوز است که زود هضم می شود و حتی برای افراد دیابتی هم خطرناک نیست. 
هندوانه رسیده ویتامین های B، B2، PP و C هم دارد و در آن مقادیر کمی بتاکاروتن، پکتین، اسید فولیک، ناتوریم، فریوم، فسفر و کلسیم موجود است. طالبی هم منبع خوبی از ویتامین A است و پتاسیم، اسید فولیک، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین های B6 بالایی دارد. خربزه هم به جز تاثیری که بر لاغری دارد، سرشار از ویتامین A و C است و کلسیم و آهن بالایی دارد. 
خیار : 
آنهایی که رژیم لاغری دارند، می دانند که هیچ چیز به اندازه خیار شکم پرکن و پرخاصیت و کم کالری نیست. خیار بوته ای که در مردادماه بار می دهد، با داشتن 5کالری در 100گرم، یک میوه کم کالری تابستانی محسوب می شود که در رژیم های لاغری خوردن آن آزاد است. به خصوص اگر با آب لیموترش خورده شود، می تواند چربی سوز خوبی در وعده صبحانه شما باشد. 
انبه : 
در هر 100 گرم انبه 55تا 70کیلو کالری وجود دارد اما جزو میوه های دارای کالری منفی به حساب می آید. یعنی فرایند هضم و جذب آن بیشتر از میزان کالری دریافتی شما انرژی می طلبد. به همین دلیل، اگر نگران چاق کنندگی میوه های تابستانی هستید لازم نیست انبه را در لیست سیاه خود قرار دهید. 
آلبالو : 
آلبالو میوه ای کم کالری و سرشار از ویتامین Cاست. آلبالو در هر 100 گرم حدود 20 کیلو کالری دارد و برخلاف گیلاس که در 100 گرمش 76 کیلو کالری وجود دارد، یک میوه لاغر کننده به حساب می آید. به خصوص اگر در وعده صبحانه مصرف شود. 
ویتامین C دارها : 
برای لاغر شدن، هر میوه ای که ویتامین C داشته باشد به شما توصیه می کنیم. مرکبات بهترین منابع ویتامین C هستند اما به جز آنها، توت فرنگی، انبه، آناناس و کیوی و هندوانه هم منابع خوبی از ویتامین C هستند. کسانی که روزانه مقادیر بیشتری از ویتامین C مصرف می‌کنند، کمر و پشت باریک‌تری دارند. آنها در انجام ورزش‌های هوازی هم 25 درصد بیش از دیگران چربی می‌سوزانند. 
یک فنجان آناناس تازه 25 میلی گرم ویتامین C و 100گرم آن 45کیلوکالری دارد که البته نسبت به هندوانه و خربزه و طالبی میوه پرکالری تری به حساب می آید اما جزو کالری منفی ها به حساب می آید. توت فرنگی هم که در هر 100گرم آن 35کیلو کالری وجود دارد، جزو میوه های غنی از ویتامین C است که با خوردن 8عدد از آن می توانید 40درصد نیاز روزانه تان به این ویتامین را برطرف کنید. 
میوه های ممنوعه تابستان
اگر رژیم لاغری دارید، باید بدانید که هلو، شلیل، آلو زرد، انگور و گلابی جزو میوه های ممنوعه برای رژیم دارها به حساب می آیند. هر عدد شلیل حدود 50 کالری دارد، هر عدد آلود زرد 75 کالری و هر عدد هلو 60 کالری دارد. در 100 گرم انگور 80 کالری و در همین میزان گلابی هم 60 کالری وجود دارد. بنابراین سعی کنید برای چاق تر نشدن در روزهای تابستان دور این میوه ها را خط بکشید.



فیبر فقط برای لاغری نیست...


 محققان آمریکایی دریافتند که مصرف فیبر محلول، التهاب ناشی از بیماری های مرتبط با چاقی را کاهش داده و همچنین

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. فیبر محلول در میوه ها و سبزیجات از جمله سیب، جو دوسر و مغزها یافت می شود. بر

اساس این مطالعات، فیبر محلول، وضعیت سلول‌های ایمنی را تغییر می‌دهد و واکنش های التهابی را مهار می کند. در حقیقت

این فیبرها موجب افزایش تولید نوعی پروتئین ضد التهابی به نام اینترلوکین-4 می شوند. برای انجام این تحقیق به رژیم غذایی

موش های آزمایشگاهی فیبر محلول اضافه شد و مشخص گردید که این ماده موجب تغییرات مثبت در سیستم ایمنی آنها شده

و التهاب را کاهش می دهد. شرح و نتایج این مطالعه در نشریه ایمنی به چاپ رسیده است.



چربی سوز می خواهید! این مواد غدایی رو بخورید...


 

محققان و متخصصان تغذیه به افرادی که قصد لاغری دارند مواد غذایی مفیدی را معرفی کرده‌اند که قادرند چربی‌های بدن را بسوزانند. توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید این مواد غذایی را جایگزین مواد غذایی پرکالری کنید.
در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی زیاده‌روی نکنید. صبور باشید و با اراده‌ی تمام به سوی خوش اندامی گام بردارید.

کلسیم و محصولات لبنی
اگر شیر نوش جان می‌کنید تا استخوان‌هایتان محکم‌تر شود این نکته را هم در نظر داشته باشید که شیر ضد اشتهاست. یعنی به راحتی شما را سیر می‌کند. باید بدانید افرادی که با کمبود کلسیم مواجه هستند چربی‌های بیشتری ذخیره می‌کنند و کمتر می‌توانند اشتهای خود را کنترل کنند. خانم‌های زیر 50 سال و آقایان زیر 70 سال باید روزانه حدود 1000 میلی گرم کلسیم جذب کنند. حتماً می‌دانید که محصولات لبنی منبع فوق‌العاده کلسیم هستند.
باید این را هم بدانید که این مواد غذایی مفید باعث تحریک متابولیسم یا همان سوخت و ساز چربی‌ها می‌شوند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان چربی‌های افراد چاقی که روزانه 3 محصول لبنی مصرف کرده‌اند به طور قابل توجهی کاهش یافته است. اگر مصرف محصولات لبنی و جذب کلسیم با کاهش میزان کالری‌های دریافتی همراه باشد شما به راحتی وزن کم می‌کنید.
نتایج پژوهش‌هایی که در سال 2010 انجام شده نشان می‌دهد نوشیدن شیر بدون خامه بعد از ورزش نه تنها به آب شدن چربی‌ها کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود که قدرت عضلانی بالا رفته و بافت‌های استخوانی تقویت شود. توصیه می‌کنیم روزانه سه پیاله از محصولات لبنی بدون چربی میل کنید و ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید.

روغن نارگیل
در دنیای لاغری و خوش اندامی چربی‌های اشباع شده آوازه‌ی خوبی ندارند اما چربی‌های موجود در نارگیل می‌تواند به لاغری شما کمک کند. نتایج پژوهشی که در سال 2009 در برزیل انجام شد نشان داد مصرف روغن نارگیل تأثیر خوبی روی آب شدن چربی‌های شکمی افراد چاق داشته است. البته توجه داشته باشید میزان چربی‌های اشباع شده نباید بیش از 10 درصد چربی‌های دریافتی روزانه را تشکیل دهند. بهتر است روغن نارگیل یا شیر در الویت قرار بگیرد.

اسیدهای چرب اشباع نشده
اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو انباشتگی چربی‌های دور شکم را کاهش می‌دهند. برای همین توصیه می‌کنیم که روزانه مقداری از این چربی‌ها را مصرف کنید. برای یادآوری باید بگوییم که این اسیدهای چرب در زیتون، روغن زیتون، گردو، دانه ها و مغزها، شکلات سیاه و آووکادو وجود دارد. توجه داشته باشید که اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی موجود در ماهی و دانه ها و مغزهای روغنی نیز به خوش اندامی شما کمک زیادی می‌کنند.

در واقع افرادی که چربی‌های اشباع نشده ی بیشتری مصرف می‌کنند متابولیسم بدنشان بالاتر است و کالری‌های بیشتری می‌سوزانند. توجه داشته باشید در حالت کلی سوخت و ساز این چربی‌ها راحت‌تر و سریع‌تر از چربی‌های اشباع شده صورت می‌گیرد.
معمولاً ما اسیدهای چرب امگا 6 بیشتری نسبت به امگا 3 ها مصرف می‌کنیم. حتماً سعی کنید مصرف امگا 3 ها را بالا ببرید. برای این کار از مصرف تخم کتان، گردو، لوبیا، ماهی آزاد و روغن زیتون غافل نشوید. توجه داشته باشید که امگا 3 ها خواص ضدالتهابی دارند و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و افسردگی موثرند. میزان نیاز خانم‌ها به امگا 3 ها روزانه 1.1 گرم است و این میزان برای آقایان 1.6 گرم تخمین زده شده است.

پروتئین‌ها
پروتئین برای سلامت پوست، مو، ناخن، استخوان‌ها، عضلات و غیره لازم و ضروری است. از این گذشته این مواد مغذی مفید برای کاهش وزن و خوش اندامی نیز موثرند. نتایج پژوهشی که در سال 2002 در آمریکا انجام شد نشان می‌دهد که پروتئین‌ها باعث ایجاد سیری شده و سرعت متابولیسم را بعد از صرف غذا بالا می‌برند. به عقیده‌ی متخصصان میزان نیاز روزانه‌ی خانم‌ها به پروتئین 40 گرم و برای آقایان 56 گرم می‌باشد.

ویتامین C
از همان کودکی شنیده‌اید که مصرف ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید است. اما آیا می‌دانید همین ویتامین برای لاغری هم موثر است؟ نتایج پژوهش‌هایی که در کانادا انجام شده نشان می‌دهد که کمبود برخی از مواد مغذی ضروری بدن باعث بروز چاقی و اضافه وزن می‌شود. در واقع افرادی که از کمبود منیزیم، زینک، ویتامین C و یا ویتامین E رنج می‌برند میل بیشتری به ذخیره‌ی چربی‌ها داشته و چاق‌تر می‌شوند. این ذخیره‌ی چربی‌ها به ویژه در ناحیه‌ی شکم بیشتر است. باید بدانید که خانم‌ها باید روزانه 75 میلی گرم و آقایان 90 میلی گرم ویتامین C دریافت کنند.

عسل
به عقیده‌ی برخی از متخصصان اگر عسل که یک ماده‌ی قندی طبیعی است جایگزین قند شود سرعت افزایش وزن و ذخیره‌ی چربی‌ها کاهش می‌یابد. عسل خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی دارد و برای خوش اندامی نیز مفید است. باید بدانید که این ماده غذایی شیرین و پرطرفدار میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. اگر مقداری دارچین هم به عسلتان اضافه کنید تأثیر چربی سوزی آن چند برابر می‌شود.

کاکائو
شکلات‌های سیاهی که کاکائوی بیشتری دارند سرشار از آنتی اکسیدان های فنولیک بوده و خدمت زیادی به سلامتی ما می‌کنند. به عقیده‌ی متخصصان کاکائو عصب‌ها را از آسیب و التهاب دور می‌کند، مقاومت پوست را در برابر آسیب‌های اشعه های ماورای بنفش بالا می‌برد، سیری طولانی مدتی ایجاد کرده و خلق و خوی شما را بهتر می‌کند. اگر می‌خواهید ذخیره و انباشتگی چربی‌ها را کاهش دهید از مصرف کاکائو غافل نشوید و در عین حال در مصرف آن زیاده‌روی هم نکنید.

فیبرها
سالیان سال است که متخصصان لاغری توصیه می‌کنند وعده‌ی غذایی را با مصرف سالاد آغاز کنید. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه سالاد سرشار از فیبر بوده و برای همین احساس سیری ایجاد می‌کند و شما را از پرخوری و زیاده‌روی دور نگه می‌دارد. از مصرف سالاد در وعده های غذایی خود غافل نشوید. در این صورت علاوه بر جذب ویتامین‌های لازم گام موثری برای لاغری و خوش اندامی خود نیز بر می‌دارید.

سرکه
سرکه شاخص گلیسمی غذاهایی که مصرف کرده‌اید را پایین می‌آورد. یعنی میزان قندی که از طریق مصرف مواد غذایی وارد خون شده است را کاهش می‌دهد. نتایج یک پژوهش ژاپنی که در سال 2009 انجام شد نشان می‌دهد سرکه جلوی انباشتگی چربی‌ها را می‌گیرد. باید بدانید که فیبرها و سرکه دو سلاح موثر برای کاهش اشتها و همچنین چربی سوزی هستند. پس سالادهایتان را با سرکه مصرف کنید.



شربت مخصوص لاغری...


 برای اینکه سریع‌تر به وزن ایده‌آل خود برسید بهتر است قبل از خوردن صبحانه، این محلول لاغری را بنوشید شربت

لاغری,محلول لاغری,نوشیدنی لاغر کننده نوشیدن آب همراه با لیموترش نه تنها به روند کاهش وزن شما سرعت می‌بخشد،

بلکه بدن شما را از سموم پاک کرده و باعث افزایش انرژی در شما می‌شود. برای اینکه بدانید چگونه از این دو ماده برای کاهش

وزن باید استفاده کرد مراحل زیر را دنبال کنید:وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید یک برش لیمو ترش را درون یک لیوان آب گرم

ریخته و میل کنید.نوشیدن آب گرم همراه با لیمو، با رفع سستی و تنبلی از سیستم گوارش، به کاهش وزن کمک می‌کند.برای

انجام این کار باید آب را در مایکروویو یا درون ظرفی داغ کرده سپس درون لیوان بریزید و یک برش از لیمو ترش را درون آن بریزید و

بگذارید کمی خنک شود سپس مانند چای آن را بنوشید.هنگام صبح، ‌یک عدد لیمو ترش را خوب شسته و آن را به صورت

درسته درون دستگاه غذاساز به صورت پوره درآورید و به آن را به آبی که طی روز می‌نوشید اضافه کنید.( در صورت کوچک بودن

لیمو ترش، از تعداد بیشتری استفاده کنید).پکتین موجود در پوست لیمو ترش، به خاطر سرشار بودن از فیبر، علاوه بر این که

مانع از جذب سریع قند در بدن می‌شود، رفع عطش نیز میکند.مخلوط کردن پوره لیمو ترش یا یک برش لیمو با چای و سرکه

سیب، سرعت کاهش وزن را به حداکثر می‌رساند.سرکه سیب و لیمو ترش دو ماده‌ای هستند که کاهش وزن را سریع‌تر

می‌کنند.چای سبز و چای اوولانگ همرا با لیمو ترش از بهترین چای‌هایی هستند که به کاهش وزن کمک شایانی می‌کنند.سعی کنید آب زیادی همراه با لیمو بنوشید چرا که هر چه بیشتر آب بنوشید، ‌سریع‌تر لاغر می‌شوید.



میان وعده های مناسب برای کم کردن اشتها


 

تابستان است و بساط مهمانی و گشت و گذار آخر هفته داغ. اما خودتان که بهتر می‌دانید مهمانی رفتن و جشن و تفریحات آخر هفته احتمال پرخوری و در نهایت کمی اضافه وزن را بالا می‌برد. برای همین توصیه می‌کنیم قبل از رفتن به این مهمانی‌ها یا تفریحات آخر هفته این چند میان وعده‌ی ساده را میل کنید. در این صورت جلوی اشتهای شما گرفته می‌شود و به دنبال هله‌هوله‌ها و غذاهای چرب مهمانی نخواهید بود. برای آشنایی با این میان وعده های ضداشتها مطالعه‌ی این مطلب کوتاه را از دست ندهید. 
بفرمایید هوموس
هوموس یا حمص یکی از غذاهای ساده، سبک و مغذی است که از نخود و کره‌ی کنجد، آب لیمو، سیر، روغن زیتون و غیره تهیه می‌شود و می‌توان به عنوان یک میان وعده‌ی مناسب استفاده کرد. البته هوموس را با ترکیبات متنوع و روش‌های مختلفی تهیه می‌کنند. این غذا یا میان وعده‌ی کم کالری سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی می‌باشد که با گرسنگی شما مقابله می‌کند. می‌توانید از این غذای ساده به عنوان پیش غذا یا میان وعده استفاده کنید. می‌توانید هوموس را با نان یا سالاد سبزیجاتی مانند هویج و کرفس و غیره میل کنید. 
بفرمایید ذرت بو داده
دو فنجان ذرت بو داده‌ی کم چرب یک انتخاب سالم و خوشمزه به عنوان میان وعده محسوب می‌شود که به راحتی جلوی گرسنگی شما را می‌گیرد. علاوه بر این ذرت بو داده حاوی فیبرهای غذایی است که باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدتی می‌شود. توجه داشته باشید که دو فنجان از این میان وعده‌ی سالم کالری زیادی هم به بدنتان نمی‌رساند و شما می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.



با خوردن این چای به تناسب اندام ایده ال می رسید


 

چای که ریشه اصلی آن به چین باز می گردد تقریباسالمترین نوشیدنی دنیا محسوب می شود و اخیرا ثابت شده که نوشیدن چای نه تنها در کل برای سلامت بدن مفید است بلکه برای تناسب اندام نیز فواید زیادی دارد. برای اینکه بتوانید از چای برای تناسب اندام استفاده کنید از دستورالعمل زیر پیروی کنید .
چیزهایی که لازم دارید : 
چای سیاه
چای سبز
چای اولنگ ( به نوعی از چای گفته می‌شود که در اثر تخمیر ناقص برگه‌های چای تولید می‌شود. این چای معمولا در کشور چین تولید می‌گردد. ) 
دستورالعمل : 
صبح ها به جای قهوه، چای سیاه بنوشید و همراه وعده های غذای خود به جای نوشابه چای سرد بنوشید. چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدانی با نام فلاونوئید است که بدن ما را سم زادیی می کند و سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث تناسب اندام می شود. درحالیکه قهوه به سموم بدن می افزاید و باعث از بین رفتن برخی ویتامینهای بدن می شود. 
هر روز حداقل یک فنجان چای سبز گرم و یک لیوان چای سبز سرد بنوشید . تحقیقات ثابت کرده است که چای سبز چربی ها را سوزانده، متابولیسم را افزایش داده و در نتیجه به تناسب اندام و کاهش وزن خیلی کمک می کند . شما می توانید از انواع مختلف چای با طعم های مختلف مثل تمشک، لیمو، زغال اخته، و یا نعناع استفاده کنید. 
چای اولانگ از یک نوع برگ چای خاص که فقط در چین می روید تهیه می شود و بسیاری معتقدند که در تناسب اندام بسیار موثر است و معمولا به عنوان یک کاهش دهنده طبیعی وزن به فروش می رسد.



فلفل بخورید تا لاغر شوید...


 

انواع فلفلها اگرچه تند هستند اما برای سلامتی شما خیلی مفیدند . فلفلهای قرمز سرشار از ویتامین A، Cو K هستند .

این ویتامینها از آسیب دیدن سلولها و برخی از انواع سرطان ها پیشگیری می کنند و به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن ما

کمک می کنند.علاوه براین فلفل های تند به سوزاندن کالری و در نتیجه لاغر شدن نیز کمک می کنند و به همین دلیل در

بسیاری از رژیم های لاغری توصیه می شوند.وقتی که شما یک فلفل تند می خورید بدنتان گرمای بیشتری تولید می کند و

اکسیژن بیشتری مصرف می کند ، در نتیجه کالری بیشتری می سوزاند.فلفل ها حاوی یک ماده شیمیایی با نام کپسایسین

هستند که باعث تندی آنها می شود. این ماده باعث می شود بدن ما مقدار زیادی هورمون استرستولید کند و در نتیجه

متابولیسم بدن ما افزایش می یابد و ما کالری بیشتری سوزانده و لاغر می شویم .کپسایسین بو و مزه ندارد و در کل فلفل

وجود دارد اما در دانه های فلفل میزان این ماده خیلی بیشتر است و علاوه بر این خوردن فلفل اشتها و اشتیاق شما برای

خوردن غذا را کاهش داده و باعث لاغری می شود.زیرا کپسایسین موجود در آن ، فشار جریان خون در روده شما را افزایش می

دهد و انقباضات دیواره روده شما را بیشتر می کند در نتیجه روده شما پیام گرسنگی برای مغزتان نمی فرستد و شما احساس

سیری می کنید . در ضمن فلفلها بسیار کم کالری هستند. 



یک ماده غذایی مفید برای افراد چاق...


 

از سیب زمینی همیشه به عنوان یک غذای چاق کننده یاد شده است، اما تحقیقات جدید نشان می دهند که مصرف روزانه این ماده غذایی می تواند در کاهش فشارخون موثر باشد، بدون اینکه وزن را افزایش دهد.

این تحقیق در دانشگاه پنسیلوانیا و بر روی 18 فرد مبتلا به فشارخون بالا که از اضافه وزن و چاقی نیز رنج می بردند انجام شد و نتایج آن در کنگره شیمی امریکا ارایه گردید. فشارخون سیستولیک (ماکزیمم) و دیاستولیک (مینیمم) این افراد به طور منظم مورد ارزیابی قرار گرفت.

پس از مصرف سیب زمینی، میانگین فشارخون دیاستولیک 4.3 درصد و فشار سیستولیک 3.5 درصد کاهش یافت، در حالی که هیچ گونه افزایشی در وزن افراد این گروه مشاهده نشد.

سیب زمینی بیشتر از سایر سبزیجات از رژیم غذایی افراد دارای اضافه وزن و چاق حذف می شود، زیرا این باور در میان مردم ایجاد شده است که به دلیل کربوهیدرات بالای سیب زمینی، باید در مصرف این ماده غذایی احتیاط نمود، در حالی که اگر سیب زمینی سرخ نشود و بدون کره، مارگارین، خامه و سس مایونز مصرف شود، تنها 110 کالری انرژی در ازای هر سیب زمینی به بدن می رسد، اما در مقابل بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین ها و ترکیبات شیمیایی مفید تامین می گردد.

برای انجام این تحقیق نیز از سیب زمینی پخته شده در فر استفاده شد. نکته مهم در این مطالعه این بود که در سیب زمینی سرخ شده و چیپس به دلیل این که با حرارت بالا و روغن زیاد آماده می شوند، بسیاری از ترکیبات مفید تخریب شده و تنها نشاسته، چربی و برخی از مواد معدنی باقی می مانند. استفاده از روش بخارپز و همچنین فر بهترین روش طبخ سیب زمینی بوده و مواد مغذی آن را حفظ می نماید.



صبحانه و ارتباط آن در پیشگیری از اضافه وزن


 متخصصان آمریکایی معتقدند که خوردن صبحانه حاوی پروتئین بالا به معنای تداوم سیری در طول روز است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا منطقه کرمانشاه، هیثر لیدی دانشیار دانشگاه میسوری تاکید دارد که با خوردن یکی وعده صبحانه پر پروتئین، فرد در طول روز احساس سیری بیشتری کرده و لذا از این روش می‌توان در پیشگیری از اضافه وزن استفاده کرد.

لیدی می‌گوید: هر چند اکثرا از این امر آگاه هستند که وعده صبحانه بسیار مهم است، اما با این وجود به عنوان یک اولویت به آن نگاه نمی‌کنند.

وی گفت: این بررسی شواهد بیشتری در خصوص اهمیت صبحانه به عنوان یک راهبرد ارزشمند برای کنترل اشتها و خوردن غذا و در نتیجه وزن ارائه می‌دهد.نتایج این بررسی در مجله «Obesity» منتشر شد.



تحریک متابولیسم با ویتامین ها و مواد معدنی


 

زمانی که سن بالا می‌رود و به اصطلاح پا به سن می‌گذاریم متابولیسم بدن کُند می‌شود. به خاطر این که فعالیت بدن کاهش می‌یابد و وضعیت بدن دست‌خوش تغییرات طبیعی می‌شود.

با این حال ویتامین‌ها، مواد معدنی و ادویه‌هایی وجود دارد که می‌تواند متابولیسم بدن را سرعت بیشتری بدهند.

خردل یکی از محرک‌های معروف متابولیسم بدن محسوب می‌شود. به جای سس مایونز از خردل استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از انواع ادویه‌ها مثل زردچوبه در تهیه‌ی غذاهایتان استفاده کنید که چربی سوز طبیعی است. در این مقاله شما را با چند ویتامین و ماده‌ی معدنی آشنا می‌کنیم که متابولیسم بدن را تحریک می‌کند.


اسید لینولئیک کونژوگه

اسید لینولئیک کونژوگه یک ویتامین فوق‌العاده موثر برای لاغری و کاهش وزن است. این ویتامین به سوخت و ساز چربی‌ها کمک کرده و متابولیسم بدن را تحریک می‌کند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که اسید لینولئیک برای آب کردن چربی‌های دور شکم بسیار موثر است.

اگر قصد لاغری دارید و می‌خواهید متابولیسم بدنتان را تحریک کنید بدانید که باید ویتامین اسید لینولئیک کونژوگه را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. دریافت روزانه 1000 میلی گرم از این ویتامین شما را به نتایج مطلوبی می‌رساند. این اسیدها به طور طبیعی در مواد غذایی مثل شیر و گوشت حیوانات نشخوار کننده مثل گاو وجود دارد. مکمل‌های این ویتامین(تحت نظر پزشک) باید به همراه غذا مصرف شود.


منیزیم

منیزیم یکی از محرک‌های فوق‌العاده‌ی متابولیسم بدن محسوب می‌شود. زمانی که این ماده‌ی معدنی با کلسیم همراه می‌شود تأثیر بیشتری ایجاد می‌کند. این دو ماده‌ی معدنی مهم در همکاری با هم متابولیسم بدن را تحریک و استخوان‌ها را تقویت می‌کنند.

ویتامین C نقش‌های متعددی در بدن انسان ایفا می‌کند. این ویتامین شهرت زیادی

در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. اما خواص آن به همین جا ختم نمی‌شود. ویتامین C می‌تواند چربی سوزی نیز بکند. این ویتامین تمام سلول‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و توانایی چربی سوزی بدن را بالا می‌برد

از این گذشته منیزیم باعث تنظیم ضربان قلب شده و به این ترتیب باعث می‌شود که این عضو حیاتی بهتر کار کند. این ماده‌ی معدنی همچنین باعث می‌شود تا بدن آنزیم‌ها را بهتر هضم کند که به خودی خود باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود. بدن ما روزانه به کمابیش 500 میلی گرم منیزیم نیاز دارد. از منابع خوب منیزیم می‌توان به آجیل (بادام، پسته، گردو)، تخم کدو، بادام زمینی، سبزیجات برگ سبز، غلات، گندم، آرد سویا و... اشاره کرد.


ویتامین B12

مصرف ویتامین B12 یکی از روش‌های موثر دیگر برای تحریک متابولیسم بدن است. این ویتامین زمانی که با ویتامین‌های دیگر گروه B مثل ویتامین B5، B6 و بیوتین مصرف شود تأثیر بیشتری دارد.

ویتامین B12 باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود، سطح انرژی را بالا می‌برد و به این ترتیب باعث لاغری و کاهش وزن نیز می‌شود. این ویتامین با احساس خستگی مقابله کرده و عملکرد گلبول‌های قرمز را بهبود می‌بخشد. شما روزانه حدوداً به 50 میلی گرم ویتامین B12 نیاز دارید. شیر، لبنیات، تخم مرغ، جگر، شیر سویای غنی شده، خمیر سویا، آلوئه ورا، چای سبز، چغندر، قارچ و غیره از منابع خوب این ویتامین محسوب می‌شوند.


کولین choline

یکی از ویتامین‌های دیگری که باعث تحریک متابولیسم بدن می‌شود کولین است. کولین نقش موثری در سوخت و ساز چربی‌ها دارد و باعث کاهش میزان کلی چربی‌های بدن می‌شود. به همین خاطر نیز این ویتامین باعث تحریک متابولیسم بدن می‌شود. همچنین باید بدانید که کولین سرعت سوزاندن چربی‌ها را بالا می‌برد و زمانی که قصد کاهش و تثبیت وزن دارید کمک می‌کند تا بدن بهتر وارد عمل شود.

منیزیم یکی از محرک‌های فوق‌العاده‌ی متابولیسم بدن محسوب می‌شود. زمانی

که این ماده‌ی معدنی با کلسیم همراه می‌شود تأثیر بیشتری ایجاد می‌کند. این

دو ماده‌ی معدنی مهم در همکاری با هم متابولیسم بدن را تحریک و استخوان‌ها

را تقویت می‌کنند

کولین در بیشتر مولتی ویتامین‌ها وجود دارد و البته می‌تواند به طور جداگانه نیز مصرف شود. شما باید روزانه 425 میلی گرم کولین مصرف کنید تا به نتایج دلخواهتان برسید. کولین در لوبیا، سویا، تخم مرغ، جگر، تخمه آفتاب گردان، جوانه گندم و غیره وجود دارد.


ویتامین C

ویتامین C نقش‌های متعددی در بدن انسان ایفا می‌کند. این ویتامین شهرت زیادی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. اما خواص آن به همین جا ختم نمی‌شود. ویتامین C می‌تواند چربی سوزی نیز بکند. این ویتامین تمام سلول‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و توانایی چربی سوزی بدن را بالا می‌برد. یعنی به بدن کمک می‌کند تا بهتر بتواند چربی‌ها را بسوزاند. این ویتامین همچنین با تأثیرات استرس اکسیداتیو مقابله می‌کند. استرس زیاد می‌تواند باعث چاقی شود برای همین لازم است که استرس‌هایتان را کنترل کنید.

بدن روزانه به 1000 میلی گرم ویتامین C نیاز دارد تا موثر عمل کند. این ویتامین در میوه و سبزیجات به طور فراوان وجود دارد.

 

 



سلامت قلبتان را فدای رژیم های سریع و یک باره نکنید...


 

زمانی که رژیم‌های سفت و سخت و بدون تعادل می‌گیرید شک نکنید که بعد از توقف رژیم، وزن‌تان بالا خواهد رفت. البته این همه‌ی ماجرا نیست. میزان کلسترول مفید خون نیز حرکات این یویو را دنبال می‌کند و در نهایت کاهش می‌یابد. 
حتماً شما هم افرادی را دیده‌اید که به یک باره به فکر «خوش تیپ» شدن می‌افتند و با رژیم‌های سخت و عجیب غریب به اصطلاح «باربی» می‌شوند ولی چند ماه بعد که همین افراد را می‌بینید به وضعیت قبلی خود برگشته‌اند. دوباره همان آش و همان کاسه. دوباره رژیم گرفتن و دوباره چاق شدن و الی آخر. به این نوع رژیم گرفتن‌ها رژیم‌های «یویویی» می‌گویند. 
باید بدانید که این توالی لاغری و چاقی حتی می‌تواند به مشکلات روحی و افسردگی بیانجامد. از این گذشته این اضافه و کم کردن‌های پی در پی و ناگهانی به پیری ظاهری افراد منجر می‌شود. 
بر اساس نتایج پژوهشی که درDaily Mail به چاپ رسیده است رژیم‌های یویویی رباط‌هایی که از بافت‌های نرم صورت محافظت می‌کنند را به خطر می‌اندازند و باعث تغییر شکل این بافت‌ها شده و چهره را پیر می‌کنند. 
این‌ها را داشته باشید تا بگوییم که این سندرم «یویویی» خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را هم افزایش می‌دهد. یعنی با هر بار چاق و لاغر شدن به قلب نازنین‌تان آسیب می‌زنید. برای آشنایی بیشتر با این رژیم‌ها و آسیب‌های ناشی از آن با ما همراه شوید. 
رژیم یویویی پدیده‌ای است که بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود. خانم‌هایی که همیشه به دنبال وزن ایده‌آل و زیبایی اندام هستند اما معمولاً بعد از رسیدن به وزن ایده‌آل نمی‌توانند وزن‌شان را ثابت نگه دارند و دوباره اضافه وزن پیدا می‌کنند. معمولاً این رژیم‌ها کم‌کم تأثیر خود را از دست می‌دهند و هر بار که رژیم متوقف می‌شود اضافه وزنی که حاصل می‌شود بسیار چشم‌گیرتر است. یعنی این افراد چاق‌تر از قبل می‌شوند. 
باید بدانید که این توالی لاغری و چاقی حتی می‌تواند به مشکلات روحی و افسردگی بیانجامد. از این گذشته این اضافه و کم کردن‌های پی در پی و ناگهانی به پیری ظاهری افراد منجر می‌شود
نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان داده است این گونه رژیم‌ها کلسترول مفید خون را هم کاهش می‌دهند. کلسترول خوب یا مفید با انباشته شدن چربی‌ها در رگ‌ها مقابله می‌کنند و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند. حالا خودتان تصور کنید با از بین رفتن این کلسترول چه آسیبی به قلب خود می‌زنید.

پیامد رژیم‌های سخت، جدی است
زمانی که بدن خود را از غذا محروم می‌کنید، تلاش می‌کند از ذخیره‌های انرژی خود استفاده کند. در واقع بدن یاد می‌گیرد که به شیوه‌ی «صرفه‌جویانه» امورات خود را بگذراند. اما زمانی که همین بدن دوباره به اندازه‌ی کافی تغذیه می‌شود، غذاهای دریافتی به سرعت به ذخیره‌ی انرژی تبدیل نمی‌شوند بلکه بدن برای پیشگیری از گرسنگی‌های احتمالی آن‌ها را انبار می‌کند و چاق شدن بعد از توقف رژیم از همین جا ناشی می‌شود. در واقع شما با این کارتان بدنتان را گیج می‌کنید. بدن برای مقابله با گرسنگی‌های بعدی غذاهای مصرفی را ذخیره می‌کند و نمی‌سوزاند.

تأثیر منفی رژیم‌های یک باره روی کلسترول
زمانی که رژیم‌های سفت و سخت و بدون تعادل می‌گیرید شک نکنید که بعد از توقف رژیم، وزن‌تان بالا خواهد رفت. البته این همه‌ی ماجرا نیست. میزان کلسترول مفید خون نیز در نهایت کاهش می‌یابد. 
یک پژوهش آمریکایی که در روزنامه‌ی معتبر American College of Cardiology منتشر شده به نتایج جالب توجهی رسیده است. در این پژوهش محققان 485 زن را که 130 نفرشان رژیم‌های یویوی را تجربه کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. 
19 درصد این زنان در طول زندگی‌شان حداقل 3 مرتبه تغییر وزن بین چهار، پنج و هشت‌ونیم کیلو و 6 درصد آن‌ها بین نه تا بیست و دو کیلو و 2 درصد آن‌ها بیشتر از بیست و دو کیلو لاغری را تجربه کرده بودند. در طول آزمایشات این زنان دردهایی را در قفسه‌ی سینه‌ی خود احساس می‌کردند که علامت بیماری عروق کرونری است؛ یعنی انسداد و تنگ شدن رگ‌های کرونر که وظیفه‌ی تغذیه و خون‌رسانی به قلب را برعهده دارند. 
این گونه رژیم‌ها کلسترول مفید خون را هم کاهش می‌دهند. کلسترول خوب یا مفید با انباشته شدن چربی‌ها در رگ‌ها مقابله می‌کنند و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند. حالا خودتان تصور کنید با از بین رفتن این کلسترول چه آسیبی به قلب خود می‌زنید
مطالعات نشان داد میزان کلسترول مفید خون زنانی که رژیم‌های سریع داشته‌اند به میزان 7 درصد کمتر از زنانی است که وزن ثابت داشته‌اند. 
از طرف دیگر زنانی که وزن‌شان بیشتر از همه بود زنانی بودند که بیش از بقیه نوسان وزن داشته‌اند و میزان کلسترول مفید این زنان از بقیه کمتر بوده است. آسیبی که این گونه رژیم‌ها به قلب وارد می‌کند کاملاً جدی است. 
اگر قلب‌تان را دوست دارید و می‌خواهید با این قلب به دیگران نیز عشق بورزید مراقب سلامتی آن باشید. به جای این رژیم‌های بی حاصل، وزن متعادل خود را بشناسید، تغذیه مناسبی داشته باشید و ورزش کنید. 
محققان معتقدند به جای این که بدون داشتن اضافه وزن رژیم‌های سخت بگیرید و بعد از مدتی خسته شده و رژیم‌تان را بشکنید، وزنتان را ثابت نگه دارید. اگر اضافه وزن دارید و لازم است لاغر شوید با مشورت پزشک یک رژیم مناسب انتخاب کنید و از رژیم‌های سریع و یک باره بپرهیزید.



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب