درباره وبلاگ


خدا یا آن گونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم،و ان گونه بمیرانم که به وجد نیاید کسی از نبودنم ________ _______ ______ _____ ____ بی انتهــــــــــــــــــــــــــــــــاتــریــــن
بــــی انـتــهــاتــریــن
عــبــرتـــــــــــــــ

این ادویه چربی سوز است 



دارچین یکی از پرکاربرد‌ترین ادویه‌های موجود است که در غذاها ی گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارچین ادویه محبوب سرآشپزهاست که علاوه بر خوش طعم کردن غذاها ، به بدن در کاهش دادن وزن کمک شایان توجهی می‌کند.

رازهای دارچین و قدرتش در سوزاندن چربی

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف دارچین، سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن را بهبود بخشیده و افزایش می‌دهد. یافته‌های حاصل شده از این تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه یک‌‌چهارم قاشق چایخوری از این ادویه، سوخت و ساز (متابولیسم) بدن را تا ۲۰ بار فراتر از توانایی طبیعی بدن افزایش می‌دهد و به بدن اجازه می‌دهد تا چربی و کالری‌های ذخیره شده را با سرعت بیشتر و کارآمدی بهتری بسوزاند. در حقیقت، هنگامی که سوخت و ساز (متابولیسم) بدن افزایش می‌یابد، بدن این توانایی را پیدا می‌کند که برای انرژی خود از چربی ذخیره شده در سلول‌ها استفاده کند. اگر بدن افراد دارای رژیم، از سوخت و ساز (متابولیسم) پایینی برخوردار باشد، بدن آنها نمی‌تواند چربی ذخیره شده را بسوزاند، در نتیجه وزن آنها افزایش یافته یا به عبارتی وزنی از دست نمی‌دهند.

براساس مطالعات، هنگامی که دارچین را با غذا مصرف کنیم نه‌به‌صورت جداگانه، به بدن کمک می‌کند تا قند ذخیره شده را بهتر و کارآمدتر بسوزاند و در نتیجه این کار، سطوح
قند خون کاهش می‌یابد. با کاهش یافتن سطوح قند خون ، بدن می‌تواند سطوح انرژی، میل به غذا و سیگنال‌های گرسنگی خود را تنظیم کند. علاوه بر این، تمایل بدن برای ذخیره چربی را نیز کاهش می‌دهد. با فوایدی که به خاطر افزایش سوخت‌وساز (متابولیسم) و تعادل قند خون نصیب بدن می‌شود، دارچین در نهایت به سلول‌های چربی درون بدن کمک می‌کند تا نسبت به سطح انسولین خون پاسخ‌ داده و دارای عکس‌العملی سریع باشد. و نتیجه این پاسخ‌دهی فوایدی است که از سوزاندن چربی و کاهش وزن به دست می‌آید.

دارچین را وارد زندگی خود کنید

دارچین، این ادویه خوش طعم را می‌توانید به غذاهای مورد علاقه خود اضافه کنید.
غذاها و نوشیدنی‌هایی که به‌طور معمول این ادویه در آنها به کار برده می‌شود، عبارتند از:
کمی دارچین به چای یا قهوه اضافه کنید. بسیاری از چایی‌هایی که طعم ندارند با دارچین بسیار خوش طعم می‌شوند. حتی می‌توانید به چایی‌های طعم‌دار هم دارچین اضافه کنید.

در تمام غذاها می‌توانید از دارچین استفاده کنید. اگر مقدار دارچینی را که به غذا اضافه می‌کنید، جوانه‌های چشایی شما را تحریک نمی‌کند، مقدار آن را افزایش دهید. نگران نباشید، طعم غذایتان بد نخواهد شد.

بلغور بدون طعم هم در سوزاندن سلول‌های چربی بسیار فوق‌العاده عمل می‌کند. اگر می‌خواهید فواید آن را افزایش دهید، بلغور را با دارچین بپزید.

ماست ساده و بدون چربی هم در کاهش وزن مؤثر است. اما رژیم‌گیرندگان به نداشتن طعم آن معترض هستند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که به ماست خود دارچین اضافه کنید.

پنیر روستایی- یا به عبارت دیگر دست‌ساز- به‌دلیل چربی پایین و میزان پروتئین بالا، ماده غذایی پرطرفداری است. برای شیرین کردن این نوع از پنیر، از دارچین استفاده کنید.

دارچین را می‌توانید همراه با میوه‌های فصلی نیز مصرف کنید. کمی از آن را به سیب و کدو تنبل اضافه کنید. بسیار لذیذ خواهد شد.

رابطه دارچین و دیابت برای هر بیماری‌ای که مردم می‌شناسند و از آن آگاهی دارند، یک نوع درمان طبیعی ارائه شده است. محدوده این نوع درمان‌ها از بیماری‌های خوش‌خیم تا بیماری‌های بدخیم را در برمی‌گیرد. با این حال این بدان معنا نیست که هیچ نوع درمان طبیعی مؤثری برای بیماری‌ها وجود ندارد. برای مثال می‌توان از درمان دیابت به وسیله دارچین نام برد اما این چگونه عمل می‌کند و اینکه آیا خطری ندارد؟

هنگامی که به دیابت مبتلا شوید، مشکل شما با انسولین و قند خواهد بود؛ چه زمانی که لوزالمعده (پانکراس) شما به اندازه کافی انسولین تولید نکند- همانطور که در
دیابت نوع اول دیده می‌شود- و چه زمانی که سلول‌های بدن شما به انسولین تولید شده پاسخ ندهند، همانطور که در دیابت نوع دوم دیده می‌شود.

درمان‌های موجود، برای درمان این دو نوع دیابت و کاهش شدت بیماری است، اما هدف اصلی از درمان این دو نوع از بیماری دیابت ، دستیابی به میزان کافی انسولین و اطمینان یافتن از این موضوع است که سلول‌ها انسولین را پس نزده و می‌پذیرند. اما چرا؟ برای اینکه از این گلوکز یا قند برای سوخت در جریان خون استفاده شده و خون به خوبی در رگ‌ها جریان یابد.

گاهی اوقات برای درمان، استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن پیشنهاد می‌شود و در رابطه با دیابت نوع اول، درمان با انسولین جایگزین یا داروهای مخصوص این بیماری تجویز می‌شود اما همواره این سؤال در ذهن مردم بود که آیا درمان طبیعی برای این بیماری وجود دارد؟ و گویا استفاده از دارچین پاسخ این سؤال بود.

از آنجا که دیابت نوع اول درباره موضوعی فیزیکی است و استفاده از دارچین می‌تواند در درمان آن مؤثر واقع شود اما در دیابت نوع دوم، لوزالمعده (پانکراس) به خاطر آسیبی که دیده است نمی‌تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند و در نتیجه دارچین هیچ تأثیری در بهبود یا درمان بیماری نخواهد داشت.

باید این نکته را به شما یادآور شد که همواره قبل از آنکه تغییری در روش درمان خود به‌وجود آورید- به‌خصوص زمانی که به دیابت مبتلا هستید- حتما با پزشک خود مشورت کنید. حال به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه دارچین بر سطوح قند موجود در بدن تأثیر می‌گذارد.

مطالعاتی که در مرکز تحقیقاتی تغذیه انسان در وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا انجام شده است، به مطالعه اثرات ۵۴ گیاه گوناگون بر همرنگی استتاری انسولین در آنها پرداخته است و گیاهی که از این مطالعه سربلند بیرون آمد، دارچین بود.

عنصری که در دارچین به انسولین شباهت دارد، MHCP نام دارد. این، عنصری شیمیایی و محلول در آب است که در سیستم بدن شبیه به انسولین عمل کرده و مصرف قند را در سلول‌ها افزایش می‌دهد. به‌طور کلی، این تحقیقات امیدوار‌کننده به‌نظر می‌رسد اما باید خاطر نشان‌سازیم که این تحقیقات آزمایشگاهی بوده و تاکنون روی انسان انجام نشده‌اند.

با تکیه بر این تحقیقات، درمانی هم به صورت آزمایشی در کلینیک بالینی کوچکی در پاکستان صورت گرفت. ۶۰ داوطلب بیمار با میانگین سنی ۵۲ سال انتخاب شدند که هر کدام حداقل ۷سال بوده که به
دیابت مبتلا بودند. گروه به ۲بخش تقسیم شد؛ در یک دوره چهل‌روزه، به نیمی از آنها دارچین داده شد و به نیمی دارونما (پلاسبو)؛ نتایج کسب شده از این روش درمانی شگفت‌انگیز و حیرت‌آور بود!

ابتدای آزمایش، وسط آزمایش و انتهای آن، سطوح قندخون بیماران اندازه‌گیری شد. سطوح قندخون گروهی که دارچین مصرف کرده بود، پس از پایان آزمایش به مقدار قابل توجهی پایین آمده بود اما در گروهی که از دارونما استفاده کرده بود، هیچ تغییر خاصی رخ نداده بود.

پس اگر به دیابت مبتلا هستید، مصرف دارچین را در رژیم غذایی خود قرار دهید



ادویه جات عمر را طولانی می کند


 

پـس بـه راهتان ادامه بدهید، مقدار بیشتری فلفل به تخم‌مرغتان اضافه کنید و مقداری گالینا‌بلانکا روی استیک بریزید. با اینکار زندگیتان را طولانی‌تر خواهید کرد.

تاریخچه انواع فلفل‌ها

فرهنگ‌های بسیاری در سرتاسر جهان در طول سال‌ها از ادویه‌ها و سس‌های تند، نه فقط برای مزه، استفاده کرده‌اند. فلفل و ادویه‌های تند و سایر ادویه‌جات در ابتدا در تمدن‌های باستانی برای تزئینات و مصارف داروئی استفاده می‌شد. امروزه، ترکیبات بسیاری از غذاهای سنتی هنوز در امریکای لاتین، آسیا، خاورمیانه و آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متداول ترین نوع فلفل که در سر‌تا‌سر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیلی پِپِر یا همان فلفل قرمز است که بعد از نمک محبوب‌ترین ادویه به حساب می‌آید. این نوع فلفل ابتدا در پرو، مکزیک و توسط سرخپوستان امریکایی ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در قرن ۱۵ و ۱۶ استفاده می‌شد. فلفل قرمز و سایر انواع فلفل‌های ادویه‌دار توسط کاشفین به سایر جهانیان در اروپا، آسیا و افریقا معرفی شدند.

اخیراً چین، ترکیه، نیجریه، اسپانیا و مکزیک بزرگ‌ترین تولید کننده‌های فلفل قرمز در جهان هستند و محصولاتشان را به همه‌ی نقاط صادر می‌کنند. امروزه، یافتن این نوع فلفل‌ها و سایر ادویه‌جات تند کار بسیار ساده‌ای است. در هر سوپرمارکتی یافت می‌شود.

چرا ادویه جات تند سلامتی‌بخش هستند؟

تمام فایده‌ها و اثرات مثبت فلفل قرمز و سایر فلفل‌های تند در کپسای‌سین، شیره این فلفل هاست که تندی این فلفل ها نیز به خاطر وجود این ماده است. کپسای‌سین ماده‌ای بی‌بو و بی‌مزه است و از نظر علمی ثابت شده است که در بسیاری از موارد از قبیل فشار‌خون، کلسترول، درد مفاصل، افسردگی و مشکلات گوارشی برای سلامتی مفید است.

کپسای‌سین ابتدا درد را کمی تحریک می‌کند اما بعد شدت آن را کاهش می‌دهد. به این دلیل معمولاً از کپسای‌سین به عنوان درمانی مناسب برای رهایی از درد به خصوص برای درد‌های بعد از عمل جراحی، درد مفاصل، درد گلو و ناراحتی‌های پوستی خاص استفاده می‌شود. اما فلفل‌ها تنها مواد تند مزه‌ای نیستند که سلامتی شما را بالا می‌برند.

زردچوبه که ماده اصلی بسیاری از سس‌های تند و کاری‌ها است و اولین بار در غذاهای خاور‌میانه، هند و آسیای جنوب شرقی یافت شده است، نیز بسیاری فایده‌ها از خود نشان داده است.

ماده اصلی زردچوبه، کارکامین است که پیشرفت بعضی امراض ویروسی را در بدن کند میکند. اخیراً هم نتایجی در مورد بروز بیماری آلزایمر نشان داده است و می‌تواند به عنوان دارویی جلوگیری کننده در این رابطه استفاده شود.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که در فرهنگ‌هایی که در برنامه ی غذایی‌شان از فلفل و ادویه‌جات استفاده می‌کنند، بیماری‌های سرطانی و حملات قلبی و انسداد جریان خون کمتر اتفاق می‌افتد.

ادویه

غذاهای تند بخورید، بیشتر زندگی کنید

گفته می‌شود که مصرف فلفل قرمز و سایر ادویه جات تند باعث تنگی نفس، زخم معده و دل درد می‌شود. باید بگوییم که به جز تنگی‌نفس، از بیشتر ادویه‌جات و سس‌های تند در حقیقت برای علاج یا جلوگیری از این ناخوشی‌ها استفاده می‌شود.

رژیم‌های غذایی که در آن‌ها بسیار از فلفل قرمز و سایر فلفل‌های حاوی کپسای‌سین و بسیاری ادویه‌های تند دیگر مثل زردچوبه استفاده می‌شود، سلامتی عمومی بدن را بالا می‌برد و ممکن است از خیلی بیماری‌های جدی و خطرناک جلوگیری کند.



ادویه ای مفید برای کاهش دردهای قاعدگی 



بر اساس تحقیقات فلفل سیاه در تسکین دردهای قاعدگی و کاهش انقباضات رحمی مفید است.

میوه فلفل سیاه یکی از مواد تشکیل دهنده مهم و عمده ادویه خوراکی است و پپرین فراوان ترین ماده موثره آن است. در
طب سنتی
، دم کرده فلفل سیاه را جهت تسکین دردهای قاعدگی توصیه کرده اند اما مطالعات جامعی در مورد آن انجام نشده بود.

مطالعه اخیر که در ایران و در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد تاثیرات مثبت فلفل را در کاهش انقباضات رحمی و تسکین دردهای قاعدگی تأیید می کند.



در اين مقاله قصد داريم نکاتي عنوان کنيم که به شما براي داشتن رژيم غذايي سالم کمک مي کند.


دو نکته اساسي بـراي داشتن رژيم غذايي سالم، اول خوردن ميزان مناسب از غـذا با تـوجه به ميزان فعاليتتان است، و ديگري استفاده از مواد غذايي است که رژيم غذاييتان را متعادل کند.
يک برنامه غذايي متعادل و سالم انواع مختلفي از مواد غذايي را شامل مي شود که عبارتند از: ميزان زيادي ميوه و سبزيجات، مواد غذايي نشاسته دار مثل نان و سيريال درست شده از غلات، مواد غذايي پروتئين دار مثل گوشت قرمز، ماهي، تخم مرغ، و بعضي از مواد لبني.
1.
غذاي خود را بر پايه مواد غذايي نشاسته دار قرار دهيد مواد غذايي نشاسته دار مانند سيريال، نان، برنج، پاستا، و سيب زميني بخش مهمي از يک رژيم غذايي سالم را تشکيل مي دهد.
تا آنجا که مي توانيد انواع مختلف اين موادغذايي را جزء برنامه غذايي روزانه خود قرار دهيد.
مواد غذايي نشاسته دار بايد حدود يک سوم مواد غذايي مصرفي ما را تشکيل دهد.
اين مواد منبع بسيار خوب از انرژي و مهمترين منبع موادمغذي در برنامه غذايي ما هستند.
علاوه بر نشاسته، اين مواد همچنين حاوي فيبر، آهن، کلسيم و ويتامين هاي B هستند.
همه ي ما بايد سعي کنيم ميزان بيشتري از اين مواد را به طور روزانه مصرف کنيم—حداقل يکي از انواع اين مواد نشاسته دار را در هر وعده غذايي خود بگنجانيد.
به اين ترتيب مي توانيد صبحانه را با سيريال شروع کنيد، براي ناهار ساندويچ و سيب زميني ميل کنيد و پاستا يا برنج نيز براي وعده شامتان باشد.
بعضي از مردم تصور مي کنند که غذاهاي نشاسته دار چاق کننده هستند، اما جالب است بدانيد که گرم به گرم، حتي کمتر از نيمي از کالري هاي آن را چربي تشکيل ميدهد.
شما فقط بايد مراقب ميزان روغن مصرفي خود به هنگام طبخ يا سرو اين نوع غذاها باشيد، چون همين روغن است که کالري اين غذاها را بالا مي برد.
چرا بايد از مواد غذايي ساخته شده از غلات و حبوبات استفاده کنيم؟ اين نوع مواد غذايي نسبت به ساير مواد غذايي نشاسته دار، حاوي ميزان زيادي فيبر و ساير موادمغذي هستند.
همچنين اين نوع غذاها بسيار کندتر هضم مي شوند، به همين دليل براي مدت زيادي شما را سير نگاه مي دارد.



ادامه مطلب ...


ادویه ای مفید برای بیماران دیابت


پزشکان در یک مطالعه جدید تاکید کردند که دارچین نه تنها یک ادویه خوش عطر و مطبوع برای انواع خوردنی‌ها است، بلکه مصرف آن به بهبود سطح سلامت مبتلایان به دیابت نوع دوم نیز کمک می‌کند.

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه علوم بهداشتی غربی در کالیفرنیا در این مطالعه دریافتند که میزان قندخون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم که از مکمل‌های گیاهی دارچین طبق راهنمایی پزشک متخصص استفاده می‌کنند، نسبت به سایر بیماران دیابتی پایین‌تر است.

همچنین در این بررسی مشخص شد دارچین حاوی چندین فاکتور مهم برای سلامت قلب است که به کاهش کلسترول بد خون و چربی مضر تری گلیسرید و افزایش کلسترول خوب خون کمک می‌کنند.

در بازبینی اطلاعات جمع‌آوری شده از 543 بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم، پزشکان در یک بازه زمانی 4 تا 18 هفته‌ای به مقایسه بیمارانی که دارچین را به شکل قرص مصرف کردند با گروهی دیگری از بیماران که دارچین استفاده نکردند، پرداختند.

پزشکان در بررسی‌های پیشین خود در سال 2008 میلادی در مورد مکمل‌های دارچین اظهار داشتند که این ماده خوراکی هیچ تاثیری بر سطح کلسترول یا قندخون ندارد اما آنان در آخرین بررسی‌های خود اطلاعات جمع‌آوری شده از بیماران دیابتی را نیز مورد مطالعه قرار دادند.

مطالعات اولیه حاکی از آن است که ترکیب «سینامال‌دهید» موجود در دارچین، خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد.

اگرچه هنوز مشخص نیست سایر ترکیبات موجود در دارچین چگونه می‌توانند به بهبود فرآیند تنظیم قندخون کمک کنند اما پزشکان معتقدند که این ادویه ظاهرا می‌تواند موجب ترشح و اثرگذاری بهتر انسولین در بدن شود.



ادویه ای که از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند


کارکامین یکی از اجزای اصلی زردچوبه و ادویه کاری است که در مهار واکنش های التهابی نقش دارد. این ماده یک ترکیب پلی فنلی است که موجب ایجاد رنگ زرد در زردچوبه و ادویه کاری می شود. پودر زردچوبه از سال ها قبل برای درمان بیماری های التهابی مختلف مانند آرتروز کاربرد داشته است.

در مطالعات سالیان اخیر کاربردهای درمانی بسیاری برای کارکامین مشخص شده است. به عنوان مثال در ماه مارس سال 2012 مطالعات محققان ایالت میشیگان نشان داد که کارکامین برای بیماران مبتلا به پارکینسون مفید است. مطالعات دانشمندان آلمانی نشان می دهد که کارکامین گسترش (متاستاز) سرطان پروستات را متوقف می کند.

سرطان پروستات یکی از شایع ترین موارد بدخیمی است که اغلب دیر تشخیص داده می شود و زمانی درمان آغاز می گردد که سرطان به بافت های دیگر بدن سرایت کرده است (متاستاز) و خطر مرگ بیمار را تهدید می کند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که کارکامین متاستاز تومور در سرطان ریه، سینه و سرطان های سر و گردن را نیز متوقف می کند. کارکامین موجب کاهش سنتز ترکیباتی موسوم به سیتوکین توسط سلول های تومور می شود. سیتوکین ها موجب پیشرفت سرطان و متاستاز می شوند.

پژوهشگران معتقدند که می توان از کارکامین به عنوان عامل پیشگیری کننده در بیماران مبتلا به BHP (تکثیر خوش خیم سلول های پروستات) و یا زنان با سابقه خانوادگی سرطان سینه استفاده نمود.

 



ادویه ای که سرطان سینه را مغلوب می کند 


محققان دانشگاه لوییزویل در کنتاکی آمریکا، موفق به ساخت ایمپلنتی شدند که می تواند رشد تومورهای سرطانی سینه را با استفاده از زردچوبه یا ادویه «کاری» متوقف کند.

مطالعات مختلف محققان نشان می دهد ماده کارکامین که موجب رنگ زرد روشن در ادویه کاری است، می تواند به کوچک شدن سلول های سرطان سینه کمک کند. اما داشتن یک
رژیم غذایی
سرشار از کاری تاثیری در درمان سرطان ندارد. زیرا این ماده در معده شکسته شده و خاصیت خود را از دست می دهد.
حالا دانشمندان ایمپلنتی طراحی کرده اند که می تواند کاری را به بدن وارد کند. آنها معتقدند ادویه «کاری» می تواند اثر هورمون های تغذیه کننده سلول های سرطان سینه را از بین ببرد. دانشمندان در این ایمپلنت، 200 میلی گرم پودر کاری را در داخل کپسول های کوچکی بسته بندی کرده اند که تنها دو میلی متر طول دارد. برای اجرای این تحقیق، محققان این ایمپلنت را که هر کدام حاوی دو کپسول بود وارد بدن موش های سرطانی کردند. گروه دیگری از موش های سرطانی با
رژیم غذایی
روزانه حاوی ادویه کاری تغذیه شدند.

آنها به مدت چهار ماه رشد تومور را در بدن موش ها بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که ماده کارکامین کاری، در موش ها سبب کاهش تومورهای سرطانی تا حدود یک سوم شده و میزان تولید سلول های تهاجمی سرطانی را کاهش می دهد. محققان، ساخت این ایمپلنت را انقلابی جدید در مقابله با سرطان سینه می دانند.

پیش از این نیز اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و مزایای بالقوه ادویه کاری در پیشگیری از بیماری
آلزایمر
برای دانشمندان شناخته شده بود. «کاری»، ادویه ای است که به طور معمول در
آشپزی
هندی کاربرد دارد و از ترکیب چند پودر یا ادویه دیگر است. با پیشرفت ارتباطات و آگاهی مردم از فرهنگ و تمدن دیگر کشورها در اکثر کشورها از این ادویه در تهیه
غذاها
ی مختلف و در پخت
غذاها
یی که نیاز به ادویه خاص ندارند، استفاده می کنند.

پودر «کاری» اگرچه به صورت یک ادویه مجزا فروخته می شود، ولی ترکیبات آن در کشورها و ملل مختلف، متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت: مخلوطی از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره، فلفل و گشنیز است اما عنصر اصلی پودر کاری در تمام کشورها، زردچوبه است که موجب رنگ زرد زیبا و خاصیت فوق العاده آن می شود.



ادویه ای با کاربرد دارویی 


بررسی های جدید نشان می ‌دهند که زردچوبه به پیشگیری و درمان برخی بیماری‌های مفصلی مثل آرتریت روماتوئید (نوعی بیماری التهابی مفصل) و پوکی استخوان کمک می کند.

از سال ها پیش در
طب سنتی
به ویژه در آسیا ریشه زردچوبه به عنوان یک روش درمانی برای بهبود التهاب مفاصل کاربرد داشته است. ماده موثره زردچوبه ترکیبی به نام کارکامین است.امروزه مکمل‌های غذایی حاوی کارکامین تولید شده است زیرا بر اساس مطالعات، این ترکیب دارای خواص ضد التهابی می باشد.

برای انجام این تحقیق در مرکز پژوهش طب گیاهی آریزونا، عصاره های مختلفی از زردچوبه تهیه گردید. نتایج نشان داد که که این ماده علایم التهاب مفصل را کاهش می ‌دهد.

این محققان معتقدند که احتمالا روزانه 1.5 گرم کارکامین برای کاهش التهاب مفاصل مورد نیاز است، که این مقدار در حدود 10 برابر میزان مصرف روزانه زردچوبه یک فرد عادی است. بنابراین بهترین راه برای تأمین این مقدارکارکامین استفاده از مکمل‌های غذایی است.

به گفته متخصصان احتمالاً سایر مواد آنتی اکسیدانی موجود در زردچویه به جز کارکامین هم دارای خواص ضد التهابی هستند و این مواد همراه هم با کارکامین واکنش های التهابی را مهار می‌ کنند.



ادویه ای که محافظ قلب است 



مطالعات انجام شده در هند نشان می دهند که فلفل تند در پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی عروقی که مهم ترین عوامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه به شمار می روند، مفید و موثر است.

این محققان هندی معتقدند که در آینده فلفل تند به عنوان یک داروی قلبی، جایگزین آسپرین خواهد شد و یا همراه با آسپرین و به صورت ترکیبی به کار می رود. این محققان فعالیت بیولوژیکی دو ماده فعال در فلفل به نام‌های "کپسایسین" و "دی هیدروکپسایسین" را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که این ترکیبات فعال علاوه بر قابلیت کاهشقند خون و سطح انسولین، کاهش رسوب چربی‌ ها در دیواره‌ های سرخرگی و جلوگیری از تشکیل لخته‌ های خونی را نیز دارند.

دیابت نوع دو و بیماری های قلبی عروقی از شایع ترین بیماری های عصر حاضر بوده و تا حد زیادی به شیوه زندگی از جمله تغذیه و فعالیت بدنی وابسته هستند.



چایتان را 5 دقیقه پس از ریختن بنوشید
 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ نوشیدن چای داغ مخاط گوارشی به‌ویژه مخاط مری را آماده پذیرش مواد سرطان‌‌زا می‌کند و به همین علت در کشورهایی که عادت به مصرف چای داغ دارند، میزان ابتلا به این سرطان بیشتر است. 
 
سرطان مری ششمین سرطان منجر به مرگ در میان مبتلایان به انواع سرطان‌ها در جهان و چهارمین سرطان در کشورهای در حال توسعه است. اما متاسفانه در بین کشورهای پرخطر، ایران دارای بالاترین میزان سرطان مری در جهان است. 
 
باید توجه داشت که سرعت نوشیدن چای و نه میزان مصرف آن در بروز سرطان مری نقش دارد. تاکنون ارتباطی بین مقدار چای مصرفی و خطر سرطان مری دیده نشده است. نوشیدن یک فنجان چای در ظرف مدتی کمتر از دو دقیقه پس از ریختن آن، خطر سرطان مری را در مقایسه با چایی که 4 تا 5 دقیقه پس از ریختن نوشیده می شود، پنج برابر افزایش می دهد. 
 
پژوهشگران امیدوارند این یافته ها به درک این که چرا در میان بعضی از جوامع غیر اروپایی، خطر مبتلا شدن به سرطان مری بیشتر است، کمک کند: « نوشیدن چای بخشی از بسیاری فرهنگ هاست. این تحقیقات مسلما نشان نمی دهد که صرفا نوشیدن چای بد است، بلکه این تحقیقات فراهم آورنده شواهد بیشتری در این باره است که خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی های داغ به طور منظم، می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.» 
 
اولیور چایلدز، سخنگوی مطالعات سرطان در بریتانیا، با بیان این مطلب می گوید: در بیشتر نقاط ایران مردم به صورت عادت روزانه، چای بسیار داغ می نوشند اما در بریتانیا افراد معمولا چای را با افزودن کمی شیر سرد می نوشند که در نتیجه چای آن قدر داغ نیست که خطر سرطان مری را افزایش دهد.


غذاهاي مفيد براي حالات‌ مختلف روحي


 اغلب افراد بعد از یک روز سخت و دشوار، یک وعده غذایی یا میان وعده‌ای را می‌خورند که آنها را آرام کند، مانند کلوچه‌ها، چیپس سیب زمینی، بیسکوئیت و غیره.


به عنوان مثال افراد وقتی جشن می‌گیرند کیک می‌خورند و وقتی ناراحت می‌شوند، اغلب بستنی را ترجیح می‌دهند. مشکلی که در این جا به وجود می‌آید این است که به همان سرعتی که مزه این خوراکی‌ها در دهان فرد از بین می‌رود، اندازه دور کمر وی نیز از بین خواهد رفت به ویژه اگر این غذاها مملو از قند و چربی نیز باشند.

خوراکی‌های مملو از قند و چربی موجب می‌شوند که سطح قند خون به سرعت بالا رود و برای جبران این حالت در بدن، انسولین به سرعت ترشح شده و در نتیجه قند خون خیلی سریع‌تر از آن پایین می‌آید. به همین دلیل است که وقتی غذایی را می‌خورید که شیرین است، بعد از مدت کوتاهی احساس گرسنگی بیشتری می‌کنید و به این ترتیب در واقع فرد در یک سیکل معیوب قرار می‌گیرد.

با این حال تحقیقات علمی نشان می‌دهد که افراد می‌توانند وضع روحی - روانی خود را با غذاها بهبود ببخشند.

وقتی غمگین هستیم از چه غذاهایی استفاده کنیم؟


بهتر است زمانی که غمگین هستیم غذاهایی انتخاب شود که دارای اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D زیادی باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که این مواد می‌توانند افسردگی را تخفیف دهند و موجب آرامش فرد شوند.

برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 می‌توان بذر کتان و ماهی‌های چرب مانند قزل ‌آلا را انتخاب کرد. از منابع خوب ویتامین D نیز می‌توان به شیرهای غنی شده با این ویتامین و زرده تخم مرغ اشاره کرد. البته نور خورشید نیز منبع خوبی از این ویتامین است.

مواد غذایی موثر در کاهش استرس


هنگام استرس در جستجوی غذاهایی باشید که غنی از ویتامین‌های گروه B باشند تا تولید سرتونین در مغزتان افزایش یابد و در نتیجه آرامش به سراغ شما آمده و راحت شوید. برای دریافت ویتامین B6، بادام، پسته و گردو انتخاب‌های خوبی هستند. قزل ‌آلا، میگو و ماست کم چرب منبع مناسبی برای ویتامین B12 است.

هنگامی که در سختی هستید نیز بروید سراغ غذاهایی که غنی از ویتامین C هستند. این ویتامین رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. در واقع این ویتامین یک آنتی اکسیدان فوق العاده است. کلم بروکلی، فلفل سبز، کیوی، توت فرنگی و گوجه فرنگی گزینه‌های خوبی برای این ویتامین هستند.

همچنین زمانی که عصبانی هستید نیز می‌توانید این حالت را با پتاسیم از بین ببرید. پتاسیم، الکترولیتی است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. موز، ذرت، سیب زمینی و لوبیا سفید از منابع خوب این ماده معدنی هستند.

در مواقع بی‌خوابی چه مواد غذایی موثر هستند؟


برای یک خواب عمیق به سمت غذاهای غنی از منیزیم مانند عدس، جو دوسر، تخم کدو و اسفناج بروید. این ماده معدنی به آرامش عضلات، رگ‌های خونی و لوله گوارش کمک می‌کند تا سطح ماده شیمیایی آرام بخش یعنی همان سرتونین در بدن افزایش یابد.

حالا با دقت پیشنهادات غذایی فوق را نگاه کنید و ببینید همه اینها علاوه بر این که نیازهای تغذیه‌ای شما را به خوبی برآورده می‌سازند از افزایش وزنتان نیز جلوگیری می‌کنند.



بلافاصله بعد از غذا این ۷ کار ممنوع است


 

1- آب ننوشید:

بلافاصله بعد از صرف غذا آب خوردن سبب رقیق شدن شیرمعده می‌شود بنابراین بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از غذا آب ننوشید.

2- سیگار نکشید:

به طور کلی سیگار نکشید. اما سیگار کشیدن بعد از غذا گناه نابخشودنی به حساب می‌آید. سیگار محیط معده را اسیدی می‌کند افراد سیگاری نیم ساعت بعد از غذا سیگار بکشند.

3- میوه نخورید:

از عادات بد ما میوه خوردن بعد از صرف غذاست. بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از غذا میوه نخورید چون سبب نفخ معده می‌شود البته میوه پخته اشکالی ندارد.

4- حمام نکنید:

حداقل نیم ساعت فاصله قرار دهید به ویژه حمام داغ توصیه نمی‌شود زیرا در جریان خون در اطراف معده اختلال ایجاد می‌کند و بر هضم غذا اثر منفی می‌گذارد.

5- راه نروید:

حداقل نیم یا یک ساعت بعد از صرف غذا پیاده روی طولانی نکنید تا هضم غذا بهتر صورت گیرد.

6- نخوابید:

در مورد خوابیدن تأکید می‌شود که حداقل ۲ ساعت بعد از خوردن غذا انجام نشود بنابراین شام خوردن در آخر شب کار بسیار اشتباهی است.

7- چای ننوشید:

در میهمانی‌‌ها هنوز غذا تمام نشده چای جلوی میهمان می‌گذاریم چای می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و تأثیر منفی بر مواد معدنی معده بگذارد بعد از غذا مایعات باید با نیم ساعت تا یک ساعت فاصله مصرف شود.



درمان گرفتگی عضلات با تغذیه

 


 

در کسانی که فعالیت بدنی شدید دارند، مقدار زیادی کلریدسدیم به روش تعریق از بدن دفع می‌شود و در نتیجه تعادل آب و الکترولیت‌ها در بدن از بین می‌رود. نتیجه این فعل و انفعالات در درجه اول بروز خستگی شدید و سپس گرفتگی عضلات است.

 


 

گرفتگی

گرفتگی عضلات عبارت است از انقباض دردناک غیرارادی عضلات که بیشتر در عضلات پشت ساق پا و به میزان کمتر در عضلات ران رخ می‌دهد.

انقباض عضلات بیشتر در شب و یا هنگام استراحت اتفاق می‌افتد.

مدت گرفتگی عضله معمولاً چند دقیقه طول می‌کشد و با کشیدن عضله و یا ماساژ آن برطرف می‌شود.

شیوع این بیماری بالا است، اما به نظر می‌رسد که بیشترین میزان شیوع در بین افرادی است که به دلایل متفاوت دچار تحلیل عضلات شده‌اند. گرفتگی عضلات بر حسب علل بروز به چند گروه تقسیم می‌شود.

 

فعالیت‌های بدنی

 

شیوع این بیماری در ورزشکاران خصوصاً ورزشکاران غیرحرفه‌ای به میزان بالایی گزارش شده است. ورزشکاران حرفه‌ای به دلیل آمادگی جسمانی بالاتر، کمتر به گرفتگی عضلات دچار می‌شوند. یکی از دلایل مهم گرفتگی عضلات در ورزشکارانتعریق زیاد است. به هنگام تعریق مقدار زیادی آب و به همراه آن مواد معدنی از بدن دفع می‌شود. همین مشکل در معدنچی‌ها نیز دیده می‌شود.

فعالیت بدنی شدید در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب باعث اتلاف آب و املاح از بدن معدنچی‌ها می‌شود. چنانچه جبران مایعات از دست رفته تنها با آب آشامیدنی بوده و املاح بدن جایگزین نشوند، گرفتگی عضلات تشدید خواهد شد. در کسانی که فعالیت بدنی شدید دارند (نظیر دو موردی که ذکر شد) مقدار زیادی کلریدسدیم به روش تعریق از بدن دفع می‌شود و در نتیجه تعادل آب و الکترولیت‌ها در بدن از بین می‌رود.

یکی از عوارض کمبود منیزیم گرفتگی و انقباض عضلات است. سبزیجات برگ سبز، دانه‌ها و مغزها جزء مهم‌ترین منابع غذایی منیزیم هستند

 

 نتیجه این فعل و انفعالات در درجه اول بروز خستگی شدید و سپس گرفتگی عضلات است. سدیم و پتاسیم نقش بسیار مهمی را در انتقال امواج عصبی از مغز به عضله بر عهده دارند، بنابراین کمبود آن‌ها می‌تواند باعث اختلال در عملکرد صحیح سیستم عصبی بدن و ماهیچه‌ها شود. به منظور جلوگیری از این مشکل توصیه می‌شود کسانی که فعالیت بدنی شدید دارند (نظیر مواردی که در فوق ذکر گردید) در رژیم غذایی خود به مقدار کافی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنند تا املاح مورد نیاز بدن تأمین شود. همچنین در آب و هوای گرم بهتر است از نوشیدنی‌هایی که مواد معدنی به آن‌ها افزوده شده است (نظیر نوشیدنی‌های ورزشی) به طور مکرر استفاده شود تا علاوه بر تأمین آب، مواد معدنی مورد نیاز بدن نیز تأمین گردد. وجود آب به میزان کافی برای انجام واکنش‌های شیمیایی در بدن و خصوصاً انتقال سیگنال‌های عصبی ضروری است.

 

 بارداری

 نوع دیگری از گرفتگی عضلات که در حالت استراحت رخ می‌دهد، معمولاً در زنان باردار دیده می‌شود. به نظر می‌رسد کمبود مواد مغذی از علل اصلی این مشکل در زنان باردار باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند زنان بارداری که دچار این مشکل می‌شوند، معمولاً دچار کمبود منیزیم هستند. منیزیم نیز مانند سدیم در واکنش‌های عصبی نقش دارد. یکی از عوارض کمبود منیزیم گرفتگی و انقباض عضلات است. سبزیجات برگ سبز، دانه‌ها و مغزها جزء مهم‌ترین منابع غذایی منیزیم هستند.

گرفتگی عضلات در بیماران مبتلا به سیروز کبدی نیز دیده شده است که علت آن را کمبود روی ذکر کرده‌اند و به نظر می‌رسد مصرف مکمل غذایی روی در رفع گرفتگی عضله در بیماران مبتلا به سیروز کبدی موثر بوده است

 همچنین کمبود آهن و اسید فولیک از علل گرفتگی عضلات در سه ماهه سوم بارداری است. مادران باردار باید نیاز روزانه خود به آهن را با مصرف مقادیر کافی از انواع گوشت و غلات غنی شده و یا در صورت نیاز با مکمل غذایی آهن تأمین نمایند.

 کمبود اسید فولیک و ویتامین B12 نیز می‌تواند از علل گرفتگی عضلات در زنان باردار باشد. اسید فولیک بیشتر در سبزیجاتی نظیر اسفناج و کلم و غذاهای دریایی و نیز در میوه‌ها خصوصاً لیمو وجود دارد. از مهم‌ترین منابع غذایی ویتامین B12 می‌توان به شیر، تخم مرغ، ماهی و پنیر اشاره کرد، بنابراین بهتر است مادران باردار از رژیم غذایی متنوع استفاده کنند تا بتوانند کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین نمایند.

  افزایش سن

 نوع دیگری از گرفتگی عضلات در حالت استراحت و معمولاً در شب رخ می‌دهد که عمدتاً عضلات ساق پا درگیر می‌شوند. این نوع گرفتگی عضلات بیشتر در افراد مسن و در زنان باردار دیده می‌شود. با افزایش سن، اعصاب و عضلات دچار تحلیل شده و عملکرد اعصاب دچار مشکل می‌شود، بنابراین احتمال اختلال در عملکرد عصب - عضله بالاتر خواهد بود و به همین دلیل گرفتگی عضلات در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود.

به علت شیوع فشار خون بالا در افراد مسن، مصرف داروهای دیوروتیک که سبب دفع آب از بدن می‌شوند، در سالمندان زیاد است. همان‌طور که گفته شد کم‌آبی با بروز اختلال در واکنش‌های شیمیایی، می‌تواند سبب گرفتگی عضلات شود. همچنین به علت اختلال در عملکرد کلیه‌ها و عوارض ناشی از آن، افراد مسن معمولاً به میزان کمتری آب دریافت می‌کنند، بنابراین کم آبی می‌تواند یکی از دلایل گرفتگی عضلات در سنین بالا باشد. علاوه بر آن با افزایش سن میزان جذب مواد مغذی از روده‌ها کم می‌شود و بنابراین احتمال کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز وجود دارد. برخی از ویتامین‌های گروه B نظیر ویتامین B12 در واکنش‌های عصبی موثر هستند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مخلوط ویتامین‌های گروه B نقش موثری در کاهش گرفتگی عضلات در افراد مسن دارد.

 برخی داروها

 همچنین گرفتگی عضلات می‌تواند بر اثر مصرف برخی داروها ایجاد شود. همان‌طور که ذکر شد، داروهای دیوروتیک باعث دفع آب از بدن می‌شوند. برای دفع آب از بدن از طریق ادرار مقداری از املاح خصوصاً سدیم از بدن دفع می‌شوند.

در بسیاری از موارد، در درمان فشار خون از داروهای دیوروتیک استفاده می‌شود و بنابراین این مشکل در افراد مسن وجود دارد.

 بعضی از بیماری‌ها

 همچنین گرفتگی عضلات می‌تواند جزء علل ثانویه بیماری باشد. برخی بیماری‌ها نظیر اسهال و استفراغ باعث می‌شوند مقدار زیادی از املاح نظیر سدیم، پتاسیم و منیزیم از بدن دفع شوند. همان‌طور که گفته شد، این املاح در نقل و انتقال امواج عصبی به عضلات نقش کلیدی دارند و کمبود آن‌ها سبب اختلال در عملکرد عصب و عضله می‌شود، بنابراین جبران املاح از نکات مهم درمان گرفتگی عضلات ناشی از این نوع بیماری‌ها است.

در افراد دیابتی نیز همین مشکل وجود دارد. یکی از شاخصه‌های بیماری دیابت، تکرر ادرار و دفع زیاد آب از بدن است. در این حالت نیز مقداری از املاح از بدن دفع می‌شود و چنانچه کمبود آن‌ها جبران نشود، این دسته از بیماران نیز دچار گرفتگی عضلات خواهند شد. همچنین در افراد دیابتی به مرور اعصاب محیطی تحلیل می‌روند. در شرایطی که انتقال پیام عصبی به عضله دچار اختلال شود احتمال گرفتگی عضله وجود دارد.

کم آبی می‌تواند یکی از دلایل گرفتگی عضلات در سنین بالا باشد

 

 گرفتگی عضلات بر اثر اتلاف املاح بدن در بیماران دیالیزی نیز دیده شده است. هنگام دیالیز و تصفیه خون از سموم مقداری از مواد معدنی نیز از بدن دفع می‌شوند و همین امر می‌تواند علت گرفتگی عضلات در افراد دیالیزی باشد. علاوه بر موارد فوق مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل ویتامین C و ویتامین E در درمان گرفتگی عضلات در افراد دیالیزی موثر بوده است. در برخی موارد از ویتامین E برای درمان گرفتگی عضلات با علل ناشناخته نیز استفاده می‌شود.

 

گرفتگی عضلات در بیماران مبتلا به سیروز کبدی نیز دیده شده است که علت آن را کمبود روی ذکر کرده‌اند و به نظر می‌رسد مصرف مکمل غذایی روی در رفع گرفتگی عضله در بیماران مبتلا به سیروز کبدی موثر بوده است.

 

کلام پایانی

به طور کلی کمبود مواد مغذی یکی از علل مهم گرفتگی عضلات می‌باشد. با توجه به موارد فوق جبران کمبود مواد مغذی در درجه اول با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می‌تواند در درمان بسیاری از موارد موثر باشد، اما در صورت لزوم و در شرایط خاص نظیر آن چه در ورزشکاران، معدنچی‌ها و برخی بیماری‌ها دیده می‌شود، می‌توان از مکمل‌های غذایی برای درمان این بیماری استفاده کرد. یکی از راه‌های درمان این مشکل نوشیدن آب به میزان کافی است.

برخی افراد عادت دارند به هنگام تشنگی و به منظور رفع عطش چای و یا قهوه می‌نوشند. کافئین موجود در چای و قهوه مدر است، بنابراین مصرف چای و قهوه نه تنها به تأمین آب مورد نیاز بدن کمک نمی‌کند، بلکه سبب می‌شود مقدار زیادی از آب بدن نیز از طریق ادرار دفع شود، بنابراین باید توجه نمود که هر نوع نوشیدنی نمی‌تواند تأمین‌کننده آب مورد نیاز بدن باشد. در شرایط آب و هوای گرم، مصرف نوشیدنی‌های ورزشی می‌تواند هم به تأمین آب بدن کمک کند و هم مواد معدنی مورد نیاز را تأمین نماید.

منبع:http://www.tebyan.net/



صدای قوی، شفاف، انعطاف پذیر و نافذ ثروت بزرگی است.
در حفظ این سرمایه بزرگ، بیشتر تلاش کنیم.

آیا تا به حال به افزایش توانایی مکانیسم صوتی خود توجه کرده اید؟
از پرورش صدا و تقویت حنجره چقدر می دانید؟
با مفاهیم بهداشت صوتی تا چه اندازه آشنایی دارید؟
آیا ابزار صوتی خود را می شناسید؟
تا چه اندازه برای حفظ و سلامتی ابزار صوتی خویش تلاش نموده اید؟


حنجره مولد اصلی صداست.

صوتی که ایجاد می شود،
هنگام عبور از گلو، حلق و بینی، دهان، زبان، دندان و لبها
 باعث تغییر صدا و ایجاد طنین در آن می شود.

اختلال در هر قسمت از این معبر، موجب تغییر صدا می شود

 


گرفتگی صدا نشانه چیست؟

تارهای صوتی که نوارهای کوچک ماهیچه ای در گلو هستند، با تنفس حرکت می کنند و هنگام حرف زدن دچار لرزش می شوند. وقتی صدا می گیرد که چیزی مانع از انجام درست لرزش آنها شده است.
این چیز معمولا التهاب است (در اثر داد زدن برای تشویق تیم مورد علاقه، حرف زدن زیاد با صدای بلند، فریاد زدن بر سر کودکان یا حتی آواز خواندن با صدای بلند)
کسانی که استفاده (یا سوء استفاده) بیش از حد از صدایشان می کنند، گرهک های کوچکی بر روی تارهای صوتیشان پدیدار می شود که باعث گرفتگی صدا می شوند.

 



ادامه مطلب ...


سونا و حمام بخار خشک که از یک سنت دیرینۀ فنلاندی ریشه می گیرد، شهرت و محبوبیت زیادی در کشورهای صنعتی به دست آورده است. اما واقعاً تمام فواید و مضرات سونا را می شناسید؟


درحالی که حمام یا حمام ترک (حمام بخار مرطوب) از جنوب اروپا آمده است، سونا یا حمام گرم و خشک از اروپای شمالی می آید. اگر سونا در فرانسه رایح است دلیلش یک سنت جهانی  و قدیمی است. برای بهره بردن از یک سونای امن و سالم، باید یک سری از عوارض جانبی و یک سری از فواید سونا را در خاطر داشته باشید.

فواید سونا



ادامه مطلب ...


قندها نیز دسته ای از درشت مغذی ها هستند که در تغذیه آدمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این دسته از مواد غذایی که مزه ای شیرین نیز دارند، به دلیل همین مزه شیرینی که دارند، بیشتر از چربی ها و پروتئینها شناخته شده اند. کربوهیدراتها از اتمهای کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده اند. این دسته از مواد غذایی را می توان منبع اصلی انرژی و سوخت بدن دانست. میانگین مصرف قند در کشور آمریکا برای هر مرد آمریکایی در حدود 300 گرم در روز و برای هر زن آمریکایی در حدود 150 گرم در روز است. هرگرم از قندها همانند پروتئینها در حدود 4 کالری انرژی آزاد می کند. در رژیم غذایی آمریکایی ها نه تنها سدیم فراوان یافت می شود بلکه میزان قند مصرفی آنها نیز بیش از میزان مجاز است. علت چاقی اغلب آمریکایی ها را نیز باید در مصرف افراطی قند و چربی جستجو کرد.

انواع کربوهیدراتها

بر خلاف پروتئینها و چربی ها، قندها از تنوع بیشتری برخوردار هستند. این دسته از درشت مغذی ها را می توان به دو گروه عمده: قندهای ساده و قندهای پیچیده تقسیم بندی کرد. هر کدام از این گروه ها را نیز می توان به گروههای کوچکتر تقسیم بندی کرد.

نویسنده : مریم محمدی



ادامه مطلب ...


سه شنبه 19 شهريور 1392برچسب: سیاتیک, :: 18:33 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ
دردها و اسپاسم‌های عصب سیاتیک از جمله رایج‌ترین دردهای شایع در جوامع امروزی است. امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که تجربه یک بار گرفتگی عصب سیاتیک را در زندگی ‌تجربه نکرده باشد.
 


برترین ها: دردها و اسپاسم‌های عصب سیاتیک از جمله رایج‌ترین دردهای شایع در جوامع امروزی است. امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که تجربه یک بار گرفتگی عصب سیاتیک را در زندگی ‌تجربه نکرده باشد. این عصب که از ناحیه لگن آغاز شده و تا نوک انگشتان ادامه دارد، اغلب به دلیل افزایش فشار، جابه جایی لگن، تخریب غشای دیسک و حتی ناراحتی‌های عصبی و فشارهای ناشی از استرس دچار اسپاسم، انقباض و درد می‌شود. افرادی که دردهای سیاتیک را تجربه کرده‌اند می‌دانند که این دردها با انقباضاتی در ناحیه پشت ران تا قوزک پا همراه است که فرد مبتلا را در بیشتر موارد از حرکت و انجام فعالیت‌های روزانه ناتوان می‌کند. برای پیشگیری از بروز این عارضه در بدن، تکنیک‌ها و راهکارهایی وجود دارد که اجرای آنها در زندگی می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را به حداقل ممکن برساند. برای آشنایی با این تکنیک‌ها به سراغ محمد عبادیانی، مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران رفتیم تا اطلاعات بیشتری درباره روش‌های پیشگیری از ابتلا به سیاتیک به دست آوریم.



طب سنتی و سیاتیک!


ادامه مطلب ...


 ورزش درمانی پیچ خوردگی مچ پا

یکی ار مهمترین قدم های درمانی بعد از هر پیچ خوردگی مچ پا انجام درست نرمش هایی است که با استفاده از آنها قابلیت انعطاف به مفصل مچ پا باز گشته و قدرت عضلات ساق به حد اولیه برمیگردد. بدون انجام درست این نرمش ها احتمال اینکه پیچ خوردگی مزمن شده و بعدا مچ پا بطور مکرر دچار پیچ خوردگی شود زیاد است.

اگر به هر دلیلی بیمار دچار پیچ خوردگی مزمن و مکرر مچ پا شود هم انجام درست این نرمش ها میتواند کمک زیادی به بهبودی او بکند.

طریق انجام نرمش ها به این طریق است که به محض اینکه توانستید فشار را روی پاشنه خود تحمل کنید نرمش زیر با حوله را انجام دهید و وقتی انجام این نرمش برای شما آسان شد نرمش های ایستاده کشش کف و سولئوس را انجام دهید.

کشش با حوله

334 7

 



ادامه مطلب ...


 

 
 
تغذیه مناسب برای جوش خوردن شکستگی استخوان چیست. با مصرف چه غذا هایی استخوان شکسته شده زودتر جوش میخورد
 

"دکتر مهرداد منصوری"

اگر دچار شکستگی شده اید احتمالا بسیار بی تاب و مشتاق هستید که شکستگی شما زودتر جوش بخورد. از عوامل مهم تاثیر گذار در سرعت جوش خوردن استخوان، نوع تغذیه است. غذایی که میخورید تاثیر مهمی در سرعت جوش خوردن شکستگی شما دارد. بدن شما برای ترمیم شکستگی نیاز به کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب دارد.

 

         289

 

به چه اندازه باید کالری مصرف کنیم

 معمولا مردم موقعی که فعالیتی ندارند نگران افزایش وزن خود میشوند. گرچه فعلا به علت شکستگی و کم تحرکی متعاقب آن سطح فعالیت های بدنی شما کم شده است ولی بدن شما انرژی بیشتری مصرف میکند. این انرژی بیشتر صرف ترمیم شکستگی و آسیب های بافتی میشود. هرچه شدت و وسعت آسیب و شکستگی بیشتر باشد بدن شما به انرژی بیشتری برای ترمیم آن نیاز دارد.

 

به چه اندازه باید آب مصرف کنیم



ادامه مطلب ...


 
 
 
اغلب بزرگسالان و گاهی برخی از کودکان و نوجوانان به دلایل مختلف در طول چندین بار یکی از انواع سردرد را تجربه می‌کنند. سردردهایی که هر یک علائم و نشانه‌های مختلف و منحصربه فردی دارند.
 
 
 


مجله زندگی ایده آل: کمتر کسی را در جهان می‌توان یافت که یکی از انواع سردرد را تا به امروز تجربه نکرده باشد. اغلب بزرگسالان و گاهی برخی از کودکان و نوجوانان به دلایل مختلف در طول چندین بار یکی از انواع سردرد را تجربه می‌کنند. سردردهایی که هر یک علائم و نشانه‌های مختلف و منحصربه فردی دارند. گاهی سردردها به دلیل خستگی زیاد، فشار عصبی، گرسنگی و تشنگی در افراد به وجود می‌آیند. گاهی بیماری‌های داخلی از قبیل ابتلا به بیماری‌های گوارشی، کلیوی یا حتی یبوست مزمن موجب بروز آنها در بیمار می‌شود و گاهی فشارهای عصبی ناشی از کار روزانه یا تنش‌های زندگی سردرد را به بیمار تحمیل می‌کند. خوشبختانه درمانگران طب سوزنی چین روش‌های درمانی موثری برای درمان انواع سردردها، کنترل آنها و تسکین دردهای ناشی از آنها سراغ دارند که علاوه بر بهبود و تسکین درد به بهبود عملکرد بسیاری از درمان‌های درونی و تنظیم انرژی در بدن منجر می‌شود. دکتر فرهاد صبری متخصص طب سوزنی و عضو انجمن درد ایالات متحده دراین باره توضیحات بیشتری را به شما مي‌دهد.



این سردرد را با میگرن اشتباه نگیرید

سردرد کلاستر از دیگر سردردهای شایع میان افراد بزرگسال که به سردردهای عروقی مشهور است. بسیاری از بیماران مبتلا به این سردرد به جهت تشابه ویژگی‌های این سردرد با میگرن به اشتباه آن را میگرن می‌نامند، در حالی که این سردرد تفاوت‌های زیادی با میگرن دارد.  این سردردها که معمولا در ساعات پایانی روز و پیش از خواب سراغ افراد می‌آید گاهی در پی کشیدن یک نخ سیگار نیز در افراد دیده می‌شود. سردرد کلاستر مانند سردردهای ناشی از میگرن به صورت یک‌طرفه در سر دیده می‌شود اما برعکس میگرن که در هر ساعتی از روز نمایان می‌شود این سردرد تنها در ساعات شبانه عود می‌کند و با اشک‌ریزی، گرفتگی بینی و التهاب مجاری تنفسی در یک سوی سر همراه است. خوشبختانه درمانگران طب سوزنی برای درمان و تسکین این نوع سردرد راه‌حل‌هایی دارند و قادرند با کمک سوزن‌های یکبار مصرف بیمار را برای همیشه یا برای مدت‌های طولانی از این بیماری رها کنند.

افراد پرمشغله را بشناسید


ادامه مطلب ...


مجله سیب سبز:

 تاریخ استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری ها به چند هزار سال پیش برمی گردد؛ اثربخشی بعضي از این داروهای گیاهی را علم ثابت کرده است و بعضي راهنوز نه؛ آویشن از آن گیاهانی است که این روزها دانشمندان درباره اثربخشی آن به یافته های جدیدی رسید ه اند.

آویشن که درختچه ای کوتاه و پرشاخه است و برگ های نازک و مقابل هم دارد، در طب سنتی ایران و اروپا مصرف دارویی بسیاری داشته و تا به حال از آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می شد اما در سال گذشته تحقیقات بسیاری روی این گیاه انجام شد که نشان آویشن می تواند در درمان آکنه تاثیر زیادی داشته باشد یعنی می تواند مشکل بیشتر جوانان و نوجوانان را حل کند تا دیگر به واسطه جوش ها و آکنه های نازیبا اذیت نشوند.

دستور تهیه محلول جادویی ضدجوش

علم روز آویشن را تائید کرد



ادامه مطلب ...


به این 6 دلیل پیاز بخورید!

پیاز
پیاز را به صورت خام یا پخته می‌توانید مصرف کنید ولی یادتان باشد که پیاز خام آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد.

پیاز از قدیمی‌ترین سبزی‌هایی است که بشر استفاده می‌کند. از این سبزی نه‌ تنها برای طعم دادن به غذا، بلکه حتی برای بسیاری حکم طلا داشته و آن را در داد و ستدهایشان به کار می‌برده‌اند.



ادامه مطلب ...


براساس نتایج آخرین مطالعات، برای داشتن استخوان هایی محکم مصرف زیاد کلسیم و ویتامین «د» کافی نیست، بلکه باید برخی عادات غذایی بد خود را تغییر دهیم.

پوکی استخوان مانند دیابت یا فشارخون بالا از بیماری هایی است که با متعادل نگاه داشتن رژیم غذایی می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. اگر سابقه پوکی استخوان در خانواده تان باشد، دقت به عادات غذایی اهمیت ویژه ای می یابد و باید برخی مواد غذایی را که برای بافت استخوانی مضر است، محدود و از عادات غذایی زیر اجتناب کرد.

نوشیدن زیاد قهوه

مصرف روزانه قهوه از جذب بهتر کلسیم جلوگیری می کند. هر چه میزان کافئین وارد شده به بدن بیشتر باشد، کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می شود بنابراین اگر می خواهید تا 90 سالگی زندگی کنید، باید از تعداد فنجان های قهوه که روزانه می نوشید بکاهید.

مصرف نوشابه های گازدار



ادامه مطلب ...


این روزها جوانان برای افزایش حجم بدن از دستورات غذایی ویژه ای مانند مصرف زیاد تخم مرغ و سیب زمینی پیروی می کنند که این مسئله می تواند زمینه ساز بیماری های کبدی و کلیوی باشد.

محمدرضا وفا، متخصص تغذیه در مورد عوارض مصرف بی رویه مواد خوراکی مانند سفیده تخم مرغ در افرادی که ورزش می کنند اظهار داشت: تغذیه علم تعادل است و همه افراد چه معمولی و چه ورزشکارانی که به صورت حرفه ای و نیمه حرفه ای ورزش می کنند تعادل را در مصرف مواد خوراکی باید رعایت کنند و اگر این تعادل از یک حدی فراتر رود می تواند به شدت آسیب زا باشد.

وی با اشاره به اینکه



ادامه مطلب ...


قطع مصرف هله هوله

دکـتر “لزلی بونسی” از دانشگاه پترزبورگ، بخش پزشکی اظــهار می دارد: “بسیاری از آبنباتها و اسنکها شامل گـلیسـیرین و شــکر بالایی هسـتند. در معده به طور کامل هضم نمی شوند و این امر سبب می شود که شکم شما نفخ کند.”

بدوید (در حدود ۲ کیلومتر)

دکتر “دیانا تیلور” از دانشگاه کالیفرنیا، ایالت سنفرانسیسکو، بخش حفظ سلامتی معتقد است که : “ورزش های سنگین، فشار و تنش فراوانی را بر روی بدن شما وارد می آورند و همین امر موجب می شود که عضلات برای مدت زمان طولانی نرم و سست باقی بمانند. اما نرمش ملایم و متعادل ( مثل یوگا و پیاده روی ) به آب شدن چربیها سرعت می دهد و مشکل شما را در مدت زمان کمتری حل می کند.”

در مصرف نمک و ادویه زیاده روی نکنید



ادامه مطلب ...


 طبق یک تحقیق انجام شده توسط دانشگاه فلوریدا ، به این نتیجه رسیده اند که بعضی از انواع آنتی اکسیدان های محافظ سلامتی در پوستمیوه ها موجود است.

بنابراین دور ریختن پوست آنها عاقلانه نیست. مثلا میوه کیوی با اینکه پوستی کرکی دارد و خوردن آن چندان خوشایند نیست اما به هر حال باید راهی برای بدست آوردن مواد مغذی آن موجود باشد . پس بهتر است به هر طریق ممکن آنها را مصرف کنید.

بهترین راه برای رهایی از چروک های پوستی و مبارزه با سرطان ها ،خوردن میوه ها با پوست است. در ادامه به ۵ نوع از میوه هایی که پوست آنها دارای خواص مفیدی است اشاره می شود.

سیب:



ادامه مطلب ...


بيماري ام.اس يا اسكلروز چندگانه يك اختلال مادام‌العمر در سيستم ايمني خودكار بدن است كه مي‌تواند منجر به فلج شديد شود.
به گزارش بولتن نیوز از ایسنا ،اختلال سيستم ايمني خودكار وضعيتي است كه در آن بدن آنتي‌باديهايي را توليد مي‌كند كه به بافت‌هاي خودش حمله مي‌كنند.
در بدن افراد مبتلا به اين بيماري آنتي‌باديهايي توليد مي‌شود كه به ماده سفيد مغز و نخاع حمله‌ور مي‌شوند.
در بيماري ام.اس ميلين يا پوشش رشته‌هاي عصبي در مغز و نخاع ملتهب مي‌شود. اين التهاب باعث آسيب ميلين شده و سيگنال‌هاي عصبي نمي‌توانند در طول رشته‌هاي عصبي حركت كنند.

علايم اين بيماري متفاوت است و بستگي به اين دارد كه كدام بخش از اعصاب آسيب ببينند.


ادامه مطلب ...


دو شنبه 25 دی 1391برچسب:معالجه با لیمو:, :: 9:28 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

 

معالجه با لیمو:                                                                              lime4
برای شستشوی حلق و حنجره از لیمو کمک بگیرید:
کمی ابلیمو و آب مقطر را مخلوط کرده و هر یک ساعت یک بار آن را قرقره کنید.
به جای آب اکسیژنه برای شستشوی زخم و خراش های سطحی پوست می توانید آب لیمو را بگیرید و دو برابر به آن آب بیفزایید و با آن زخم ها و خراش های سطحی پوست را بشویید.
در تمام مواردی که اختلال هاضمه به وجود می اید از قبیل دل به هم خوردگی و نقخ شکم،معالجه با لیمو تجویز می شود.در این مورد دو عدد لیمو را با پوست و هسته برش بزنید و آن را در یک لیتر آب داغ ،یک تا دو ساعت خیس کنید،بعد فشرده و آب آن را با قند یا شکر شیرین کرده و هر روز یک لیوان بنوشید.


ادامه مطلب ...


دو شنبه 4 دی 1391برچسب:نارنگی درمانی, :: 19:31 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

نارنگی درمانی

 
 
 
نارنگی از جمله میوه‌هایی است که تقویت‌کننده قلب و معده بوده و به عنوان یک اشتهاآور طبیعی برای بیماران کم‌اشتها و افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، استفاده می‌شود.
 
 
 


مجله ایده آل:  نارنگی یکی از پرطرفدارترین میوه‌های فصل پاییز و زمستان است که در روزهای این دو فصل در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های ایرانی دیده می‌شود. نارنگی از جمله میوه‌هایی است که تقویت‌کننده قلب و معده بوده و به عنوان یک اشتهاآور طبیعی برای بیماران کم‌اشتها و افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، استفاده می‌شود. درمانگران طب سنتی چین از این میوه برای درمان بیماری‌های متنوعی استفاده می‌کنند.

در زمستان  نارنگی درمانی کنید



ادامه مطلب ...


 آیا شما هم با مشکل بوی بد دهان درگیر هستید؟ آیا همیشه نگرانید که مبادا بوی بد دهانتان دوستان و یا همکارانتان را آزار دهد؟ البته شما تنها نیستید و بیش از نیمی از مردم با این مسئله درگیرند.

بوی بد دهان دلایل مختلف و متعددی دارد مثل پوسیدگی دندان، التهاب لثه، جرم دندان، مصرف دخانیات، مصرف بعضی از داروها و مواد غذایی. به عنوان مثال همه می‌دانیم که مصرف سیر چه غوغایی به پا می‌کند!

البته مشکلی نیست که راه حل مناسبی نداشته باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان مسلماً بهترین راه برای داشتن نفسی خوشبو است. اما در این بین خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی نیز وجود دارد که می‌تواند با بوی بد دهان مقابله کند.



ادامه مطلب ...


سرطان دهان یکی از سرطان های شایع است.

148802
بر اساس مطالعات اخیر مصرف سبزیجات برگ دار سبز به میزان قابل توجهی خطر سرطان دهان را به ویژه در میان زنانی که سیگار می کشند، کاهش می دهد.
بر اساس تحقیقات مرکز بهداشت دندان انگلستان، در حدود یک سوم موارد سرطان دهان به رژیم غذایی ناسالم مرتبط است. این مرکز توصیه می کند برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متعادل و حاوی مقادیر کافی میوه و سبزیجات ضروریست.


ادامه مطلب ...


اگر بدانید چه چیزهایی برای کاهش وزن مفید تراست و چه غذاهایی چربی ها را می سوزانند بهتر و راحت تر می توانید از شر چربی های اضافی خلاص شوید.

 

شاید باور نکنید اما وقتی سعی دارید چربی های اضافی بدنتان را بسوزانید ، بدترین کار نخوردناست. وقتی خودتان را گرسنه نگه می دارید سرعت سوخت و ساز بدن شما به شدت کاهش می یابد و بدنتان سعی می کند حتی غذاهای کمی که شما مصرف می کنید را ذخیره کند.



ادامه مطلب ...


دکتر رضا ملک زاده با بیان اینکه کبد چرب ۱۰ سال از عمر مفید افراد می کاهد، افزود: این بیماری به سکته های قلبی و مغزی زودرس منجر می شود.

148958
وی افزود: کبد چرب بر اثر چاقی بیش از اندازه به وجود آمده و فشار خون، قند و چربی بالا را در پی دارد.

رییس مرکز پژوهشکده کبد و گوارش در ادامه افزود: در گذشته مشکل اصلی ما، بیماری هپاتیت B بود که با واکسیناسیون فراگیر به خوبی کنترل شد، اما کبد چرب جای این بیماری را گرفته و اکنون حداقل ۳۰ درصد مردم ایران درجاتی از بیماری کبد چرب را دارند.

 

ملک زاده ادامه داد:



ادامه مطلب ...


خوراك گوشت و نخود سبز:

مواد لازم:
گوشت
به اندازه يك عدد تخم‌مرغ
يا گوشت چرخ كرده
يك قاشق غذاخوري پر
پياز
يك عدد متوسط
نخود سبز
يك قاشق غذاخوري پر
سيب‌زميني
يك عدد متوسط
گوجه فرنگي
دو عدد متوسط
كره
يك قاشق مرباخوري پر
طرز تهيه:
گوشت را به قطعات كوچك خرد نموده با كمي كره، پياز و ادويه ملايم تفت داده و با مقداري آب بپزيد. اگر از گوشت چرخ كرده استفاده مي‌كنيد آن را با پياز رنده شده و كمي ا دويه به صورت قلقلي در آوريد و يا فقط در كره تفت بدهيد. نخود سبز و سيب‌زميني را هم جداگانه بپزيد و بعد همه مواد را با گوجه‌فرنگي رنده شده مخلوط نموده بگذاريد چند جوش بزند تا كاملاً جا بيفتد. اضافه كردن كمي آب نارنج يا آب ليموترش تازه و كره، غذا را خوشمزه‌تر مي‌كند.


ادامه مطلب ...


شويد باقلا پلو با گوشت:

مواد لازم:
گوشت تكه‌اي
به اندازه يك تخم‌مرغ
يا گوشت چرخ كرده
يك قاشق غذاخوري پر
برنج
چهار قاشق غذاخوري
باقلا
يك قاشق غذاخوري
پياز
يك عدد متوسط
شويد خرد شده
دو قاشق غذاخوري
كره
يك قاشق غذاخوري

 طرز تهيه:


ادامه مطلب ...


  4ـ‌ سوپ‌ها:
مواد لازم:
گوشت گوسفند يا گوساله يا مرغ (تكه و خرد شده)
يا گوشت چرخ كرده
به اندازه يك تخم‌مرغ متوسط يك قاشق غذاخوري پر
برنج يا آرد برنج
يك قاشق مرباخوري
پياز
يك عدد (كوچك)
جعفري خرد شده
يك قاشق مرباخوري
سيب‌زميني
يك عدد (متوسط)
هويج
يك عدد (متوسط)
گوجه‌فرنگي
يك عدد (متوسط)
كره
يك قاشق مرباخوري
 طرز تهيه:
ابتدا گوشت را با پياز خرد شده كمي تفت بدهيد سپس حدود دو ليوان آن به آن اضافه كنيد و بگذاريد بپزد بعد هويج و سيب‌زميني بسيار خرد شده و برنج را اضافه كنيد.
نيم ساعت بعد گوجه‌فرنگي رنده شده و كره را داخل سوپ بريزيد. پس از آن كه چند جوش زرد و به قوام مطلوب (مثل حليم يا ماست) رسيد از روي اجاق برداريد.
 سوپ كرفس:
طرز تهيه:


ادامه مطلب ...


در مورد شيرخوار 4 تا 6 ماهه
بين 4 تا 6 ماهگي (120 تا 180 روزگي) اگر شيرخوار، عليرغم اقدامات ذكر شده در مرود شيرخوار 2 تا 4 ماه، بعد از 5 تا 7 روز همچنان دچار كمبود وزن بود چون غذاي اصلي كودك زير 6 ماه، شير است مي‌توان با نظر پزشك متخصص از شير دايه يا از شير مصنوعي به عنوان كمك شير استفاده نمود و يا غذاي كمكي را شروع كرد.
استفاده از شير مصنوعي بايد بعد از تغذيه مستقيم از پستان مادر و شير دوشيده شده مادر باشد و با فنجان يا قاشق به شيرخوار داده شود و هرگز از بطري استفاده نكرد.
غذاي كمكي توصيه شده براي اين شيرخواران همان غذاي ماه اول شيرخواراني است كه انحصاراً 6 ماه با شير مادر تغذيه شده‌اند.
بنابراين در سن 4 تا 6 ماگي شروع غذاي كمكي يا استفاده از شير مصنوعي فقط با اثبات دريافت كم شير مادر و عدم افزايش وزن مناسب كودك* است.
 تغذيه تكميلي شيرخواري كه از شيرمادر محروم است و با شير مصنوعي تغذيه مي‌شود، چگونه بايد باشد؟
1) شروع تغذيه تكميلي در اين شيرخواران نيز پايان 6 ماهگي است.
2) به غذاي آنان به هيچ وجه، نمك نبايد اضافه شود.
3) به مرور كه مقدار و دفعات غذا بيشتر مي‌شود حجم شير مصنوعي را بايد محدودتر كرد.
4) شيرخوار بايد آب و مايعات بيشتري دريافت كند.
 شروع غذاي كمكي در كودكاني كه دچار حساسيت غذايي هستند
تظاهرات ناخواسته به علت مصرف مواد غذايي ممكن است به صورت عدم تحمل غذا نظير (كمبود لاكتاز) و يا به صورت حساسيت به غذا باشد. تقريباً 4 تا 6 درصد كودكان (يك نفر از هر 20 تا 25 كودك) دچار حساسيت غذايي هستند كه حدود 90% اين حساسيت‌ها مربوط به مصرف 6 ماده غذايي شامل شير گاو، تخم‌مرغ، بادام زميني، مغزها (مانند گردو، فندق)، سويا و گندم است. ساير مواد غذايي آلرژي زا عبارتند از گوشت خوك، ماهي، صدف، ميگو، مركبات، گوجه‌فرنگي، ذرت، شكلات و افزودني‌‌هاي مواد غذايي.
پختن غذا معمولاً نمي‌‌تواند از واكنش‌‌هاي حساسيتي پيشگيري كند ولي ممكن است شدت حساسيت زايي آن را كاهش دهد.


ادامه مطلب ...


غذاهاي انگشتي:
همان طور كه گفته شد از اواخر 8 ماهگي به بعد كودك قادر است مواد غذايي را با انگشت خود بردارد و به دهان ببرد. اين كار كه تغذيه با انگشت نام دارد سبب تشويق كودك به عمل جويدن و تغذيه توسط خود او مي‌گردد.
تغذيه با انگشت خود كودك از هر دو جنبه، چه تكاملي چه تغذيه‌اي مهم بوده و بايد سعي شود غذاي كودك با غلظت درست و مناسب سن او تهيه و يا روش صحيح به او عرضه شود.
غذاهاي انگشتي مورد استفاده در اين ماه عبارتند از:
تكه‌‌هاي كوچك هويج، سيب‌زميني، كرفس، نخودفرنگي و باقلا سبز، عدس، تكه‌‌هاي گوشت بدون چربي يا كوفته قلقلي كه كاملاً پخته شده و با پشت قاشق له شده باشند. براي نرم كردن همه آن‌ها مي‌توان از كمي كره يا خامه هم استفاده كرد.
تكه‌هايي از ميوه‌‌هاي رسيده و سالم فصل مانند سيب، هلو، طالبي، گرمك، گلابي و موز هم مناسب هستند.
توصيه مي‌شود هنگام خوردن غذاهاي انگشتي، حتماً مادر يا مراقب شيرخوار حضور داشته باشد و خوردن كودك را زير نظر بگيرد.
3ـ ماه‌‌هاي نهم و دهم زندگي


ادامه مطلب ...


نكاتي چند در مورد مصرف مايعات آشامیدنی ها در شيرخواران 6 تا 12 ماهه
1ـ شيرمادر:
بعد از شش ماهگي، شيرمادر همچنان غذاي اصلي شيرخوار از نظر دريافت انرژي، مواد مغذي و مايعات است و بايد بر حسب ميل و تقاضاي شيرخوار و به دفعات زياد ادامه داشته باشد.
2ـ آب:
از پايان شش ماهگي حتي زماني كه كودك به مقدار كافي از شيرخوار تغذيه مي‌كند ممكن است به آب نياز داشته باشد بنابراين بايد هر روز به خصوص در فصل گرما و روزهاي گرم، چند نوبت آب جوشيده خنك شده به او ارائه شود.
توجه:


ادامه مطلب ...


تغذيه تكميلي يعني چه؟
تغذيه تكميلي يعني افزايش تدريجي طيف وسيعي از مواد غذايي علاوه بر شيرمادر به برنامه غذايي شيرخوار به نحوي كه او هم، به تدريج بتواند حدود يك سالگي از همان غذيي كه بقيه افراد خانواده مي‌خورند استفاده نمايد.
از پايان شس ماهگي اكثر شيرخواران علاوه بر شير مادر، نيازمند دريافت مقداري انرژي اضافي و برخي مواد غذايي و ريزمغذي‌ها هستند. به اين دسته از مواد غذايي، غذاي كمكي و به اين نوع تغذيه، تغذيه تكميلي مي‌گويند. گرچه ممكن است شيرمادر به تنهايي براي تغذيه شيرخوار پس از شش ماهگي هم كافي باشد ولي به منظور آموزش صحيح و به موقع تغذيه، توصيه مي‌شود كه تغذيه تكميلي براي همه شيرخواران در پايان شش ماهگي (پايان 180 روزگي) شروع شود. با توجه به توانايي‌‌هاي تغذيه‌اي شيرخوار، غذاي كمکی در شروع بايد بسيار ساده و نرم و از موادي تهيه شود كه هضم آن آسان باشد.
براي مثال مي‌توان تغذيه تكميلي را با مقدار كمي فرني آرد برنج شروع كرد و رفته رفته بر غلظت آن افزود و به تدريج ساير مواد غذايي را هم به آن اضافه نمود تا كودك در ماه‌‌هاي آخر سال اول زندگي كه مهارت‌‌هاي تغذيه‌اي او كامل‌تر مي‌شود، بتواند از غذاهايي كه ساير افراد خانواده مي‌خورند استفاده نمايد.
اكثر كودكان از پايان 10 ماهگي به بعد قادر به استفاده از غذاهاي اصلي خانواده هستند و حتي ممكن است نيازي نباشد كه براي آنان غذاي جداگانه تهيه شود.

براي شروع غذاي كمكي چه سني مناسب است چرا؟


ادامه مطلب ...


 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب